Po raz kolejny spotkał się Komitet Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej 2012. Jego członkowie, a są wśród nich Rafał Jurkowlaniec, Marek Łapiński, czy wiceprezydent Maciej Bluj oceniali przygotowania miasta na Euro 2012. Lawina krytyki spadła na realizowaną przez PKP PLK budowę linii kolejowej z centrum na wrocławskie lotnisko. Są małe szanse, by inwestycja została zrealizowana.
- Budowa połączenia kolejowego z lotniskiem to koszt rzędu 140 mln - mówi Rafał Jurkowlaniec, wojewoda dolnośląski. - PKP poinformowało nas, że nie ma na to pieniędzy, dlatego razem z marszałkiem województwa zaczęliśmy szukać funduszy na tę niezbędną naszym zdaniem inwestycję. Udało się nam je znaleźć.
I tak jeśli PKP do końca września złoży wniosek Urzędzie Marszałkowskim o dofinansowanie, może uzyskać kwotę 110 mln zł. Koszt budowy linii kolejowej to około 140 mln zł. Zdaniem Rafała Jurkowlańca w tym wypadku PKP musiałoby dołożyć ok. 30 mln zł wkład własnego i wykupić grunty pod budowę linii kolejowej.
Zbigniew Gzik, szef PKP PLK Oddział Regionalny we Wrocławiu, problemy z powstaniem linii widzi w finansowaniu.
- PKP PLK nie ma prawa wykupować na własność gruntów pod budowę linii kolejowej - mówi Gzik. - Może tak robić jedynie w przypadku tzw. linii państwowych, a połączenie lotniska z centrum do takich nie należy. Poza tym sam minister infrastruktury przyznał, że obecnie nie ma pieniędzy na sfinansowanie tej inwestycji. Fundusze pojawią się dopiero w 2012 roku. Linia kolejowa powstanie, ale myślę że jej budowa rozpocznie się w 2012 roku - wyjaśnia.
PKP PLK wydało oficjalne oświadczenie w sprawie linii kolejowej łączącej centrum z Wrocławskim Portem Lotniczym.
"PKP Polskie Linie Kolejowe nie kupują gruntów pod budowę linii kolejowych na własność spółki, jedynie na rzecz Skarbu Państwa ze środków Funduszu Kolejowego lub Budżetu Państwa. Równolegle z zapewnieniem finansowania budowy połączenia z lotniskiem, należy rozstrzygnąć kwestię późniejszych kosztów utrzymania tej linii kolejowej. [...]Charakter inwestycji wskazuje na brak możliwości pokrycia kosztów funkcjonowania linii wpływami od przewoźników, zatem przed rozpoczęciem inwestycji należy ustalić źródło pokrycia deficytu powstałego między przychodami i kosztami funkcjonowania.Podmiotem finansującym deficyt nie może być PKP Polskie Linie Kolejowe S.A."
Przypomnijmy, że już kilka tygodni temu nasz użytkownik Latający Dywan na łamach MMWrocław pisał o sprawie połączenia kolejowego z wrocławskiego lotniska do centrum miasta [zobacz: Koleją na wrocławskie lotnisko? Raczej nie przed Euro 2012]
Mirosław Siemieniec, rzecznik PKP PLK, wyjaśniał nam, dlaczego tak diametralnie wzrósł koszt inwestycji - początkowo wynosił 60 mln, potem wzrósł do 140 mln zł.
- Zmianie uległ sposób wpięcia toru. Niewłaściwa była wcześniejsza ocena warunków geotechnicznych i odwodnienia - tłumaczy Siemieniec, rzecznik PKP PLK. - Brakowało informacji o warstwie wodonośnej na głębokości od 0,6 m, co powoduje konieczność wykonania dodatkowych zabezpieczeń, a także zbiornika retencyjnego połączonego kolektorem z ciekiem wodnym Ryńka na zachodzie Wrocławia.
Czytaj też:
- Stadion na Euro prawdopodobnie z czerwonymi krzesełkami
- Spółka Wrocław2012 może brać kredyt na stadion
- Miasto podpisało kontrakt na budowę multiprzystanku
Koszykarski Puchar Śląska Wrocław | Avant Art Festiwal po raz trzeci [program, bilety] |
Ale obciach! Czego wstydzi się Wrocław | Photo Day 10.0 w Protramie - głosowanie na galerie |
Strefa Biznesu: Polacy chętniej sięgają po krajowe produkty?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?