Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Ilona Antoniszyn-Klik: Wrocław Najbardziej Potrzebuje Inwestycji W Ludzi

Arek Gołka
Arek Gołka
- Należy wykorzystywać środki UE na walkę z problemem bezrobocia. Nie powinno to być bezmyślne szkolenie wszystkich lub dawanie każdemu dotacji na rozpoczęcie działalności - sądzi Ilona Antoniszyn-Klik, ubiegająca się o prezydenturę Wrocławia.

Ilona Antoniszyn-Klik

Komitet: Polskie Stronnictwo Ludowe
Wiek: 35 lat
Doświadczenie: W 2000 r. skończyła studia ekonomiczne na Europejskim Uniwersytecie Viadrina we Frankfurcie nad Odrą. Doświadczenie zawodowe zdobywała m.in. we Francuskiej Wyższej Szkole Administracji Publicznej i Politechnice Helsińskiej w Finlandii. Od czerwca 2010 r. pełni funkcję wicewojewody dolnośląskiego. 
Kontakt: strona dolnośląskiego urzędu wojewódzkiego, ilonaantoniszyn.pl

Od dziś będziemy publikować odpowiedzi kandydatów na prezydenta Wrocławia, którzy zmierzyli się z naszą ankietą (czytaj: Wybory samorządowe 2010: poznaj kandydatów na prezydenta Wrocławia i Zadaj pytanie kandydatom na prezydenta Wrocławia!). Więcej informacji o wyborach samorządowych znajdziecie w naszym serwisie specjalnym mmwroclaw.pl/wybory 2010.

Sześć pytań pochodzi od redakcji, siódme zostało wybrane spośród zadanych przez naszych czytelników (jego autorem jest "wroclawfanka").

Ilona Antoniszyn-Klik - Polskie Stronnictwo Ludowe

Jakie ma pani pomysły na usprawnienie komunikacji miejskiej?

- bezpłatne obwodnice Wrocławia;
- system dobrej komunikacji publicznej, współpraca z marszałkiem województwa i PKP w celu koordynacji i wspólnych inwestycji;
- sieć punktów przesiadkowych w mieście i połączenie z koleją;
- usprawnienie - system "parkuj i jedź" (dotyczy komunikacji publicznej, wybudowanie parkingów na pętlach z jedną opłatą za przejazd tramwajem i autobusem oraz za parkowanie;
- bardziej przemyślane rozwiązania w zakresie sygnalizacji świetlnej - zielone fale a nie stop na każdym skrzyżowaniu;
- czytelne i dokładne rozkłady jazdy (duże litery i dobre umiejscowienie rozkładów);

Jakich inwestycji najbardziej potrzebuje Wrocław?

- inwestycji w ludzi: podwyższanie kwalifikacji i dopasowanie kwalifikacji do ofert na rynku pracy; nauka przez całe życie, wspierana przez samorząd;
- inwestycje, by zwiększyć poziom aktywności badawczej i rozwojowej, rozproszenie potencjału środowisk akademickich (centra przedsiębiorczości akademickiej);
- darmowy internet w mieście;
- poprawa infrastruktury społecznej – edukacja szkolna i przedszkolna, działalność sportowa i kulturalna, infrastruktura edukacyjna i sportowa - zamiast jednej dużej inwestycji zbudowałabym sieć boisk/hal sportowych (a może nawet basenów) na osiedlach, wspierałabym kluby sportowe, które szkolą młodzież. Bezpłatne wynajmowanie sal sportowych przy szkołach na zajęcia klubów sportowych z dziećmi i młodzieżą;
- komunikacja publiczna;
- rewitalizacja całych kwartałów kamienic, np. Traugutta, równomierny rozwój różnych dzielnic miasta (tak, aby nie było stref zaniedbanych, zapomnianych);

Co należy zrobić, żeby poprawić bezpieczeństwo na ulicach miasta?

- mądrzej rozplanować oświetlenie na ulicach i monitoring;
- więcej patroli na ulicach w miejscach krytycznych. Ale takich patroli, które reagują na sytuacje zagrożenia, a nie tylko np. na osoby handlujące przysłowiową pietruszką i łapiące pieszych, przechodzących na czerwonym świetle;
- zdecydowane postępowanie w stosunku do aut blokujących skrzyżowania czy karetki itp. Mieszkańcy muszą mieć wolną drogę;
- Wrocław w zbyt małym stopniu wspiera finansowo policję. Poznań czy Warszawa wykazują dużo więcej inicjatywy we współpracy i dofinansowaniu działań policji na rzecz mieszkańców. Odremontowane komisariaty (czyli miejsca obsługi mieszkańców) i dodatkowe godziny pracy policji pomogą nam bezpiecznie żyć;
- zwiększenie udziału transportu publicznego w komunikacji zwiększy bezpieczeństwo ruchu w mieście dla dzieci i osób starszych;

W jaki sposób można usprawnić pracę wrocławskich urzędów i ich dostępność dla mieszkańców?

- rozpowszechnić wprowadzony system elektronicznej obsługi mieszkańców;
- przyspieszyć tryb decyzyjny w mieście;
- podejmować decyzje kierunkowe a nie indywidualne, tzn. plany zagospodarowania przestrzennego, które są dopasowane do potrzeb mieszkańców i tendencji na rynku nieruchomości;

Bezrobocie we Wrocławiu - jak rozwiązać ten problem?

- we Wrocławiu na koniec sierpnia 2010 r. zarejestrowanych było 18 tys. 159 bezrobotnych, co jest niestety tendencją zwyżkową w porównaniu z początkiem   sierpnia (18 tys. 072 bezrobotnych) i ubiegłym rokiem. Początek sierpnia 2009 r. - 13 tys. 686 i koniec sierpnia 2009 r. - 13 tys. 946 bezrobotnych. Stopa bezrobocia we Wrocławiu wynosiła w lipcu i sierpniu 2010 r. 5,6 %, co stanowiło połowę średniej krajowej (11,3%); 
- należy wykorzystywać środki UE na walkę z problemem bezrobocia. Nie powinno to być bezmyślne szkolenie wszystkich (np. ze sprzedaży) lub dawanie każdemu      dotacji na rozpoczęcie działalności. Każdy powinien być traktowany indywidualnie, praca z nim powinna rozpoczynać sie od diagnozy potrzeb i możliwości danej osoby; 
- zmniejszać ilość absolwentów bez pracy – staże i dobre kwalifikacje w ramach szkół zawodowych. Współpraca miasta z firmami i instytucjami publicznymi w tym zakresie;
- centra małej przedsiębiorczości na osiedlach, tak aby blokowiska były miejscem zatrudnienia. Dla małych firm wchodzących na rynek i małych firm rodzinnych czynsze muszą być niższe niż w przypadku komercyjnych inwestycji. Wspieranie przedsiębiorczości osób niepełnosprawnych;
- plan zwiększenia ilości miejsc pracy o kilka tysięcy co roku;

Proszę wymienić zalety swoich kontrkandydatów.

- Rafał Dutkiewicz - umie wypromować siebie i miasto;
- Sławomir Piechota - ma poparcie ekspertów;
- Dawid Jackiewicz - konkretny, doświadczenie w kierowaniu miastem;
- Jacek Uczkiewicz - sprawny finansista;
- Grażyna Ostrowska - kobieta zaangażowana społecznie;
- Anna Orzeł - doświadczenia prawnicze, zdecydowana;
- Tadeusz Marczak – wielka wiedza historyczna;
- Marcin Łukasz Markowski – młody i ambitny;

Jakie ma pani pomysły na odkorkowanie miasta, bez tłumaczenia się obwodnicą?

-  komunikacja publiczna zamiast samochodów osobowych (system dobrej komunikacji publicznej, koordynacja planów jak wyżej),
-  sieć punktów przesiadkowych w mieście, połączenie z koleją i usprawnienie poprzez system "parkuj i jedź" (wybudowanie parkingów na pętlach jak wyżej);
-  bardziej przemyślane rozwiązania w zakresie sygnalizacji świetlnej - zielone fale a nie stop na każdym skrzyżowaniu;
-  drogi rowerowe i przemyślane ciągłe trasy rowerowe przez całe miasto, miejsca monitorowane do pozostawienia rowerów;
-  lepsze oznakowanie przejazdu przez miasto oznacza brak tirów "błąkających się" po osiedlowych uliczkach;
-  należy zastanowić się nad systemem ulic jednokierunkowych, także na osiedlach (zwiększy to ilość miejsc parkingowych);
-  remonty dróg: jeśli konieczne, to w godzinach nocnych bądź w systemie trzyzmianowym;

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Policja podsumowała majówkę na polskich drogach

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Ilona Antoniszyn-Klik: Wrocław Najbardziej Potrzebuje Inwestycji W Ludzi

Wróć na wroclaw.naszemiasto.pl Nasze Miasto