Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Wrocław: Tylko darmowa obwodnica ma sens

Jerzy Wójcik
A4 w Katowicach pełni rolę obwodnicy. Tak samo ma być we Wrocławiu z A8. Będą płatne? Oby nie
A4 w Katowicach pełni rolę obwodnicy. Tak samo ma być we Wrocławiu z A8. Będą płatne? Oby nie Arkadiusz Ławryniec
Ważą się losy płatności za przejazd autostradową obwodnicą w granicach Wrocławia

Jutro o odpłatności za miejskie obwodnice autostradowe będzie dyskutować Sejm. Wojewoda Rafał Jurkowlaniec w sprawie opłat na przyszłej obwodnicy Wrocławia spotka się z ministrem infrastruktury Cezarym Grabarczykiem, a prezydent Rafał Dutkiewicz ma dziś opowiedzieć o swojej wizji rozwiązania problemu.

O co walczymy? Otóż gdy trzeba będzie płacić za przejazd obwodnicą, wielu kierowców może wybierać darmową drogę przez centrum miasta, więc korki wcale nie znikną. Prawie dwa lata temu rozpoczęliśmy akcję - domagaliśmy się bezpłatnej obwodnicy miasta. Wysłaliśmy w tej sprawie list do premiera i ministra infrastruktury. Poparło nas 50 powszechnie znanych i szanowanych Dolnoślązaków, łącznie z politykami reprezentującymi różne opcje. Ministerstwo obiecało, że przygotuje zmiany. Prace wciąż trwają, ale z Warszawy napływają złe informacje.

- Już w przyszłym roku wprowadzimy odpłatność na autostradach dla samochodów ciężarowych, a w dalszej kolejności dla aut osobowych - twierdzi rzecznik Ministerstwa Infrastruktury Mikołaj Karpiński.

A co z bezpłatnym przejazdem obwodnicami?

- Pracujemy nad rozwiązaniem, dzięki któremu za przejazd kierowcy z danego miasta obwodnicą będzie mógł dopłacić samorząd - wyjaśnia Karpiński. - Wtedy Krajowy Fundusz Drogowy, który gromadzi pieniądze z opłat za autostrady, dołoży drugie tyle - dodaje.

W praktyce, jeśli przejazd naszą obwodnicą będzie kosztował ok. 4 zł i samorząd zdecyduje się zwrócić połowę tej kwoty kierowcom z aglomeracji wrocławskiej, to drugą połowę pokryje państwo.

- Propozycja ministerstwa jest absurdalna i nierealna - twierdzi Paweł Czuma, dyrektor biura prasowego w urzędzie miejskim. - Obwodnica powinna być bezpłatna - ucina.

Czy w tej sytuacji jest jeszcze jakakolwiek szansa, by odwrócić logikę szykowanych zmian? - Napisałem już kilka interpelacji w tej sprawie - twierdzi Janusz Krasoń, poseł SLD, który podpisał się dwa lata temu pod naszym apelem do rządu. - Będę dalej walczył, jutro porozmawiam z Grzegorzem Schetyną i będę zabiegał o ponadpartyjne porozumienie w tej sprawie - dodaje.

Pesymistą jest Stanisław Huskowski z PO, który też podpisał się pod naszym listem. - Sejmowa komisja infrastruktury, której jestem członkiem, rozmawiała już o tym trzykrotnie - zdradza Huskowski. - Stanęło na tym, że autostradowe obwodnice miast nie mogą być bezpłatne.
Czyżby? My swojej walki jeszcze nie kończymy.

Inne miasta? To kwestia czasu

Dziś niektóre miasta można ominąć bezpłatną autostradą. Tak jest np. z Katowicami, które korzystają z bezpłatnej autostrady A4, omijającej centrum miasta. Jednak to tylko rozwiązanie tymczasowe. Od lipca przyszłego roku rząd chce wdrożyć elektroniczny system poboru opłat od ciężarówek poruszających się po autostradach i drogach ekspresowych. W dalszej kolejności (nie znamy jeszcze konkretnej daty) czeka to kierowców aut osobowych. Dla nich powstaną bramki, które wymuszą zatrzymanie i opłatę. Podobne problemy z płatnymi autostradowymi obwodnicami miast będą wkrótce miały Poznań czy Łodź. Ministerstwo Infrastruktury argumentuje, że gdyby wycofało się z odpłatności za fragmenty autostrad (czyli obwodnic miast), już w 2012 roku straciłoby aż 1,1 mld złotych, a w 2015 roku - 1,5 mld zł.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na wroclaw.naszemiasto.pl Nasze Miasto