- Teraz trwają prace wykończeniowe wewnątrz i na samej elewacji budynku, a także w bezpośrednim otoczeniu dworca - mówi Barłomiej Sarna, rzecznik prasowy Oddziału Gospodarowania Nieruchomościami PKP we Wrocławiu.
Co się zmieniło na Mikołajowie? Powstało wejście z holu dworca do tunelu prowadzącego na perony, wyremontowano też sam hol, gdzie są już nowe posadzki i kafle na ścianach. Lifting przeszły też kasy biletowe oraz toalety. Odnowiona jest też klatka schodowa, a cały budynek został ocieplony (to akurat nie tylko z myślą o pasażerach - na dworcu mieszka sześć rodzin). Na samych ścianach odtworzono zniszczone gzymsy i pilastry. Na budynek powrócił również dworcowy zegar.
Jak zapewniają kolejarze, wyremontowana elewacja została zabezpieczona specjalną powłoką uniemożliwiającą zniszczenie jej przez grafficiarzy. W pobliżu dworca wybudowano też niewielki parking dla kilku samochodów osobowych.
- Oprócz tego, co jest niezmiernie ważne z punktu widzenia bezpieczeństwa podróżnych, w obiekcie zainstalowano system monitoringu - dopowiada Sarna. I wszystko byłoby w porządku, gdyby nie fakt, że budowlańcy nawet nie tknęli zaniedbanych peronów i odstraszającego swym wyglądem tunelu. Przejście jest całe pobazgrane graffiti, często stoją w nim wielkie kałuże, a do tego w tunelu jest ciemno.
- Boję się tamtędy przechodzić - mówi Natalia Kruk, która codziennie dojeżdża z Wrocławia do Trzebnicy. - W godzinach wczesnopopołudniowych gromadzą się tam wyrostki. Palą papierosy, piją alkohol i są agresywni. A wieczorami? Wtedy jest jeszcze gorzej, bo często gaśnie tam światło i po prostu strach tędy przejść - mówi kobieta. Dlaczego wyremontowano tylko część Mikołajowa? Bo sam dworzec należy do Oddziału Gospodarowania Nieruchomościami. A tunel i perony są już pod zarządem spółki PKP PLK.
- Oczywiście mamy w planach wyremontowanie reszty obiektu - mówi Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP PLK. Kiedy? Na to pytanie kolejarze nie potrafią już do precyzyjnie odpowiedzieć.
- Musimy rozstrzygnąć przetarg na modernizację całej linii kolejowej pomiędzy Wrocławiem a granicą z Wielkopolską. Mikołajów zostanie wyremontowany w ramach tej inwestycji - mówi Siemieniec. Dodaje, że jeśli wszystko pójdzie dobrze, to prace ruszą w czerwcu tego roku i mogą potrwać nawet rok. Jeśli jednak przetarg nie zostanie szybko rozstrzygnięty, to termin może zostać przesunięty nawet o kilka kolejnych miesięcy.
Co słychać na innych dworcach?
Remonty trwają także na stacjach Pracze Odrzańskie, Kuźniki i Leśnica oraz na Dworcu Głównym. W trzech pierwszych miejscach również mają się ku końcowi. PKP planuje oddać dworce do użytku jeszcze w lutym. Kilka tygodni później zakończy się remont dworca w Leśnicy.
Największy remont prowadzony jest oczywiście na Dworcu Głównym. Tam zmiany będą najbardziej widoczne. Budynek zmieni się w galerię handlową, a w jego podziemiach powstanie parking. Odnowione będą także same perony. Remont ma skończyć się w maju przyszłego roku. Kolej planuje wyremontować jeszcze dworzec na Brochowie. W tym przypadku nie ma jednak terminów.
Strefa Biznesu: Zwolnienia grupowe w Polsce. Ekspert uspokaja
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?