MKTG NaM - pasek na kartach artykułów

Euroniepokoje

Magdalena Kozioł (MAZ)
Dolnośląski komitet organizacyjny Euro 2012 jak na razie jest pełen optymizmu.  FOT. Janusz Wójtowicz
Dolnośląski komitet organizacyjny Euro 2012 jak na razie jest pełen optymizmu. FOT. Janusz Wójtowicz
W przygotowaniach do mistrzostw Europy w piłce nożnej idzie nam gorzej niż Ukraińcom. Po dwóch miesiącach od przyznania nam Euro 2012 emocje opadły. Zniknął zapał do budowania, tworzenia i zmian.

W przygotowaniach do mistrzostw Europy w piłce nożnej idzie nam gorzej niż Ukraińcom.
Po dwóch miesiącach od przyznania nam Euro 2012 emocje opadły. Zniknął zapał do budowania, tworzenia i zmian. Na razie, oprócz awantury o Wschodnią Obwodnicę Wrocławia, nic się nie dzieje
Obawiamy się kompromitacji podczas piłkarskich mistrzostw Europy – wynika z sondażu Centrum Badania Opinii Społecznej, w którym dwie trzecie badanych nie wierzy, że pięć lat wystarczy, by przygotować się do tej imprezy. Po narodowej euforii zapanowała narodowa cisza.

W Warszawie powstał komitet organizacyjny, z premierem Jarosławem Kaczyńskim na czele. Miał on poprawić 26 ustaw, w tym o zamówieniach publicznych i partnerstwie publiczno-prywatnym. Rafał Jurkowlaniec, dyrektor generalny w Dolnośląskim Urzędzie Marszałkowskim i pełnomocnik marszałka ds. Euro 2012, przewiduje, że te sprawy zostaną uregulowane do końca roku. Pod warunkiem, że posłowie natychmiast zabiorą się do pracy.
Wątpi w to Janusz Krasoń z LiD: – Rząd zajmuje się gaszeniem protestów kolejarzy, lekarzy i pielęgniarek.
Jerzy Żyszkiewicz z Samoobrony rozkłada ręce: – Pojedynczy poseł nic nie zrobi. Od koordynacji działań jest rząd.
– Ze wszystkim zdążymy! – przekonuje Stanisław Huskowski z PO. – Impreza jest za pięć lat. Histerią jest mówienie, że Euro wymaga od nas Bóg wie jakiego wysiłku.
Dolnośląski Komitet Organizacyjny, na którego czele stanął wojewoda Krzysztof Grzelczyk, powołał cztery komisje: porządku publicznego, infrastruktury technicznej oraz drogowej, obiektów sportowych i zabezpieczenia medycznego.

Komitet wrocławski współpracuje z prezydentami dolnośląskich miast, starostami, burmistrzami i radnymi. Na razie ustalają harmonogram działań.
Ale to, co przed Euro miało być priorytetem, teraz być przestało. Z planów inwestycyjnych wypadła Wschodnia Obwodnica Wrocławia na trasie Bielany – Łany – Długołęka. Choć wydano na nią 20 mln zł, marszałek Andrzej Łoś ogłosił, że nie będzie dalej współfinansowana z Regionalnego Programu Operacyjnego. Ten ciężar miał wziąć na siebie budżet państwa. Nie przejmie, o czym poinformowała Grażyna Gęsicka, minister rozwoju regionalnego. Pieniądze pójdą na drogę krajową Bolków – Jakuszyce.
Wrocław chce przyspieszenia i ogłosił konkurs na projekt stadionu na Maślicach. Radni powołali spółkę, która ma zająć się inwestycjami drogowymi.
Dyrektor Jurkowlaniec ocenia: – Do 2012 r. powstanie Autostradowa Obwodnica Wrocławia (AOW), tzw. węzeł Drzymały, który połączy ją obwodnicą śródmiejską i stadionem. Wyremontowane zostaną ul. Lotnicza i północny odcinek obwodnicy śródmiejskiej – od mostu Milenijnego do ul. Sobieskiego. Zadanie jest na etapie przetargów na realizację, łącznie z opracowaniem dokumentacji. To nie wszystko.
– Chcemy, by za pięć lat szybki tramwaj łączył obrzeża miasta z centrum – mówi Michał Janicki, szef wrocławskiego sztabu Euro 2012.
Te plany nie powiodą się bez rozbudowy i modernizacji wrocławskiego węzła kolejowego (WWK). Pociągi kursują tu z zawrotną prędkością 20 km/h.
Mirosław Siemieniec, rzecznik PKP Polskie Linie Kolejowe, tłumaczy, że potrzebne jest studium wykonalności, którego koszt sięgnie 15 mln zł. Jego realizacja może potrwać do połowy 2009 r. Do 2012 r. przebudowane będą wiadukty przy ul. Grabiszyńskiej, Robotniczej, Starogroblowej. Remont kapitalny przejdą tory na estakadzie Wrocław Główny – Grabiszyn. To ok. 25 mln zł. W planach jest modernizacja stacji i przystanków, m.in. Osobowice Cmentarz, Wrocław Mikołajów, Środa Śląska. Inne inwestycje musi zatwierdzić rząd. Ale za jakie pieniądze, nie wiadomo.
Już dziś ponad 30 gmin, m.in. Głogów, Dzierżoniów, Wołów i Legnica, walczy o ściągnięcie piłkarzy do siebie. – Zawodnicy muszą mieszkać w hotelu o wysokim standardzie, mieć do dyspozycji trzy boiska i gabinety odnowy biologicznej – podkreśla Janicki.
Michał Listkiewicz, prezes Polskiego Związku Piłki Nożnej, obiecał, że UEFA do 15 czerwca określi wymagania. Ale do dziś są one tajemnicą. Nieoficjalnie mówi się tylko, że będą wyśrubowane.
Legnica już ma problem. Prezydent Tadeusz Krzakowski nie znalazł nikogo, kto wybudowałby w mieście pięciogwiazdkowy hotel. Więc, choć już w przyszłym roku będzie tu stadion za 30 mln zł, zagra na nim tylko lokalna drużyna Miedzi.
Gminy same muszą ponieść koszty inwestycji. Unia Europejska zapłaci, ale za murawę czy oświetlenie boiska. Z kilkudziesięciu chętnych UEFA wybierze tylko 6.

Na Ukrainie praca wre
W Dniepropietrowsku modernizacja stadionu zaczęła się już w 2005 r. Koszt przedsięwzięcia to ok.
65 mln euro.
Ukraińcy jesienią planują rozegrać na nim mecz z Albanią. Nasi partnerzy podpisali już umowy o budowę hoteli z sieciami Radisson i Hilton.

Aby wybudować drogi, połączenia kolejowe i tramwajowe oraz obiekty sportowe potrzeba
10 mld zł

Mają powstać przez 5 lat
1. przebudowa wrocławskiego węzła kolejowego i budowa systemu kolei aglomeracyjnej,
2. budowa drogi S5 Wrocław – Poznań,
3. budowa drogi S8 Wrocław – granica państwa,
4. Autostradowa Obwodnica Wrocławia,
5. węzeł Drzymały,
6. modernizacja ul. Lotniczej, Strzegomskiej, Granicznej, Bardzkiej, Buforowej
7. budowa obwodnicy śródmiejskiej.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Premier Izraela stanie przed Trybunałem w Hadze? Jest wniosek o areszt

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na wroclaw.naszemiasto.pl Nasze Miasto