Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów uznał za praktyki naruszające zbiorowe interesy konsumentów działania spółki POLMEDIQ z siedzibą w Poznaniu. Po przeprowadzeniu postępowania i kontroli wydał decyzję, w której zakwestionował cztery praktyki spółki i nałożył na nią karę w wysokości prawie 91 tys. zł (90 952 zł).
- Spółka POLMEDIQ świadomie wprowadzała konsumentów w błąd zapraszając ich na bezpłatne badania, nie informując o tym, że spotkania będą miały handlowy charakter, a rzekome badania nie będą prowadzone przez lekarza tylko przez handlowca. Manipulowanie konsumentami przejawiało się również w oferowaniu im produktów, które nie posiadały deklarowanych właściwości i stwarzaniu wrażenia szczególnej korzyści cenowej. Mogło to zniekształcić decyzje konsumentów i skłonić ich do niepotrzebnych i nieopłacalnych dla nich zakupów. Szczególnie bulwersujący jest fakt, że na praktyki spółki POLMEDIQ narażeni byli przede wszystkim seniorzy
– wyjątkowo wrażliwa grupa społeczna - mówi Tomasz Chróstny, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Spółce zarzucono wprowadzanie konsumentów w błąd przez:
- nieujawnianie w kierowanych do konsumentów zaproszeniach w formie druków bezadresowych, informacji o handlowym celu tych zaproszeń oraz prowadzonych wśród konsumentów bezpłatnych badań odporności
- przekazywanie konsumentom informacji, które mogą wprowadzać ich w błąd co do stanu zdrowia, w celu wpłynięcia na decyzje o zakupie oferowanych przez POLMEDIQ produktów. W sytuacji tej informacje o stanie zdrowia osób uczestniczących w badaniach przekazywane były przez przedstawiciela handlowego zatrudnianego przez Spółkę, nieposiadającego niezbędnych kompetencji do prowadzenia analiz wykonywanych badań
- informowaniu konsumentów, że mata rehabilitacyjna jest przeznaczona do magnetoterapii i umożliwia leczenie licznych schorzeń, w sytuacji gdy zgodnie ze specyfikacją producenta mata ma zastosowanie dużo węższe aniżeli to określne w instrukcji użytkowania spółki
- informowaniu konsumentów podczas prowadzonych badań, że oferowany badanym konsumentom udział w programie „Krok po zdrowie” obejmujący zakup określonych programem produktów jest refundowany lub przysługuje na jego zakup dofinansowanie, w sytuacji gdy deklarowana refundacja lub dofinansowanie nie istnieją
Prezes UOKiK nakazał spółce natychmiast zaprzestać stosowania zakwestionowanych praktyk. Po uprawomocnieniu się decyzji przedsiębiorca będzie musiał również poinformować o niej wszystkich konsumentów, z którymi zawarł umowy.
Karę za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów poniesie nie tylko spółka. Finansowe sankcje zostały również nałożone na osoby zarządzające POLMEDIQ: Krzysztofa Pawła Polusa w wysokości 26 000 zł i Martynę Polus w wysokości 26 000 zł w związku z umyślnym dopuszczaniem do naruszenia przez spółkę zbiorowych interesów konsumentów. Decyzja Prezesa UOKiK nie jest prawomocna, spółce i osobom nią zarządzającym przysługuje odwołanie do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
W sprawie przedstawicielki handlowej firmy, która bez niezbędnych uprawnień diagnozowała pacjentów, złożono zawiadomienie do prokuratury.
Jesteś świadkiem ciekawego wydarzenia? Skontaktuj się z nami! Wyślij informację, zdjęcia lub film na adres: [email protected]
Obserwuj nas także na Google News
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?