Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Z lotniska na Euro 2012 koleją nie dojedziesz

Lucyna Jadowska
Lucyna Jadowska
Budowa linii kolejowej na wrocławskie lotnisko ruszy po Euro 2012.

Po raz kolejny spotkał się Komitet Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej 2012. Jego członkowie, a są wśród nich Rafał Jurkowlaniec, Marek Łapiński, czy wiceprezydent Maciej Bluj oceniali przygotowania miasta na Euro 2012. Lawina krytyki spadła na realizowaną przez PKP PLK budowę linii kolejowej z centrum na wrocławskie lotnisko. Są małe szanse, by inwestycja została zrealizowana.

- Budowa połączenia kolejowego z lotniskiem to koszt rzędu 140 mln - mówi Rafał Jurkowlaniec, wojewoda dolnośląski. - PKP poinformowało nas, że nie ma na to pieniędzy, dlatego razem z marszałkiem województwa zaczęliśmy szukać funduszy na tę niezbędną naszym zdaniem inwestycję. Udało się nam je znaleźć.

I tak jeśli PKP do końca września złoży wniosek Urzędzie Marszałkowskim o dofinansowanie, może uzyskać kwotę 110 mln zł. Koszt budowy linii kolejowej to około 140 mln zł. Zdaniem Rafała Jurkowlańca w tym wypadku PKP musiałoby dołożyć ok. 30 mln zł wkład własnego i wykupić grunty pod budowę linii kolejowej.

Zbigniew Gzik, szef PKP PLK Oddział Regionalny we Wrocławiu,  problemy z powstaniem linii widzi w finansowaniu.

- PKP PLK nie ma prawa wykupować na własność gruntów pod budowę linii kolejowej -  mówi Gzik. -  Może tak robić jedynie w przypadku tzw. linii państwowych, a połączenie lotniska z centrum do takich nie należy. Poza tym sam minister infrastruktury przyznał, że obecnie nie ma pieniędzy na sfinansowanie tej inwestycji. Fundusze pojawią się dopiero w 2012 roku. Linia kolejowa powstanie, ale myślę że jej budowa rozpocznie się w 2012 roku - wyjaśnia.

PKP PLK wydało oficjalne oświadczenie w sprawie linii kolejowej łączącej centrum z Wrocławskim Portem Lotniczym.

"PKP Polskie Linie Kolejowe nie kupują gruntów pod budowę linii kolejowych na własność spółki, jedynie na rzecz Skarbu Państwa ze środków Funduszu Kolejowego lub Budżetu Państwa. Równolegle z zapewnieniem finansowania budowy połączenia z lotniskiem, należy rozstrzygnąć kwestię późniejszych kosztów utrzymania tej linii kolejowej. [...]Charakter  inwestycji wskazuje na brak możliwości pokrycia kosztów funkcjonowania linii wpływami od przewoźników, zatem przed rozpoczęciem inwestycji należy ustalić źródło pokrycia deficytu powstałego między przychodami i kosztami funkcjonowania.Podmiotem finansującym deficyt nie może być PKP Polskie Linie Kolejowe S.A."

Przypomnijmy, że już kilka tygodni temu nasz użytkownik Latający Dywan na łamach MMWrocław pisał o sprawie połączenia kolejowego z wrocławskiego lotniska  do centrum miasta [zobacz: Koleją na wrocławskie lotnisko? Raczej nie przed Euro 2012]

Mirosław Siemieniec, rzecznik PKP PLK, wyjaśniał nam, dlaczego tak diametralnie wzrósł koszt inwestycji - początkowo wynosił 60 mln, potem wzrósł do 140 mln zł.

- Zmianie uległ sposób wpięcia toru. Niewłaściwa była wcześniejsza ocena warunków geotechnicznych i odwodnienia - tłumaczy Siemieniec, rzecznik PKP PLK. - Brakowało informacji o warstwie wodonośnej na głębokości od 0,6 m, co powoduje konieczność wykonania dodatkowych zabezpieczeń, a także zbiornika retencyjnego połączonego kolektorem z ciekiem wodnym Ryńka na zachodzie Wrocławia.


Czytaj też:
Koszykarski Puchar Śląska Wrocław Avant Art Festiwal po raz trzeci [program, bilety]
Ale obciach! Czego wstydzi się WrocławPhoto Day 10.0 w Protramie - głosowanie na galerie

Opublikuj materiał i wygraj nawet 500 zł!

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Polacy chętniej sięgają po krajowe produkty?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na wroclaw.naszemiasto.pl Nasze Miasto