Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Tadeusz Marczak: Wrocław Przepłaca Budując Stadion, Mosty, Obwodnice

Mariusz Kruczek
Mariusz Kruczek
Odra arterią miejską, mieszkania socjalne, hale kupieckie, aktywni policjanci oraz "zero tolerancji" - proponuje kandydat na prezydenta.
Komitet: Komitet Wyborczy Wyborców Polski Wrocław
Wiek: 64
Doświadczenie: Ukończył studia historyczne na Uniwersytecie Wrocławskim. Po studiach pracował w Instytucie Historycznym UWr. Po habilitacji objął stanowisko profesora nadzwyczajnego w Instytucie Politologii Uniwersytetu Zielonogórskiego. W 2005 r. podjął pracę w Instytucie Studiów Międzynarodowych Uniwersytetu Wrocławskiego. W jego ramach stworzył pierwszy w Polsce Zakład Studiów nad Geopolityką, którym kieruje do dzisiaj. Zainicjował także w 2007 r. wydawanie półrocznika „Racja Stanu”. 1 września 2008 r. roku objął funkcję dyrektora Instytutu Studiów Międzynarodowych UWr. W kwietniu 2010 r. prof. Marczak włączył się w prace tworzącej się wówczas formacji Polski Wrocław.
Kontaktprofil na Facebooku

Publikujemy odpowiedzi kandydatów na prezydenta Wrocławia, którzy zmierzyli się z naszą ankietą (czytaj:Wybory samorządowe 2010: poznaj kandydatów na prezydenta Wrocławia i Zadaj pytanie kandydatom na prezydenta Wrocławia!). Więcej informacji o wyborach samorządowych znajdziecie w naszym serwisie specjalnym m**mwroclaw.pl/wybory 2010**.

Sześć pytań pochodzi od redakcji, siódme zostało wybrane spośród zadanych przez naszych czytelników (jego autorem jest "wroclawfanka").

Jakie ma Pan pomysły na usprawnienie komunikacji miejskiej?
Należy wykorzystać tory kolejowe dla komunikacji miejskiej, przekształcić Odrę w arterię komunikacyjną (tramwaje i taksówki wodne), udrożnić miasto poprzez poszerzenie wąskich gardeł komunikacyjnych, zwłaszcza w estakadzie kolejowej. Niezbędne inwestycje drogowe i mostowe prowadzić z ołówkiem w ręku, kierując się efektywnością, a nie efektownością przedsięwzięcia.

Jakich inwestycji najbardziej potrzebuje Wrocław?
Dotychczas wszelkie inwestycje realizowane we Wrocławiu (stadion, mosty, obwodnice, kładka nad fosą itp.) były kilkakrotnie przepłacane. Konieczne zatem jest ukrócenie tego procederu. Spośród inwestycji niezbędnych mieszkańcom na pierwszym miejscu należy postawić wybudowanie co najmniej 1000 mieszkań socjalnych o podstawowym standardzie - w celu zapobieżenia tragedii bezdomności. W celu wzmocnienia polskiego handlu należy wybudować dwie hale kupieckie.

Co należy zrobić, żeby poprawić bezpieczeństwo na ulicach miasta?
Konieczna jest zmiana trybu pracy policji z urzędniczego na bardziej aktywny, patrolowy. Konieczna jest także zmiana stylu pracy policjantów z egzekucyjnego na opiekuńczy - wzorcem mogą być policjanci brytyjscy. Powyższe dotyczy także straży miejskiej. Należy powrócić do zasad programu "zero tolerancji w szkole". Umasowienie sportu i rekreacji wśród dzieci i młodzieży pozwoli wyładować ich energię i wielu powstrzyma przed wkraczaniem na drogę wybryków chuligańskich. W celu poprawienia bezpieczeństwa na drogach, zwłaszcza w wypadku pieszych, należy upowszechnić (ale nie drogą administracyjną) zwyczaj noszenia oznakowań odblaskowych.

W jaki sposób można usprawnić pracę wrocławskich urzędów i ich dostępność dla mieszkańców?
Należy dokonać decentralizacji administracji miejskiej, np. powołać delegatury UM dla Psiego Pola i Leśnicy. Działy obsługujące mieszkańców powinny pracować także w godzinach popołudniowych.

Bezrobocie we Wrocławiu - jak rozwiązać ten problem?
Źródłem bezrobocia jest niedorozwój wrocławskiej, polskiej przedsiębiorczości, który z kolei jest rezultatem słabości polskiego kapitału. Wrocław jest klasycznym przykładem drenażu kapitału za granicę. Dokonuje się on dwutorowo. Realizowane przez miasto inwestycje, nie dość, że przepłacane, są z reguły powierzane firmom zagranicznym, zwłaszcza niemieckim. Istnieje opinia, że firmy polskie są dyskryminowane w dostępie do inwestycji finansowanych z kasy miejskiej. Drugim kanałem, którym kapitał wypływa za granicę są sieci zagranicznych supermarketów rozlokowane w mieście i na jego obrzeżach. Należy zatem zmienić politykę władz miasta na przyjazną wobec polskiej przedsiębiorczości. Należy także wygasić obecność obcych supermarketów w mieście. Ich miejsce winien zająć polski handel. Dopiero te działania wzmocnią polski kapitał, pobudzą rozwój polskich firm i zlikwidują bezrobocie. Liczenie na to, że napływ inwestycji zagranicznych rozładuje problem bezrobocia w dużej mierze okazał się iluzją 

Proszę wymienić zalety swoich kontrkandydatów.
Pan prezydent Rafał Dutkiewicz imponuje sztuką autopromocji i niezłomną wiarą w to, że wrocławianie nie sięgną po kalkulatory i nie obliczą kosztów "dynamicznego rozwoju", jakie stworzył swoimi działaniami. Panowie posłowie Piechota i Jackiewicz z kolei, mimo to, iż od lat byli członkami wrocławskiego układu władzy, wierzą, że wyborcy doszukają się różnic między nimi, a obecnym prezydentem. Pan minister Uczkiewicz to urodzony księgowy. Ożywczym elementem obecnej kampanii jest obecność pań (Klik-Antoniszyn, Orzeł, Ostrowska). Do nielicznych debat wyborczych wnoszą one nie tylko urodę ale i pewną łagodność sądów. Najmłodszego z kandydatów pana Marcina Markowskiego należy cenić za odwagę, z jaką stanął w wyborcze szranki.

Jakie ma Pan pomysły na odkorkowanie miasta, bez tłumaczenia się obwodnicą?
Jak w pytaniu pierwszym. Należy stworzyć warunki dla komunikacji rowerowej, a więc miejsca parkingowe i nowe trasy poprowadzone jednak w niekonwencjonalny sposób, mianowicie terenami zielonymi. Przede wszystkim należy stworzyć nadodrzańską trasę rowerową po obu stronach rzeki. I niech kierowcy autobusów nie wzbraniają przewozu rowerów, w sytuacjach awaryjnych, w tychże autobusach. Należy także rozważyć wprowadzenie kwadransowego cyklu rozpoczynania (i kończenia pracy) w instytucjach i firmach położonych w tych samych dzielnicach, ale bez nakazu administracyjnego. Praktyka taka pozwoliłaby rozładować tłok w komunikacji miejskiej.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Giganci zatruwają świat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Tadeusz Marczak: Wrocław Przepłaca Budując Stadion, Mosty, Obwodnice

Wróć na wroclaw.naszemiasto.pl Nasze Miasto