Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Wielkie zmiany w komunikacji miejskiej [ZOBACZ]

Weronika Skupin
Fot. Janusz Wójtowicz / Polskapresse
2015 roku zapisze się jako ważny w historii MPK, szykują się bowiem duże zmiany. Dużą część zadań przejmie podwykonawca, firma ITS Michalczewski z Radomia. Trafią do nas nowe autobusy MAN Lion's City. Zlikwidowana zostanie zajezdnia autobusowa przy ul. Grabiszyńskiej, a na tory wyjadą nowe niskopodłogowe tramwaje Pesa Twist. Od stycznia urzędować będzie też nowy prezes spółki. A to nie jedyne zmiany.

1. Podwykonawca i nowe autobusy

MPK podpisało umowę z podwykonawcą, firmą Internationale Transport Spedition Adam Michalczewski z Radomia. Przewoźnik zapewni swoje autobusy, kierowców, zajezdnię i zaplecze techniczne. Nowa firma zacznie wozić wrocławian w połowie 2015 roku. MAN pojawią się na liniach: A, 110, 113, 114, 119, 125, 128, 145 i 146.

2. Likwidacja zajezdni autobusowej przy ul. Grabiszyńskiej
Powstanie tam muzeum, Centrum Historii Zajezdnia opowiadające dzieje powojennego Wrocławia. Hale zostaną przebudowane, a autobusy i część sprzętu przeniesione do drugiej zajezdni MPK przy ul. Obornickiej. Przy Grabiszyńskiej autobusy nie mogą już stacjonować, bo cała infrastruktura jest już stara, a okoliczni mieszkańcy skarżą się na hałas.

3. Autobusy będą sprzątane codziennie

MPK zapowiada, że będzie to rok wejścia w życie nowych standardów i technologii. Nowoczesna obsługa ma zapewnić, że każdego dnia na trasę wyjadą wyłącznie czyste i w pełni sprawne autobusy.

Kierowca przed wyjazdem zatankuje autobus. Następnie autobus wjedzie na stanowisko uzupełniania płynów eksploatacyjnych, a potem szybkiej diagnostyki. – Będzie ona pobieżna – kierujący zgłosi na tym stanowisku obsłudze technicznej swoje uwagi, technicy dokonają oceny pojazdu pod kątem widocznych uszkodzeń i usterek – mówi Agnieszka Korzeniowska, rzecznik MPK.

Następnie pojazd wjedzie na stanowisko sprzątania – tu pracownicy zewnętrznej firmy odkurzą pojazd i zetrą kurze. Na końcu autobus, jeśli będzie taka potrzeba, przejedzie przez myjnię.

4. Nowe tramwaje marki Pesa Twist

W połowie roku do Wrocławia trafić ma 6 tramwajów marki Pesa Twist. Za ich zakup zapłaci miasto. W przypadku, gdy zdobędziemy unijne dofinansowanie na ten projekt, tramwajów może być więcej.

CZYTAJ WIĘCEJ: NOWE TRAMWAJE WE WROCŁAWIU [FOTO]

5. Ładowarki USB we wszystkich pojazdach?

W 2015 roku gniazdka USB do podładowania telefonu znajdą się we wszystkich autobusach Solaris Urbino. Obecnie zamontowane są w kilkunastu solarisach i systematycznie montowane są kolejne, tak, aby nie zatrzymywać większej liczby pojazdów w zajezdni. – Poczekamy jak sprawdzą się te zamontowane w solarisach i potem będziemy odejmować dalsze decyzje co do rozszerzenia tego projektu o inne pojazdy – mówi Agnieszka Korzeniowska.

6. Torowiska

O rozpoczęcie budowy torowiska na Popowice zapytaliśmy Zbigniewa Komara z zespołu ds. rozwoju transportu szynowego urzędu miasta. – Realizacja torowiska uzależniona jest od dofinansowania z UE, a nadal ministerstwo nie ogłosiło terminu naboru wniosków. Jednocześnie według aktualnych informacji, w perspektywie 2014-2020 podobno nie będą refundowane wydatki miast poniesione przed zawarciem umowy o dofinansowaniu. Z tego względu wydaje się, że na razie nie warto rozpoczynać wydatków wcześniej, choć oczywiście sytuacja w każdej chwili może się zmienić – tłumaczy Zbigniew Komar z zespołu ds. rozwoju transportu szynowego.

Na pewno jednak będą remonty istniejących torowisk, ale w małym zakresie. Bieżąca konserwacja i szlifowanie, regeneracja szyn i odchwaszczanie torowiska mają pochłonąć 10 mln zł w przyszłym roku. Na pewno szyny będą wyszlifowane na ul. Legnickiej na odcinku od pl. Jana Pawła II do pl. Strzegomskiego i od Wejherowskiej do Milenijnej. Jest to zadanie w ramach Wrocławskiego Budżetu Obywatelskiego, którego realizacja wyniesie ok. 100 tys. zł.

7. Nowe tablice informacji przystankowej

Do końca roku we Wrocławiu sukcesywnie ma przybywać nowych tablic informacji pasażerskiej na przystankach. Będzie ich łącznie 120, m.in. na Nowym Dworze, pl. Staszica, przystanku Śliczna przy Borowskiej, trasie tramwaju Plus przez Hubską i Glinianą, czy przy Ogrodzie Botanicznym.

8. Nowy prezes MPK – Jolanta Szczepańska

Na przełomie roku zmienia się prezes wrocławskiego MPK. Dotychczasowy, Władysław Smyk, podał się do dymisji tłumacząc to względami osobistymi. Nie były jednak tajemnicą napięte stosunki na linii prezes – związki zawodowe. Związkowcy zarzucali mu złe traktowanie pracowników, niekorzystne zmiany w systemie płac, czy brak regulaminu – układu zbiorowego. Strajk wisiał na włosku, ale mimo to że mediacje zakończyły się porozumieniem, obietnicą zmian i podwyżek, Smyk nagle podjął decyzję o odejściu.

Jak dowiedziała się GazetaWroclawska.pl, mogło to mieć związek z wyrokiem sądowym. Smyk został uznany winnym bezpodstawnego obniżenia pensji pracownikom.

Nowa prezeska, Jolanta Szczepańska pracowała komórce, która zajmowała się przygotowywaniem i zarządzaniem projektami współfinansowanymi ze środków unijnych. Wcześniej (przed 2010 rokiem) była m.in. w zarządzie i radzie nadzorczej Wrocławskiego Parku Wodnego.

Swoją nową funkcję Jolanta Szczepańska zacznie sprawować od 15 stycznia, gdy wróci z urlopu.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na wroclaw.naszemiasto.pl Nasze Miasto