Nasza Loteria - pasek na kartach artykułów

Kiszonki na odporność. Jakie warzywa warto włożyć do słoika? Nie tylko kapustę. Te przysmaki sprawdzą się w zimowe dni i święta

Katarzyna Zawada
Katarzyna Zawada
Do procesu kiszenia potrzebna jest poszatkowana biała kapusta. Ilość uzależniona jest od tego, jaką objętość końcową chcemy uzyskać. Opcjonalnie, oprócz soli, można dodać wybrane zioła i startą marchewkę. Uzyskaną mieszankę należy kilkukrotnie ubijać, aby wypuścić soki. Im mniej powietrza znajdzie się w słoikach, tym lepiej - wpłynie to pozytywnie na fermentację. Przygotowane weki powinny przebywać w zaciemnionym miejscu od jednego do dwóch tygodni.
Do procesu kiszenia potrzebna jest poszatkowana biała kapusta. Ilość uzależniona jest od tego, jaką objętość końcową chcemy uzyskać. Opcjonalnie, oprócz soli, można dodać wybrane zioła i startą marchewkę. Uzyskaną mieszankę należy kilkukrotnie ubijać, aby wypuścić soki. Im mniej powietrza znajdzie się w słoikach, tym lepiej - wpłynie to pozytywnie na fermentację. Przygotowane weki powinny przebywać w zaciemnionym miejscu od jednego do dwóch tygodni. pixabay.com
Kiszonki z warzyw to idealny pomysł na wsparcie odporności. Dziś „zdrowie” to hasło-klucz do naszego szczęścia. Jak zatem zadbać o siebie i nie dać się najróżniejszym chorobom? Warto postawić na kiszone. Podpowiadamy, co kisić i jak kisić, aby cieszyć się dobrym samopoczuciem niezależnie od aury za oknem. Takie gotowe słoiki będą wspaniałym dodatkiem na chłodne dni, a potem na świąteczny stół.

Spis treści

Kilkadziesiąt lat temu, gdy nie było internetu, tysięcy książek i poradników dietetycznych, każdy wiedział, jak wielką moc mają kiszonki z warzyw. Nasze babcie tworzyły przetwory, które były nieodłączną częścią ich kuchni, a nasi rodzice cieszyli się dzięki nim dużo większą odpornością niż my. Dziś, coraz chętniej wracamy do korzeni i stawiamy na to, co naturalne.

Kiszonki na zimę. Jakie produkty wykorzystać na warzywne kiszonki?

W Polsce można znaleźć szereg produktów, które dzięki odpowiedniej obróbce nabiorą smaku i wartości odżywczych. Nasze pola to skarbnice ogórków, buraków czy innych zdrowych warzyw. Wciąż można dostać świeżą marchew lub dynię. Dostępne od ręki, w każdym gospodarstwie czy bazarku, powinny wylądować w słoikach i być wybawieniem na zimowe dni. Owszem, półki sklepowe uginają się od gotowców, ale czy nie lepiej smakuje to, co wyszło spod naszych rąk?

Kapusta - klasyka gatunku wśród kiszonek z warzyw

Kapusta, w formie poszatkowanej i zasypanej solą, w szczelnym zamknięciu kisi się i wydziela witaminy oraz kwas mlekowy, które dla naszego organizmu potrafią uczynić wiele dobrego. Oprócz niskokaloryczności kiszonki, do jej zalet można zaliczyć wpływ na florę bakteryjną jelit, budowanie odporności, a także regulację poziomu cukru we krwi.

Zobacz więcej: Ten przetwór zrobisz łatwo w domu, by korzystać z jego zdrowotnej mocy. Kiszenie kapusty bez tajemnic. Wypróbuj też łatwy przepis na sok

Warto wspomnieć o soku z kiszonej kapusty. Nazywa się go doskonałym oczyszczaczem, usuwa z organizmu zbędne toksyny. Naturalny probiotyk można pić lub wykorzystać do dań obiadowych. Na Kujawach na bazie soku powstaje tradycyjna „kwasówka”, czyli zupa podawana ze śmietaną. W Polsce przybywa producentów takich wzmacniaczy, a na świecie rośnie świadomość ich właściwości.

A może coś nowego? Kiszone ogórki? Kiszona papryka? To warzywne hity

Ogórki w formie zakiszonej to bomba witaminowa, która jednym kojarzy się z tradycyjną przystawką weselną i imprezową, drugim z naturalnym i drogocennym lekarstwem na dolegliwości. Koneserzy prześcigają się w pomysłach na kiszenie, a na grupach dyskusyjnych wciąż trwa spór, jakiej dodać soli i jakiej używać wody. Nie zmienia to faktu, że każdy dobiera składniki na podstawie własnego smaku i upodobania. Jeden słoik zakwaszonych warzyw oczyszcza organizm, zapobiega anemii, poprawia trawienie, wspomaga odporność, a także obniża cholesterol.

Pomidory to klasyka uprawy, w gospodarstwach znajdziemy różne odmiany i kolory. Na co dzień używane do zup i sosów, są też świetnym składnikiem do kiszenia. Przepis ten znany jest na Ukrainie, ale coraz częściej trafia do polskich kuchni. Proces przygotowania niczym nie różni się od tradycyjnego kiszenia ogórków czy kapusty, ważne są jednak składniki. W tym przypadku królują czosnek, gorczyca, koper, zioła, chrzan oraz solanka potrzebna do zalewy. Taki gotowiec to źródło witaminy C, magnezu, wapnia i potasu.

Buraki, przez wielu niedoceniane, mogą przyjemnie poruszyć kubki smakowe, zwłaszcza w wersji kiszonej. Warzywa te wpływają na odporność, układ krwionośny, pomagają walczyć z rakiem oraz usuwają toksyny. Kilka kęsów może być zbawienne dla pań w okresie menopauzy - obniżenie ciśnienia krwi złagodzi uderzenia gorąca.

Papryka w wersji kiszonej to kolejny probiotyk na naszej liście. W surowej postaci ma dużo więcej witaminy C niż cytryna. Ukiszona zwiększa przyswajalność witamin oraz błonnika, a co za tym idzie, wspiera pracę układu pokarmowego. Wariacji na temat papryki jest wiele - można skusić się na każdy kolor oraz rodzaj. Zwolennicy ostrych smaków mogą użyć do przepisu wariantu chilli.

Rzodkiewki na co dzień lądują na naszych kanapkach, w twarożku lub sałatce. Wyobrażenie tego produktu w formie zakwaszonej jest ciężkie, ale okazuje się, że ta wersja jest hitem. Nie ma konkretnego przepisu, dobór przypraw jest kwestią indywidualną. Po paru dniach zmienia się kolor, produkty bledną, ale nie tracą żadnej wartości odżywczej. Wręcz przeciwnie - dzięki fermentacji zyskują działania przeciwbakteryjne, żółciopędne, redukują apetyt oraz wzmacniają włosy i paznokcie.

Zimowy okres wystawia na próbę nasze organizmy. Wspieranie odporności powinno być codziennością. Czasem warto zaufać naturze, sprawdzonym od lat przepisom i postawić na domowe sposoby.

Jak prawidłowo ukisić kapustę, paprykę lub ogórki? Zobacz w naszej galerii!

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Czy ubezpieczanie upraw zyskuje na popularności?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na wroclaw.naszemiasto.pl Nasze Miasto