Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Pociągiem z Węglińca do Paryża i Berlina? Tak było kiedyś. Jak zmienił się dworzec PKP? (ZDJĘCIA)

Justyna Orlik
Justyna Orlik
Jak zmieniał się dworzec PKP w Węglińcu?
Jak zmieniał się dworzec PKP w Węglińcu? fotopolska.eu/Justyna Orlik
Dworzec w Węglińcu przeszedł ostatnio prawdziwą metamorfozę i wygląda naprawdę reprezentatywnie. Jest kącik zabaw dla dzieci, przestronna poczekalnia i dużo udogodnień dla pasażerów. Jak to wyglądało kiedyś? Podróż pociągiem w latach 80-tych nie dziwiła nikogo. Niewiele osób posiadało samochód, a kolej oferowała podróże niemal w każdy zakątek Polski. Jednym z głównych punktów na mapie był wtedy Węgliniec - "zagłębie lokomotyw". Wiele pociągów ze Zgorzelca miało tutaj swoją "przesiadkę", a podróżni wybierali się nie tylko do Wrocławia, ale i w głąb Europy.

Dawny dworzec PKP w Węglińcu

Stacja w Węglińcu powstała w 1846 roku i nosiła nazwę "Kohlfurt", a przez dwa lata po wojnie "Kaławsk". Dopiero w 1947 r. nastąpiła zmiana nazwy i dziś to Węgliniec. W lipcu 1945 roku, kiedy pojawiła się tu pierwsza grupa kolejarzy z Poznania w celu uruchomienia węzła, okazało się, że są jedynymi Polakami. To na nich spoczął obowiązek powołania władz miejskich.

Dworzec w Węglińcu. To stąd odjeżdzały pociągi do Paryża i Berlina. Teraz jest w remoncie
Dawniej na dworcu w Węglińcu działała restauracjafotopolska.eu/mat. prasowe PKP/Justyna Orlik

Już w latach 50. z Węglińca odjeżdżał pociąg do Warszawy, choć wówczas kolej oferowała przejazd na 11 trasach. Z kolei w 1966 i 1967 roku z małego miasteczka na Dolnym Śląsku można było podróżować do Paryża, Berlina, Erfurtu, Wismar i Arnstadt, a w latach 90. również do Monachium. Z czasem kolej przestała oferować podróżnym możliwość dojazdu do odległych miast w Europie, a sam dworzec zmieniał się w ruinę. Zmieniło się to pod koniec sierpnia br. Inwestycja, realizowana w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023 z dofinansowaniem ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko oraz środków własnych, trwała nieco ponad półtora roku.

Dworzec w Węglińcu. To stąd odjeżdzały pociągi do Paryża i Berlina. Teraz jest w remoncie
fotopolska.eu/mat. prasowe PKP/Justyna Orlik

Kompleksową renowację przeszła bogato zdobiona detalem ceglana elewacja. Znajdziemy na niej wzory kwietne, kolumny w stylu korynckim, a także postacie zwierząt, w tym m.in. orłów. W partiach szczytowych elewacji odtworzono zegary. Przestrzeń obsługi podróżnych mieści się na parterze w zachodniej części budynku w dawnej poczekalni 3. i 4. klasy. Podróżni znajdą tam przestronną, jasną poczekalnię z oświetleniem nawiązującym do historycznego charakteru dworca. Wyposażono ją w ławki, gabloty na rozkłady jazdy oraz elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów. Nowością jest również specjalna strefa dziecka, znajdująca się za szklaną witryną. W przestrzeni obsługi podróżnych nie zabraknie toalet oraz niewielkiego lokalu na wynajem. Dworzec posiada też własną salę kinową oraz windy.

Dworzec w Węglińcu. To stąd odjeżdzały pociągi do Paryża i Berlina. Teraz jest w remoncie
fotopolska.eu/mat. prasowe PKP/Justyna Orlik

Przebudowa kompleksu dworca w Węglińcu to 17. zakończona przebudowa dworca w województwie dolnośląskim w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023. Łączny koszt inwestycji to nieco ponad 41 mln złotych brutto.

Czy było warto? Przekonajcie się sami

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Archeologiczna Wiosna Biskupin (Żnin)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na zgorzelec.naszemiasto.pl Nasze Miasto