MKTG NaM - pasek na kartach artykułów

Coraz krótsze tory

Magdalena Kozioł
Po raz trzeci w tym roku kolej zmienia rozkład jazdy. Musimy też pożegnać się z marzeniami o Wrocławskiej Kolei Aglomeracyjnej Uwaga, uwaga! Pociąg do Zielonej Góry o 4.

Po raz trzeci w tym roku kolej zmienia rozkład jazdy. Musimy też pożegnać się z marzeniami
o Wrocławskiej Kolei Aglomeracyjnej
Uwaga, uwaga! Pociąg do Zielonej Góry o 4.59 nie odjedzie pierwszego czerwca ze stacji Wrocław Główny. Nie odjedzie też drugiego ani trzeciego. Mówiąc wprost – zniknie z rozkładu. A wraz z nim osiem innych połączeń

Tak wszystko pozmieniali, że na tej trasie ciągle trzeba polować na miejsce w pociągu. A jeżeli zlikwidują połączenie, to ja stracę pracę – mówi Joanna Zaremba, która dojeżdża z Rawicza do Wrocławia.
Już w marcu pasażerowie mieli kłopot, bo pociągi przestały jeździć na 26 odcinkach. Taka sytuacja miała się nie powtórzyć. A jednak. Już od czerwca zniknie kolejnych dziewięć. Szczęście w nieszczęściu, że będą dwa nowe pociągi i dłuższe składy.
– Zmiany mają na celu lepsze i bardziej racjonalne wykorzystanie ograniczonych środków finansowych samorządu – próbuje tłumaczyć Andrzej Piech, zastępca dyrektora ds. handlowych w PKP Dolnośląskim Zakładzie Przewozy Regionalne.
I dodaje, że na kolei rządzą ekonomia i statystyka. To ona pokazuje, że na niektórych trasach przejazdy są nieopłacalne. Ale o tym, kiedy i jakie połączenia wyciąć bądź dołożyć, decyduje urząd marszałkowski.
– Pociąg to nie taksówka – przekonuje Wojciech Zdanowski, dyrektor wydziału transportu w urzędzie marszałkowskim. Jak twierdzi, przykładem może być nierentowna trasa z Wrocławia do Kłodzka czy Węglińca. W nocy i w dzień powszedni jeździ nią niewiele osób. A koszty są duże. Każdy przejechany kilometr to 20 zł.
Dwa miesiące temu było znacznie gorzej. Władze województwa z 51 mln zł przeznaczonych na kolej przekazały 9 mln zł na służbę zdrowia. I choć pierwotnie zakładano zawieszenie 63 połączeń, przestało jeździć 26 pociągów. Aby jeszcze bardziej zaoszczędzić, 48 miało skrócone składy. Bo krótszy pociąg to mniejsze koszty.

Podróżnym odbiło się to czkawką, bo nie mieścili się w wagonach. Zaczęli pisać protesty, z sukcesem. Składy będą dłuższe, a niektóre pociągi pojadą dłuższą trasą.
To może być jednak rozwiązanie tymczasowe. Kolejna zmiana w rozkładzie jazdy będzie czekać podróżnych we wrześniu. Władze kolei uważają, że takie roszady na PKP to norma.
– Zmiany są cztery razy do roku. W grudniu, marcu, czerwcu właśnie i we wrześniu – dodaje dyrektor Zdanowski.

Przepisy blokują miasto
Szansą na poprawę komunikacji szynowej mogła być Wrocławska Kolej Aglomeracyjna. Mogła, ale nie będzie. Cały misterny plan dodatkowych połączeń z Wrocławia do Oleśnicy, Jelcza-Laskowic, Oławy, Wołowa i Żmigrodu legł w gruzach. Inicjatywę zablokowały nieżyciowe przepisy.
Zbigniew Komar, pełnomocnik prezydenta ds. rozwoju komunikacji szynowej: – Chcieliśmy ogłosić przetarg na obsługę tych linii do 2009 r. Wyłonilibyśmy oferenta, który wiedziałby, jaką usługę ma świadczyć i z jaką częstotliwością miałby jeździć na konkretnych trasach. Przetarg gwarantowałby lepszą jakość i terminowość. Za każde spóźnienie przewoźnik płaciłby karę.
Problem w tym, że PKP rezerwują tory tylko na rok. I nie może ubiegać się o to samorząd, tylko przewoźnik z uprawnieniami. – To sytuacja na razie nie do rozwiązania – stwierdza Komar. Chyba że zmieni się prawo.

Kolej na kolej
Dolny Śląsk pod względem gęstości linii kolejowych zajmuje trzecie miejsce w kraju. Jeszcze w 1999 r. w województwie eksploatowano 2042 km linii kolejowych. W 2005 już tylko 1766.
Może się okazać, że przyszłość nie przyniesie zmian. Na reaktywację kolei nikt nie ma pomysłu. Pojawiła się jedynie koncepcja przekazania PKP samorządom. Te jednak się boją, bo przewozy trudno utrzymać. Nawet kiedy spółka PKP już 2008 r. będzie oddłużona, państwo dalej będzie do niej dokładać. Pytanie, czy w ogóle tego chce.
– Celem strategicznym rządu oraz Ministerstwa Transportu w zakresie transportu kolejowego jest określenie właściwej roli kolei w systemie gospodarczym Polski i Europy – mówił w kwietniu podsekretarz stanu Mirosław Chaberek. Tyle że my od Europy odstajemy. współpraca MIG

Co się zmieni
Odwołane pociągi:
1. Wrocław Gł. – Głogów, o godz. 21.29 odwołany na odcinku Ścinawa – Głogów,
2. Wrocław Gł. – Zielona Góra, o godz. 4.59 odwołany na odcinku Wrocław Gł. – Ścinawa,
3. Legnica – Wrocław Gł., odjazd z Legnicy o godz. 18.00 odwołany na całym odcinku,
4. Węgliniec – Wrocław Gł., o godz. 3.58 odwołany na odcinku Węgliniec – Legnica,
5. Jelenia Góra – Węgliniec, o godz. 12.37 odwołany na całym odcinku,
6. Węgliniec – Jelenia Góra, odjazd z Węglińca o godz. 12.24 odwołany na całym odcinku,
7. Ostrów Wlkp. – Legnica, o godz. 6.10 odwołany na odcinku Wrocław Gł. – Legnica,
8. Zielona Góra – Głogów, o godz. 11.18 odwołany na całym odcinku,
9. Zielona Góra – Głogów, o godz. 22.45 odwołany na całym odcinku.

Nowe pociągi:
Wrocław Gł. – Międzylesie, o godz. 9.25 – kursuje w soboty,
Wrocław Gł. – Kłodzko Gł., o godz. 21.20 – kursuje w piątki.
Zmiana terminów kursowania:
Kudowa-Zdrój – Kłodzko Gł., o godz. 11.56 kursujący codziennie, będzie kursował w piątki
i niedziele,
Kłodzko Gł. – Kudowa-Zdrój, o godz. 14.04 kursujący codziennie, będzie kursował w piątki i niedziele.
Wydłużenie relacji pociągów:
Wrocław Gł. – Węgliniec, o godz. 8.40 będzie kursował do Lubania Śląskiego (kursuje w C*),
Węgliniec – Wrocław Gł., o godz. 14.19 będzie kursował z Lubania Śl. Na odcinku Węgliniec Wrocław Gł. codziennie, na odcinku Lubań Śl. – Węgliniec w C*, o godz. 13.38,
Węgliniec – Wrocław Gł. o godz. 6.33 będzie kursował od Lubania Śl. codziennie, odjazd pociągu ze stacji Lubań Śl. o godz. 5.52,
Wrocław Gł. – Węgliniec, o godz. 18.40 będzie kursował do Lubania Śl. codziennie,
Legnica – Jaworzyna Śl., o godz. 18.30 będzie kursował w B* do Świdnicy Miasto (w soboty do Jaworzyny Śl.),
Jaworzyna Śl. – Wrocław Gł., o godz. 20.52 będzie kursował w B ze Świdnicy Miasto (w piątki z Jaworzyny Śl.), odjazd pociągu
ze stacji Świdnica Miasto o godz. 20.25,
Wrocław Gł. – Jaworzyna Śl., o godz. 22.46 będzie kursował w piątki do Wałbrzycha Gł., odjazd pociągu ze stacji Jaworzyna Śl. o godz. 23.54,
Jaworzyna Śl. – Wrocław Gł., o godz. 5.10
będzie kursował w soboty z Wałbrzycha Gł., o godz. 4.13,
Legnica – Wrocław Gł., o godz. 9.40 będzie kursował codziennie z Węglińca o godz. 8.36, z Legnicy o godz. 9.38.

*C kursuje w soboty, niedziele i święta.
*B kursuje od poniedziałku do piątku i w niedzielę.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Wydanie specjalne Gol24 - Studio EURO 2024 - odcinek 1

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na wroclaw.naszemiasto.pl Nasze Miasto