MKTG NaM - pasek na kartach artykułów

Dodatkowy bagaż w samolocie za darmo? Pasażerowie podróżujący tanimi liniami muszą uważać na popularny trik. Za co dodatkowe opłaty?

Patrycja Seklecka
Patrycja Seklecka
Przed wylotem warto zapoznać się z regulaminem linii lotniczych i spakować się zgodnie z wytycznymi.
Przed wylotem warto zapoznać się z regulaminem linii lotniczych i spakować się zgodnie z wytycznymi. Marzena Bugala-Astaszow / Polska Press / Zdjęcie ilustracyjne
Tanie linie lotnicze często naliczają dodatkowe opłaty, które mogą przewyższać cenę samego biletu. Nadbagaż, miejsce na nogi i sprzęt sportowy to tylko niektóre rzeczy, za które możemy sporo zapłacić. Popularny trik na dodatkowy bagaż w samolocie za darmo nie umknął uwadze znanego przewoźnika, a pasażerowie podróżujący tanimi liniami muszą mieć się na baczności.

Sposób na dodatkowy bagaż za darmo? Ten trik podbił media społecznościowe

Jakiś czas temu użytkownicy platformy TikTok podzielili się ze społecznością sposobem na przemycenie dodatkowego bagażu na lotnisku. Autorzy filmów prezentują tam, jak pakują część swojej odzieży do poszewki na poduszkę i przechodzą przez punkt kontroli bezpieczeństwa na lotnisku, nieobciążeni żadnymi dodatkowymi kosztami. Nagranie z wypchaną ubraniami poduszką szybko stało się „viralem” (treścią, która dotarła do ogromnej liczby użytkowników), a naśladowcy z całego świata podchwycili trend, w portach lotniczych dzierżąc pod pachami materiał z nietypową zawartością.

Niektórzy podróżni zdążyli skorzystać z tego sposobu – to wszystko dzięki regulaminowi linii Ryanair. Jeden z zapisów przewidywał możliwość bezpłatnego zabrania na pokład m.in. poduszki lub koca. Coraz więcej osób decydowało się na wypróbowanie triku, ale w regulaminie przewoźnika wzmianki o poduszce już nie znajdziecie.

Na TikToku firmy pojawiło się za to zabawne i wymowne wideo, w którym za zaprezentowane przez użytkowników triki (w tym także nakładanie na siebie wielu warstw odzieży) naliczana jest dodatkowa opłata w wysokości do 25 funtów, czyli ok. 130 złotych. Trudno powiedzieć, jak bardzo „na serio” został nagrany film, jednak biorąc pod uwagę zmianę regulaminu – lepiej nie przekonać się o tym na własnej skórze.

Za co dodatkowe opłaty w Ryanair i Wizz Air? Nadbagaż, sprzęt i inne

W tabelach opłat co prawda do tej pory nie pojawiły poduszki, jednak lista rzeczy, za które musimy dopłacić w tanich liniach jest dość długa. Ile zapłacimy za dodatkowe opcje?

  • Opłata za zmianę nazwiska – przez internet (Ryanair / Wizz Air): 552 zł / 244 zł
  • Sprzęt sportowy (Ryanair / Wizz Air): 192 zł / 319 zł
  • Opłata za nadbagaż (Ryanair / Wizz Air): 47 – 58 zł (kilogram) / 63 zł (sztuka)
  • Miejsce z dodatkową przestrzenią na nogi (Ryanair / Wizz Air): 74 – 158 zł / 19,50 – 220 zł
  • Opłata za zmianę lotu (Ryanair / Wizz Air): 248 – 317 zł / 171 – 219 zł
  • Opłata za niemowlę (Ryanair / Wizz Air): 120 zł / 151 zł

Ceny obowiązujące podczas zakupu biletów online lub przez aplikację są nieco niższe. Większe koszty za nadbagaż czy odprawę poniesiemy na lotnisku.

Prosty trik na więcej miejsca w walizce

Pakowanie to jeden z najbardziej stresujących momentów przed podróżą. Opłaty doliczane za nadbagaż mogą być naprawdę spore, jednak czasem to nie waga, a objętość bagażu jest powodem naszych zmartwień. Jeżeli nie możecie zmieścić potrzebnych przedmiotów do walizki, zamiast składać ubrania w „kostkę”, spróbujcie je ciasno zrolować i poukładać obok siebie lub zamknąć w materiałowej saszetce. Największe rzeczy warto spakować na samym początku. Przed przystąpieniem do pakowania sprawdźcie także, czy hotel/pensjonat w którym się zatrzymujecie oferuje ręczniki, kosmetyki oraz sprzęty takie jak suszarka czy żelazko – jeżeli tak, lepiej zrezygnować z zabierania tych przedmiotów na tych, do których nie będziecie mieć dostępu.

Więcej wskazówek na temat pakowania znajdziecie w poniższym artykule:
Zobacz: Co spakować na rower, do samolotu czy na wycieczkę z dzieckiem? Przydatne triki i gadżety podróżnicze

Źródło: TikTok, Ryanair, Wizz Air, Fly4Free

FAQ – prawa pasażera samolotu

Kiedy należy się odszkodowanie za opóźniony lot czy zniszczony bagaż? O co powinien zadbać przewoźnik w przypadku odwołania lotu? Odpowiadamy na najważniejsze pytania dotyczące praw, jakie przysługują pasażerom samolotów na terenie Unii Europejskiej, Islandii, Szwajcarii, Liechtensteinu i Norwegii.

Przydzielono mi miejsce w niższej klasie – czy mogę żądać zwrotu pieniędzy?

Częściowo – tak. Kwota zwrotu będzie różnić się w zależności od trasy, tzn.:

  • 30 procent zwrotu – w przypadku lotów o długości do 1500 km,
  • 50 procent zwrotu – w przypadku lotów o długości powyżej 1500 km w obrębie UE (z wyłączeniem francuskich departamentów zamorskich) oraz innych lotów o długości od 1500 do 3500 km,
  • 75 procent zwrotu – w przypadku lotów, które nie dotyczą dwóch pierwszych punktów.

Przydzielono mi miejsce w wyższej klasie – czy muszę dopłacić?

Nie. Przewoźnik za umieszczenie pasażera w klasie wyższej niż wskazana na bilecie nie może wymagać dopłaty.

Odmowa przyjęcia na pokład, a osoba z niepełnosprawnością

Osoby z niepełnosprawnością są chronione przed dyskryminacją w transporcie lotniczym – przewoźnik może odmówić przyjęcia na pokład osoby z niepełnosprawnością tylko wtedy, kiedy nie pozwalają na to możliwości techniczne, np. nieodpowiedni rozmiar drzwi lub samolotu. W takim wypadku pasażer może ubiegać się o pełen zwrot kosztu biletu oraz przeplanowanie podróży.

Strajk na lotnisku a odszkodowanie – kiedy przysługuje rekompensata?

Chociaż prawo pasażera do odszkodowania stanowi, że podróżnemu nie należy się rekompensata, jeżeli na odwołanie czy opóźnienie lotu miały wpływ „nadzwyczajne okoliczności, których nie można było uniknąć pomimo podjęcia wszelkich racjonalnych środków” (wśród nich wymienia się m.in. strajki mające wpływ na działalność przewoźnika), to istnieje możliwość na wypłatę odszkodowania, o ile strajkującymi są pracownicy zatrudniani przez przewoźnika. Należy jednak pamiętać, że inaczej jest w przypadku pozostałego personelu lotniska (np. służby celnej), który nie ma nic wspólnego z liniami lotniczymi.

Problemy z bagażem – zniszczenie, zgubienie lub późniejsze dostarczenie

Jeżeli bagaż rejestrowany zostanie przez przewoźnika zgubiony, uszkodzony lub dostarczony z opóźnieniem, pasażerowi przysługuje odszkodowanie o maksymalnej wartości 1300 euro. Sytuacja wygląda jednak zupełnie inaczej w przypadku, w którym uszkodzenie wynika z zaniedbania właściciela lub wady samego bagażu – wtedy nie można liczyć na żadną rekompensatę. W przypadku bagażu podręcznego, linie lotnicze ponoszą odpowiedzialność wyłącznie za uszkodzenia powstałe z ich winy.

Obowiązki przewoźnika w przypadku opóźnienia, odwołania lub odmowy przyjęcia na pokład

Jeżeli wskazane sytuacje zaistniały z winy przewoźnika, ma od wobec swoich pasażerów obowiązki. Po pierwsze – pasażerowie powinni zostać pisemnie poinformowani przez linie lotnicze o przysługujących im prawach. Każdemu z nich, oprócz pomocy w ułożeniu nowego planu podróży, linie lotnicze powinny zapewnić wyżywienie i napoje, w przypadku długiego oczekiwania na kolejne połączenie – zakwaterowanie (włączając koszty transportu z i na lotnisko) oraz możliwość odbycia dwóch rozmów telefonicznych, faksów, dalekopisów lub e-maili.

Odmówiono mi przyjęcia na pokład – co mogę zrobić w takiej sytuacji?

W przypadku odmowy przyjęcia na pokład, pasażerowie powinni zostać pisemnie poinformowani przez linie lotnicze o przysługujących im prawach. W przypadku tzw. overbookingu – sprzedaży większej ilości biletów, niż miejsc w samolocie – przewoźnik powinien na początku poszukać ochotników, którzy za rekompensatę finansową i opiekę wynikającą z praw pasażera, zdecydują się na podróż następnym lotem. Osoby, które nie zostały przyjęte na pokład z winy przewoźnika, mają następujące możliwości:

  • Zwrot pełnego (lub części) kosztu biletu – w tym przypadku przewoźnik musi zwrócić pieniądze w terminie do 7 dni. Jeśli plan podróży uwzględniał przesiadkę, ale kontynuacja podróży nie jest zgodna z założeniami, przewoźnik ma obowiązek zwrócić pieniądze za zrealizowane i niezrealizowane etapy podróży oraz zapewnić lot do miejsca wylotu.
  • Zmiana planu podróży i dotarcie do miejsca docelowego jak najwcześniej – przewoźnik powinien zagwarantować pasażerowi zmianę planu podróży. Prawo to nie przysługuje pasażerom, którzy skorzystali z pełnego zwrotu kosztów.
  • Zmiana planu podróży i dotarcie do miejsca docelowego w dogodnym dla pasażera terminie – przewoźnik powinien zagwarantować pasażerowi zmianę planu podróży. Prawo to nie przysługuje pasażerom, którzy skorzystali z pełnego zwrotu kosztów.

Opóźniony lot – odszkodowanie i zwrot biletu

Jeżeli opóźnienie spowodowane jest ono zaistnieniem nadzwyczajnych okoliczności, których nie można było uniknąć (m.in. zagrożenie bezpieczeństwa czy niesprzyjające warunki meteorologiczne), odszkodowanie nie należy się podróżnym. Dobrą wiadomością jest fakt, że pasażerowie, których lot jest opóźniony o co najmniej 5 godzin mają prawo do otrzymania zwrotu pełnej kwoty biletu. 

Podróżni, których lot został opóźniony (nie w wyniku wystąpienia sytuacji nadzwyczajnej) mają prawo ubiegać się o odszkodowanie w wysokości:

  • 250 euro – loty o długości do 1500 km,
  • 400 euro – loty wewnątrzwspólnotowe (dłuższe niż 1500 km) i inne loty o długości od 1500 km do 3500 km,
  • 600 euro – loty inne niż wewnątrzwspólnotowe (o długości powyżej 3500 km).

Kwota ta może zostać zmniejszona o połowę jeśli dotyczy lotu innego niż wewnątrzwspólnotowy, o długości powyżej 3500 km, a czas opóźnienia na przekracza 4 godzin.

Odmowa przyjęcia na pokład – kiedy pasażerom należy się odszkodowanie, a kiedy nie?

Jeżeli podróżujący nie zostanie przyjęty na pokład z powodu nieposiadania wymaganych dokumentów, przeciwwskazań natury zdrowotnej lub wymogów bezpieczeństwa, nie przysługuje mu odszkodowanie za lot. W przypadku, kiedy wina nie leży po stronie pasażera, może się on ubiegać o wypłatę odszkodowania.

Jakie odszkodowanie za odmowę przyjęcia na pokład?

Podróżni, których lot został odwołany, mają prawo ubiegać się o odszkodowanie w wysokości:

  • 250 euro – loty o długości do 1500 km,
  • 400 euro – loty wewnątrzwspólnotowe (dłuższe niż 1500 km) i inne loty o długości od 1500 km do 3500 km,
  • 600 euro – loty inne niż wewnątrzwspólnotowe (o długości powyżej 3500 km).

Odwołany lot – możliwości pasażera

  • Zwrot pełnego (lub części) kosztu biletu – w tym przypadku przewoźnik musi zwrócić pieniądze w terminie do 7 dni. Jeśli plan podróży uwzględniał przesiadkę, ale kontynuacja podróży nie jest zgodna z założeniami, przewoźnik ma obowiązek zwrócić pieniądze za zrealizowane i niezrealizowane etapy podróży oraz zapewnić lot do miejsca wylotu.
  • Zmiana planu podróży i dotarcie do miejsca docelowego jak najwcześniej – przewoźnik powinien zagwarantować pasażerowi zmianę planu podróży. Prawo to nie przysługuje pasażerom, którzy skorzystali z pełnego zwrotu kosztów
  • Zmiana planu podróży i dotarcie do miejsca docelowego w dogodnym dla pasażera terminie – przewoźnik powinien zagwarantować pasażerowi zmianę planu podróży. Prawo to nie przysługuje pasażerom, którzy skorzystali z pełnego zwrotu kosztów

Kiedy nie można ubiegać się o odszkodowanie pomimo odwołania lotu?

Istnieją przypadki, w których prawo do odszkodowania w przypadku odwołania lotu nie obowiązuje. Są to sytuacje związane zaistnieniem nadzwyczajnych okoliczności, których nie można było uniknąć (m.in. zagrożenie bezpieczeństwa czy niesprzyjające warunki meteorologiczne). Przewoźnik nie jest także zobowiązany do wypłaty odszkodowania, jeżeli poinformował pasażerów o odwołaniu kursu: co najmniej dwa tygodnie przed planowanym wylotem, od 14 do 7 dni przed planowanym wylotem i zaoferował zmianę planu podróży na podobny (różnice do kilku godzin).

Jakie odszkodowanie za odwołany lot?

Podróżni, których lot został odwołany, mają prawo ubiegać się o odszkodowanie w wysokości:

  • 250 euro – loty o długości do 1500 km,
  • 400 euro – loty wewnątrzwspólnotowe (dłuższe niż 1500 km) i inne loty o długości od 1500 km do 3500 km,
  • 600 euro – loty inne niż wewnątrzwspólnotowe (o długości powyżej 3500 km).

Podane kwoty mogą zostać zmniejszone o połowę, jeżeli czas przylotu alternatywnego rejsu (w stosunku do planowanego) nie przekracza:

  • dwóch godzin (loty o długości do 1500 km),
  • trzech godzin (loty wewnątrzwspólnotowe o długości powyżej 1500 km),
  • trzech godzin (loty inne niż wewnątrzwspólnotowe o długości pomiędzy 1500 km a 3500 km),
  • czterech godzin (loty inne niż wewnątrzwspólnotowe o długości powyżej 3500 km).
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Gdzie na wakacje w sierpniu i we wrześniu?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Dodatkowy bagaż w samolocie za darmo? Pasażerowie podróżujący tanimi liniami muszą uważać na popularny trik. Za co dodatkowe opłaty? - Strona Podróży

Wróć na wroclaw.naszemiasto.pl Nasze Miasto