Wielu mieszkańców już straciło nadzieję, że skończą się kłopoty z przejazdem przez zakorkowany różowy most na Odrze. Tymczasem GDDKiA informuje, że jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem to pod koniec przyszłego roku ogłosi przetarg na wyłonienie wykonawcy budowy obwodnicy Głogowa z drugą przeprawą w formule „Zaprojektuj i buduj”.
Wniosek o decyzję
- W czerwcu do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska (RDOŚ) we Wrocławiu złożyliśmy wniosek o wydanie Decyzji Uwarunkowań Środowiskowych (DŚU) dla inwestycji - informuje GDDGiA. - Zweryfikowana została dokumentacja projektowa, w tym również analiza wielokryterialna, gdzie w oparciu o kryteria środowiskowe, społeczne, ekonomiczne i techniczne został wskazany najkorzystniejszy wariant przebiegu przyszłej trasy. We wniosku o uzyskanie decyzji środowiskowej skierowanym do RDOŚ wskazaliśmy jako preferowany wariant PN4 do dalszej realizacji - czytamy w komunikacie.
Alternatywnie wskazano wariant PN5. Obydwa mają podobną długość, ok. 18 km.
Jest odpowiedź RDOŚ
Pod koniec sierpnia RDOŚ wydał obwieszczenie, że z uwagi na skomplikowany charakter sprawy oraz konieczność dokonania dalszych niezbędnych czynności administracyjnych sprawa zostanie załatwiona do końca kwietnia 2022 r.
- Obecnie oczekujemy na wydanie przedmiotowej decyzji zatwierdzającej preferowany warianty obwodnicy - napisano w obwieszczeniu
.
Daje to zielone światło na kolejny etap zbierania dokumentacji dla głogowskiej inwestycji. A trzeba choćby ponownie wyliczyć koszty budowy konkretnego, już wskazanego wariantu obwodnicy.
Policzą koszty PN4
Przypomnijmy, że już raz, w grudniu 2021 roku, takie wyliczenia przygotowano dla wszystkich czterech wariantów.
Podane wówczas koszty wynosiły:
- PN 4 - 965 463 641 zł
- PN 5 - 972 402 758 zł
- PD 2 - 1 178 775 367 zł
- W 4 - 1 669 920 170 zł
Teraz GDDKiA skupi się tylko na jednej, wybranej trasie, czyli PN-4.
- Zostanie ona dokładnie zbadana pod względem geologicznym, a znajdujące się na jej drodze nieruchomości zostaną wycenione już zgodnie z bieżącymi cenami. Opracowana koncepcja zostanie ponownie poddana ocenie mieszkańców - informuje GDDKiA.
Jak ustaliliśmy, nie jest wykluczone, że procedura przetargowa na wyłonienie wykonawcy budowy głogowskiej obwodnicy może się rozpocząć w końcówce przyszłego roku. Inwestycja ma być gotowa najpóźniej w 2027 r.
Przewidywane parametry techniczne odcinka - wariant PN4:
- długość odcinka ok. 20 km
- klasa techniczna drogi GP
- przekrój 2+1
- szerokość pasa ruchu 3,5 m
- szerokość pasa poboczy 1,5 m
- obciążenie nawierzchni 115 kN/oś .
Przypomnijmy, że GDDKiA przygotowała i poddała konsultacjom społecznym cztery warianty obwodnicy - dwa północne z mostem w pobliżu dawnej wsi Rapocin (PN4 i PN5) oraz południowe (PD2 oraz W4) z przeprawą na Odrze w okolicy Widziszowa.
Najlepsze atrakcje Krakowa
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?