Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Deweloperzy nie stoją ponad prawem!

Redakcja
Za niedozwolone zapisy w umowach prezes UOKiK w ubiegłym roku 23 razy karała deweloperów. Wśród nich była poznańska firma Regional Polska.

Oferta na pierwotnym rynku nieruchomości jest coraz bogatsza. Według danych Głównego Urzędu Nadzoru Budowlanego w pierwszym półroczu 2010 roku przekazano do użytku 405 bloków mieszkalnych czyli o blisko 50 więcej niż w tym samym okresie 2009 roku. Zakup mieszkania od dewelopera wiąże się zwykle z podpisaniem umowy jeszcze na etapie budowy.

- Urząd chroni prawa konsumentów, między innymi regularnie kontrolując wzorce umów stosowanych przez deweloperów – wyjaśnia Małgorzata Cieloch, rzecznik prasowa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. - UOKiK bada także wzorce umów stosowane przez spółdzielnie mieszkaniowe i towarzystwa budownictwa społecznego, ponieważ nabywcy oferowanych przez nie mieszkań mają te same prawa, co klienci spółek deweloperskich. Z doświadczeń UOKiK wynika, że przedsiębiorcom zdarza się naruszać interesy konsumentów.

W ciągu minionego roku prezes UOKiK wydała aż 43 decyzje dotyczące spółek deweloperskich, nakładając 23 kary w łącznej wysokości 2 464 753. Warto podkreślić, że 16 przedsiębiorców dobrowolnie zobowiązało się do zaprzestania stosowania niedozwolonych praktyk. Podstawowym problemem było stosowanie we wzorcach umów postawień tożsamych z wpisanymi do rejestru klauzul niedozwolonych. Urząd zakwestionował w ubiegłym roku 297 takich postanowień.

Rezygnacja z umowy w przypadku zmiany stawki VAT

Jedną z najczęściej stosowanych niedozwolonych praktyk było, zastrzeganie przez przedsiębiorcę w umowie, że cena mieszkania może zostać podniesiona w przypadku zmiany stawki podatku VAT, a kupujący nie może od takiej umowy odstąpić. Wśród przedsiębiorców, którzy stosowali tą klauzulę była spółka Regional Polska z Poznania.

- Prezes UOKiK zakwestionowała postanowienie ponieważ zgodnie z prawem w przypadku zmiany istotnych warunków umowy (np. ceny czy lokalizacji) konsument powinien mieć możliwość odstąpienia od niej, bez konieczności ponoszenia dodatkowych kosztów – mówi Małgorzata Cieloch. - Za stosowanie praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów, prezes UOKiK nałożyła na spółkę karę pieniężną w wysokości 142 675 zł i nakazała aneksowanie umów zawierających niedozwolone postanowienie.

Decyzja nie jest prawomocna, spółka odwołała się do sądu.

Inny metraż – to inna cena

Prezes UOKiK zakwestionowała także postanowienia, które dawały przedsiębiorcom możliwość zmiany metrażu mieszkania. W konsekwencji nabywca nie mógł być pewny ani ceny, ani wielkości kupowanego lokalu jednocześnie nie mając możliwości odstąpienia od umowy.

- Jednym z  przedsiębiorców stosujących tego rodzaju postanowienia była spółka Mieszkania na Sprzedaż Chrzanowscy z Lublina – relacjonuje Małgorzata Cieloch. - Przedsiębiorca zastrzegał, że gdy powierzchnia oddanego do użytku mieszkania będzie się różnić o mniej niż 2 procent to jego cena nie ulegnie zmianie. Jednocześnie spółka zastrzegała, że gdyby powierzchnia mieszkania różniła się o więcej niż 2 procent, cena mieszkania będzie zmieniona. Praktyka ta narażała konsumentów na zapłacenie wyższej ceny (gdyby otrzymali mieszkanie powiększone o ponad 2 proc.), na otrzymanie mieszkania o mniejszej powierzchni niż to, na które się za które zapłacili (gdyby otrzymali mieszkanie o powierzchni zmniejszonej o miej niż 2 proc.) lub na otrzymanie mniejszego mieszkania i otrzymanie rekompensaty (gdyby otrzymali mieszkanie o powierzchni zmniejszonej o więcej niż 2 proc.).

Zgodnie z prawem w wypadku, gdy przedsiębiorca istotnie zmieni warunki umowy, konsument ma prawo odstąpienia od niej oraz domagania rekompensaty odpowiedniej do poniesionych kosztów i utraconych korzyści. Za naruszanie zbiorowych interesów konsumentów Prezes UOKiK nałożyła na spółkę karę w wysokości 35 948 zł. i nakazała zaniechanie stosowania kwestionowanych praktyk. Decyzja jest prawomocna.

Warunki atmosferyczne nie mogą opóźniać oddania mieszkania

Niektórzy przedsiębiorcy zastrzegają możliwość przesunięcia terminu oddania lokalu ze względu na wystąpienie niezależnych od nich przeszkód.

- Przykładem jest spółka Quercus z Krakowa, która zastrzegała we wzorcu umowy, że nie ponosi odpowiedzialności za opóźnienia w oddaniu mieszkania z powodu wystąpienia warunków atmosferycznych uniemożliwiających lub utrudniających prowadzenie robót w normalnym trybie – mówi Małgorzata Cieloch. - Zgodnie z prawem okoliczności tego rodzaju nie mogą być przyczyną wyłączenia odpowiedzialności przedsiębiorcy. Spółka powinna przewidzieć możliwość wystąpienia tego rodzaju okoliczności i uwzględnić je określając realny termin wykonania zobowiązania.

Przedsiębiorca dobrowolnie zobowiązał się do zaprzestania i usunięcia skutków stosowania niedozwolonej praktyki.

Reklamowana cena zawsze z VAT

Do niedawna problemem było także wprowadzanie nabywców mieszkań w błąd przez niezgodne z prawdą informacje w reklamach firm deweloperskich. W ubiegłym roku UOKiK wydał tylko jedną decyzję stwierdzającą stosowanie tego rodzaju praktyk. Spółka Eko-Park z Warszawy zamieszczała w ogólnopolskiej prasie reklamy w których informowała o możliwości zakupu mieszkania w cenie „od 9000 zł/m kw”. Postępowanie prowadzone przez urząd wykazało, że przedsiębiorca wprowadzał w ten sposób konsumentów w błąd, ponieważ cena nie uwzględniała podatku VAT i była w rzeczywistości wyższa niż w reklamie.

Zgodnie z prawem, każdy przedsiębiorca ma obowiązek przekazywania konsumentom pełnej, rzetelnej i prawdziwej informacji na temat oferowanych przez siebie usług. Natomiast podawana przez przedsiębiorcę cena powinna zawierać podatek od towarów i usług. Za stosowanie praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów prezes UOKiK nałożyła na spółkę karę w wysokości 213 185 zł. Decyzja nie jest prawomocna, spółka może się odwołać od niej do sądu.

Jeżeli przedsiębiorca stosuje postanowienia wpisane do rejestru klauzul niedozwolonych, UOKiK może wszcząć przeciwko niemu postępowanie w sprawie naruszenia zbiorowych interesów konsumentów. Maksymalna możliwa kara wynosi 10 proc. przychodu przedsiębiorcy w roku poprzedzającym wydanie decyzji.

W wypadku sporu z przedsiębiorcą, w tym również w postępowaniu sądowym, konsument może zgłosić się po bezpłatną pomoc do powiatowego lub miejskiego rzecznika konsumentów, a także organizacji konsumenckich.


Ważne dla konsumentów poznańskie adresy:

Klub Federacji Konsumentów
ul. 27 Grudnia 17/19
61-737 Poznań
tel.: 61 851 61 52
poniedziałek, środa, czwartek 9 -16, wtorek 9 - 18

Miejski Rzecznik Konsumentów
ul. Kasprzaka 16
60-237 Poznań
tel.: 61 833 19 51
e-mail: [email protected]

Polubowny Sąd Konsumencki Poznań
Al. Marcinkowskiego 3
60-967 Poznań
tel.: 61 852 29 34

Powiatowy Rzecznik Konsumentów
ul. Słowackiego 8
60-823 Poznań
IV piętro, pokój 409
tel.: 61 841 88 30, 841 88 31
e-mail: [email protected]

Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej w Poznaniu
Al. Marcinkowskiego 3
60-967 Poznań
tel.: 61 852-29-34
[email protected]

Czytaj także:
Masz kartę płatniczą? Sprawdź, czy Twój bank Cię nie oszukuje!

UOKiK wszczął pięć postępowań w sprawie naruszenia zbiorowych interesów konsumentów wobec AIG Bank Polska, Bank BPH, BRE Bank, Fortis Bank Polska, Sygma Banque Societe Anonyme. To dopiero początek!

O czym trzeba pamiętać przy wyprzedażach

Zanim wybierzemy się na łowy warto przypomnieć sobie podstawowe zasady rynkowe, żeby polując na atrakcyjne okazje, nie wpaść w misternie przygotowane sidła sprzedawców. Przeczytaj, na co powinnaś zwracać uwagę w sklepie.

Banki zapłacą miliony złotych kary za wprowadzanie klientów w błąd

Getin Noble Bank, Bank Gospodarki Żywnościowej, Bank Ochrony Środowiska, Bank Przemysłowo-Handlowy i Alior zostały ukarane przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta za reklamy wprowadzające w błąd i stosowanie niezgodnych z prawem umów.

Nękają cię firmy windykacyjne? Sprawdź, czy działają zgodnie z prawem!

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów bada już praktyki stosowane przez kilka firm windykacyjnych. Jedna z nich – Intrum Justitia – musi zapłacić ponad 220 tys. zł kary. Sprawdź, co zrobić gdy otrzymasz pismo of firmy windykacyjnej.

Ostrożnie na solariach - szokujące wyniki kontroli w Wielkopolsce

Wizyta w solarium to dla niektórych wręcz obowiązek. Żadne ze skontrolowanych w Wielkopolsce solariów nie było bezpieczne!


emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na poznan.naszemiasto.pl Nasze Miasto