Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Wrocław: Tramwaje wrócą na mosty Młyńskie w marcu 2012 r. (ZDJĘCIA)

Marcin Torz
Zarząd Dróg i Utrzymania Miasta ogłosił właśnie przetarg na drugi etap remontu mostów Młyńskich, czyli dwóch przepraw, które łączą plac Bema ze Starym Miastem.

Teraz trwa remont mostu położonego bliżej placu Bema. Prace mają się tam zakończyć po wakacjach. Wtedy powinien być już znany wykonawca naprawy drugiego mostu, bliżej Starego Miasta. - Całość prac ma zostać zakończona w marcu przyszłego roku - zapowiada Ewa Mazur, rzeczniczka prasowa ZDiUM.
Wtedy też na mosty Młyńskie wreszcie powrócą tramwaje. Będzie to spore ułatwienie dla pasażerów.

Teraz bowiem, aby z pl. Dominikańskiego dojechać tramwajem na pl. Bema, trzeba pojechać przez most Uniwersytecki. A taka podróż trwa nawet 10 minut dłużej.
Przypomnijmy, że wozy MPK nie jeżdżą tędy już od dwóch lat, czyli od początku remontu placu Bema. W tym czasie urzędnicy zdecydowali też, że mosty Młyńskie staną się deptakiem spacerowym. Oznacza to, że samochody nie mogą (i nie będą mogły) na nie wjeżdżać. Nie licząc pojazdów osób, które mieszkają na Wyspie Słodowej czy też gości i obsługi hotelu Tumskiego.

Koszt całego remontu mostów Młyńskich ma wynieść około 15 milionów złotych. Remont przepraw wywołał w ubiegłym roku sporo zamieszania. Z ekspertyz ZDiUM wynikało, że mosty są zbyt słabe, by jeździły po nich tramwaje. Mogłyby się zawalić pod ciężarem kilkunastotonowych wagonów. Mostów nie można było jednak ani wyburzyć i postawić na nowo, ani nawet zdecydowanie przebudować, bo są zabytkowe i z tego powodu nie wolno zbyt mocno ingerować w ich konstrukcję.

Jak tłumaczyła Katarzyna Hawrylak-Brzezowska, miejska konserwator zabytków, są one zabytkami techniki, więc nie można, na przykład, wstawić tam nowych przęseł. Gdyby konstrukcja przepraw została przebudowana w ponad 50 procentach, straciłyby status zabytku. Dlatego opracowanie projektu dostosowanego do charakteru mostów trwało tak długo, bo ponad 12 miesięcy.

W tym czasie inżynierowie z miasta aż dziewięciokrotnie konsultowali z konserwatorami zabytków projekt modernizacji obiektów.

Miasto mostów
Wrocław od lat słynie z tego, że jest miastem stu mostów. Z tym, że na dobrą sprawę, nikt nie wie z całą pewnością, ile tych mostów faktycznie jest. Wszystko dlatego, że w mieście, oprócz przepraw na rzekami, są też wiadukty kolejowe, estakady, a także liczne kładki. Gdyby to wszystko policzyć, to mostów i innych przepraw będzie około 500. I będzie ich jeszcze więcej. W sierpniu ma zostać oddany do użytku most Rędziński (w ramach autostradowej obwodnicy Wrocławia), a za około trzy lata most Wschodni, który połączy ulicę Krakowską z Mickiewicza. Do tego planowane są estakady nad terenami dworca Świebodzkiego.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na wroclaw.naszemiasto.pl Nasze Miasto