Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Forum Musicum 2015 we Wrocławiu. Tegoroczny festiwal potrwa od 15 do 22 sierpnia [program, bilety]

pb/mat.pras
Andrzej Banas/Gazeta Krakowska
Tegoroczne Forum Musicum we Wrocławiu rozpocznie się w połowie sierpnia. Dyrektorem artystycznym jest Tomasz Dobrzański.

Muzyka powstała z mowy. Zaczerpnęła z niej sposoby operowania czasem, dynamiką, artykulacją, barwą dźwięku. Stała się nowym i niezależnym językiem, podporządkowanym jednak tym samym prawom, co przekaz słowny. Prawa te sformułował Nicolo Vicentino w L’antica musica ridotta alla moderna prattica (1555), zawierając je w pojęciu musica recitata. Festiwal Forum Musicum 2015 w odsłonach reprezentujących różne epoki opowie, jak muzyka uczy się od mowy sztuki przekazywania treści i wyrażania uczuć.

PROGRAM

15 sierpnia, sobota, godz. 20:00, Muzeum Narodowe

NEIDHART – HISTORIE Z „DOLINY ŁEZ”

Ensemble Leones:
Els Janssens-Vanmunster – śpiew
Baptiste Romain – fidel, dudy
Marc Lewon – śpiew, lutnia, fidel, kierownictwo artystyczne

Program:

der han– utwór instrumentalny
Neidhart (ok. 1190–ok. 1240) Mir ist vmmaten leyde
Neidhart Ich claghe de blomen und de wnnenclichen zit
clausula – utwór instrumentalny
Neidhart Sinc eyn gulden hoen
der munich – utwór instrumentalny
Neidhart Willekome eyn somerweter suze

Der tugendhafte Schreiber (I poł. XIII w.) Guoten wip wol iuch der eren muteta viellatoris – utwór instrumentalny
Neidhart Svmmer vnde winder
der hedamerschol – utwór instrumentalny
Walther von der Vogelweide (ok. 1170 – ok. 1230) Vil wol ghelovter got

Człowiek znany dziś jako Neidhart von Reuental był w średniowieczu jednym z najbardziej znanych i cenionych poetów-kompozytorów. Niedawne badania naukowe dowodzą jednak, że jego przydomek „von Reuental” pochodzi z XIX wieku i że przez współczesnych był on nazywany po prostu Neidhartem. Podczas gdy jego koledzy tworzący na przełomie XII i XIII wieku trwali w idealistycznym królestwie miłości dwornej, nieco młodszy od nich Neidhart (ok. 1180–1240) porzucił te ideały i umieścił świat swych pieśni nie w dworskim, a w wiejskim otoczeniu. Jego szlachetnie urodzona publiczność musiała być ubawiona, słuchając o wieśniakach próbujących naśladować szlachtę w sztuce miłości dwornej, oczywiście z opłakanym skutkiem.

Podczas koncertu Ensemble Leones zaprezentuje pieśni z tekstami in extenso pochodzącymi z tego wczesnego źródła, uzupełniając je o inne zachowane melodie Neidharta opracowane w stylu jego czasów na instrumenty, z których fidel i lutnia są wymieniane jako najbardziej popularne w akompaniowaniu pieśniom jednogłosowym. Śpiewacy i instrumenty współpracują ze sobą, tworząc program, który łączy najwyższy stopień historycznej adekwatności z urokiem zmiennych barw instrumentalnych.

Marc Lewon

16 sierpnia, niedziela, godz. 20:00, Aula Ossolineum

SALON ROMATYCZNEJ PIEŚNI

Il timbro:

Aldona Bartnik – sopran
Magdalena Pilch – flet romantyczny
Tomasz Dobrzański – klarnety historyczne
Bartosz Kokosza – wiolonczela
Marek Pilch – fortepian stołowy

Program:

Kaspar Kummer (1795–1870) Concertino C-dur na flet, klarnet i fortepian op. 101
César Franck (1822–1890) Le Sylphe
Giacomo Meyerbeer (1791–1864) Hirtenlied
Anton Bernhard Fürstenau (1792–1852) Die Flöte
Ludwig van Beethoven (1770–1827) Trio B-dur na klarnet, wiolonczelę i fortepian op. 11
I Allegro con brio
II Adagio
III Tema con Variazioni. Allegretto

***

Mariano Obiols (1809–1888) I Laj – romanza
Felix Mendelssohn-Bartholdy (1809–1847) Trio d-moll na flet, wiolonczelę i fortepian op. 49
I Molto allegro ed agitato
II Andante con moto tranquillo
III Scherzo. Leggiero e vivace
IV Finale. Allegro assai appassionato
Gaetano Donizetti (1797–1848) Canzonetta per soprano, clarinetto e pianoforte

Charakter muzyki salonowej, nacechowanej sentymentalizmem, skłonnością do stylu brillant, kojarzony jest dziś z pewnym spłyceniem wyrazowym. Muzyka salonowa wiązała się jednak w czasach swej świetności z prawdziwą głębią i autentycznością przeżycia artystycznego, niemożliwą do osiągnięcia w zatłoczonej sali koncertowej. Niewątpliwie najtrafniej możemy to przeczuwać, słuchając repertuaru pieśniowego z towarzyszeniem fortepianu.

20 sierpnia, czwartek, godz. 20:00, Klubokawiarnia Mleczarnia

OPEN FOLK

Open folk:

Paweł Iwaszkiewicz – flety, dudy, bombardy
Mirosław Feldgebel – harfa celtycka
Olena Yeremenko – fidel
Marcin Lemiszewski – instrumenty perkusyjne

Zespół jest jednym z prekursorów stylu folk na polskiej scenie muzycznej. Repertuar grupy ewoluował przez wiele lat od swobodnych opracowań tradycyjnej muzyki celtyckiej (szkockiej, irlandzkiej i bretońskiej) w kierunku poszukiwania pozostałości kolejnych fal folku pojawiających się w historii muzyki europejskiej. Sięgający po zapisy muzyki tradycyjnej z odległych niekiedy epok, Open Folk postrzegany bywa jako zespół muzyki dawnej, choć sami muzycy nie czują się bynajmniej niewolniczo skrępowani regułami historycznie wiernej interpretacji. Zafascynowani muzyką celtycką równolegle szukają inspiracji w folklorze innych kręgów kulturowych – od Słowiańszczyzny po Orient, w muzyce dawnej czy rockowej.

21 sierpnia, piątek, godz. 20:00, NFM, Sala Czerwona

HAYDN, BEETHOVEN, MENDELSSOHN

Jarosław Thiel – dyrygent
Olga Pasiecznik – sopran
Zbigniew Pilch – skrzypce solo / koncertmistrz
Wrocławska Orkiestra Barokowa

Program:

Joseph Haydn (1732–1809) Symfonia c-moll nr 52, Hob. I:52
I Allegro assai con brio
II Andante
III Menuetto: Allegretto
IV Finale: Presto
Scena di Berenice Hob. XXIVa:10
I Berenice, che fai? (recytatyw)
II Non partir bel idol mio (aria)
III Me infelice? (recytatyw)
IV Perche, se tanti siete (aria)
Ludwig van Beethoven (1770–1827) Ah! Perfido... Per pietà, non dirmi addio... – aria i scena op. 65

***

Felix Mendelssohn-Bartholdy (1809–1847) Infelice – aria koncertowa op. 94
Joseph Haydn Symfonia Es-dur nr 99, Hob. I:99
I Adagio – Vivace assai
II Adagio
III Menuet: Allegretto
IV Finale: Vivace
Infelice – nieszczęśliwa”. Rozpacz porzuconej przez kochanka kobiety – łagodzona chwilami wspomnień słodkiej przeszłości – to kanwa librett wszystkich arii prezentowanych w dzisiejszym programie. Jest to ulubiony przez publiczność temat podany w ujęciu ulubionego przez kompozytorów poety – Pietra Metastasia – i Haydn, i Beethoven, i Mendelssohn sięgnęli bowiem po teksty tego wytrawnego librecisty, pisząc swoje sceny dla wybitnych primadonn: Brigidy Giorgi Banti (Haydn).

Jarosław Thiel

22 sierpnia, sobota, godz. 20:00, Oratorium Marianum

GIOVANNI BATTISTA PERGOLESI – LA SERVA PADRONA
Anna Moniuszko – dyrygent
Małorzata Trojanowska – (sopran) Serpina
Roman Ciumakin – (tenor) Uberto
Bartosz Budny – (bas) Vespone
Zespół Muzyki Dawnej Diletto

Program:

Giovanni Battista Pergolesi (1710–1736) La serva padrona (Służąca panią)

Opera buffa początkowo pomyślana była jako intermezzo pomiędzy aktami oper poważnych. Weszła na scenę operową w postaci przetworzonej commedii dell'arte. Ten zwyczaj odgrywania zabawnych scenek pojawił się w pierwszej połowie XVIII wieku w Neapolu. Występowało w nich nie więcej niż dwóch śpiewaków, prezentowali się również aktorzy odgrywający mimiczne role nieme. Takim właśnie intermezzem operowym była La serva padrona Giovanniego Battisty Pergolesiego. Dołączono ją do dużej, poważnej opery Il prigionier superbo.

Bilety na Forum Musicum 2015:

Normalny 20 zł, ulgowy 10 zł

od 7 lat
Wideo

Zmarł Jan Ptaszyn Wróblewski

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na wroclaw.naszemiasto.pl Nasze Miasto