Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Zabytkowe tramwaje Wrocław do remontu!

Marcin Torz
Zabytkowe tramwaje niszczeją na cmentarzysku przy ul. Legnickiej
Zabytkowe tramwaje niszczeją na cmentarzysku przy ul. Legnickiej Janusz Wójtowicz
Zabytkowe tramwaje Wrocław. Jest szansa, że wkrótce na ulicach miasta zobaczymy stare tramwaje. Niektóre pamiętają czasy Breslau, inne "mknęły po szynach" tuż po wojnie. A później niszczały w zajezdniach. Teraz ma się to zmienić.

Niebawem mają zapaść decyzje, kiedy ruszy remont zabytkowego tramwaju Linke Hofmann Maximum. Skład jest w opłakanym stanie i stoi na tyłach zajezdni przy ul. Legnickiej.

Zabytkowe tramwaje Wrocław. Remont dzięki budżetowi obywatelskiemu

Towarzystwu Upiększania Miasta Wrocławia udało się zdobyć fundusze (500 tysięcy zł) na remont wagonów w ramach budżetu obywatelskiego. Do tego zabezpieczone (np. plandeką) zostaną pozostałe zgromadzone przy ul. Legnickiej tramwaje.

Choć decyzja, że remont będzie, już zapadła, to wciąż nie wiadomo, co z LH Maximum stanie się po zakończeniu prac.

Zobacz koniecznie: Tramwaje Wrocław. Historia taboru

- Mamy dwie propozycje. Pierwsza jest taka, aby trafił do muzeum komunikacji miejskiej, które mogłoby powstać w zajezdni Dąbie przy ul. Tramwajowej - mówi Przemysław Filar, prezes TUMW. - Druga, żeby tramwaj jeździł po Wrocławiu jako linia zabytkowa.

Pierwszy pomysł wydaje się mało prawdopodobny. Co prawda, MPK nie będzie już korzystało z tej zajezdni, ale do tego, aby utworzyć tam muzeum, daleka droga. Na taką instytucje potrzeba sporo pieniędzy, a tych w budżecie miasta nie ma.

Drugi pomysł jest łatwiejszy w realizacji.

- Tramwaj mógłby jeździć po Wrocławiu, jako linia turystyczna. Byłaby to niewątpliwie spora atrakcja - mówi Anna Nawara z Towarzystwa Miłośników Wrocławia, które organizuje kursy zabytkowych linii.

Drugie życie Konstal 4N

Maximum to niejedyny zabytkowy tramwaj, który zostanie wyremontowany. Odnawiany jest także Konstal 4N - produkowany w latach pięćdziesiątych ubiegłego wieku. W Polsce takich wagonów w dobrym stanie jest zaledwie kilka. Dlatego nasz 4N to unikat.

- Musimy naprawić dach pojazdu - mówi Sebastian Tomalski z Protramu. - Blacha jest mocno pordzewiała, trzeba ją wymienić.

Do wymiany są też boki wagonu. Naprawa potrwa kilka miesięcy. Pojazd należy do Towarzystwa Miłośników Wrocławia. Odnowiony pojedzie jako linia zabytkowa, ale nie ustalono jeszcze jego trasy.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na wroclaw.naszemiasto.pl Nasze Miasto