MKTG NaM - pasek na kartach artykułów

Na razie bez opłat - Do granicy z Niemcami brakuje już tylko 52 kilometrów autostrady

Bartosz Wawryszuk
Świeżo wyremontowanym odcinkiem A4 będziemy jeździć za darmo prawdopodobnie do 2011 r.  FOT. WOJTEK WILCZYÑSKI
Świeżo wyremontowanym odcinkiem A4 będziemy jeździć za darmo prawdopodobnie do 2011 r. FOT. WOJTEK WILCZYÑSKI
Po czterech latach slalomów po zwężonych jezdniach i wertepach kierowcy doczekali się końca remontu odcinka autostrady A4 między Wrocławiem a Krzywą. Wczoraj minister transportu oficjalnie otworzył ostatni wyremontowany ...

Po czterech latach slalomów po zwężonych jezdniach i wertepach kierowcy doczekali się końca remontu odcinka autostrady A4 między Wrocławiem a Krzywą. Wczoraj minister transportu oficjalnie otworzył ostatni wyremontowany fragment – jezdnię z Wrocławia do Legnicy

Na pewno jedzie się teraz szybciej. W porównaniu z tym, co było do tej pory, od granicy niemieckiej do Wrocławia można na autostradzie zaoszczędzić minimum pół godziny – mówi Janusz Owczarek, kierowca ciężarówki z Iłowej Żagańskiej. – Ale na tym wyremontowanym odcinku między Legnicą a Wrocławiem brakuje większych parkingów – narzeka Sebastian Kubicki, kierowca ze Żnina.

Kierunek Berlin
Minister Jerzy Polaczek zapowiedział wczoraj budowę nowych fragmentów A4.
– Jestem pewien, że odcinek od Krzyżowej do granicy niemieckiej zostanie wybudowany do końca 2008 roku – zapowiedział. – W przyszłym roku ruszy też rządowa inwestycja – już przygotowywana budowa Autostradowej Obwodnicy Wrocławia. Trwa wykup gruntów pod nią – dodał.
W tym roku skończy się też budowa północnej jezdni autostrady A18, będącej odgałęzieniem A4 w kierunku Berlina (druga jezdnia powstanie tam do 2010 r.).
Co do opłat za przejazd A4 minister stwierdził, że z czasem będą one pobierane. Najszybciej kierowcy mogą spodziewać się tego na odcinku z Wrocławia do Gliwic. GDDKiA przygotowuje przetarg, który ma wyłonić firmę zajmującą się ich ściąganiem. – W połowie przyszłego roku system powinien zacząć działać, a uzyskane w ten sposób pieniądze pójdą na następne inwestycje drogowe – powiedział Polaczek.

Nie ma pasów awaryjnych
Dłużej darmową autostradą będziemy cieszyć się, jadąc na zachód. – Od Wrocławia do Krzywej i potem dalej, gdy powstanie odcinek do granicy, opłaty zaczną najprawdopodobniej obowiązywać dopiero w 2011 roku – powiedział nam Zbigniew Kotlarek, dyrektor GDDKiA.
Problemem może okazać się to, że między Wrocławiem a Krzywą nie ma trzeciego pasa awaryjnego, co rodzi wątpliwości, czy trasę tę można traktować jako autostradę. Urzędnicy mają nadzieję, że do czasu wprowadzenia opłat uda się wybudować pasy awaryjne. •

Cały remont kosztował 193 mln euro.
To mniej niż zakładali urzędnicy z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, którzy oszacowali kosztorys inwestycji na 250 mln euro.
Po przetargach okazało się jednak, że wykonawcy zrobią remont taniej. Trzy czwarte wydatków pokryła Unia Europejska, w ramach dotacji z funduszu spójności. Teraz A4 tworzy nieprzerwany ciąg o długości 381 km od Krzywej za Legnicą aż do Krakowa.

od 12 lat
Wideo

Bezpieczeństwo na drogach podczas weekendu i w Boże Ciało

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na wroclaw.naszemiasto.pl Nasze Miasto