Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Wrocław: Tramwaj poza torami

Bartłomiej Knapik
Pojazdy Skody niszczą tory znacznie szybciej niż klasyczne wrocławskie wozy
Pojazdy Skody niszczą tory znacznie szybciej niż klasyczne wrocławskie wozy Bogusław Wielgoszewski
Zły stan torów to główny powód, że tramwaje we Wrocławiu wykolejają się dwa razy częściej niż w innych miastach Polski. Nie bez znaczenia jest też fakt, że nasze nowe skody bardziej niż inne wozy niszczą tory

Tylko w styczniu i lutym w naszym mieście wozy wypadały z torowisk 38 razy. Dla porównania: w tym samym czasie w Łodzi było 18 takich awarii, w Poznaniu - 16, w Krakowie - 7, a w Gdańsku - zaledwie 6.

- Gdyby ściągnąć do nas z Wiednia specjalny wóz do monitorowania stanu technicznego torowisk, wyniki mogłyby nieprzyjemnie zaskoczyć osoby odpowiedzialne za utrzymanie torów - zauważa Igor Gisterek z Zakładu Infrastruktury Transportu Szynowego Politechniki Wrocławskiej.

Jego zdaniem w imię fałszywie pojętych oszczędności we Wrocławiu zaniedbuje się remonty. I potem zdarzają się takie wypadki, jak na trasie na Leśnicę, gdzie zabytkowy tramwaj nie tyle wypadł z szyn, co wpadł między nie. Bo torowisko się rozjechało.

Specjaliści zwracają uwagę, że we Wrocławiu mamy zaledwie 48 procent wydzielonych torowisk, a np. w Poznaniu jest to 67 procent. Co daje takie wydzielenie? Przede wszystkim tramwaje nie stoją w korkach razem z samochodami. Gdy tory są osobno, auta nie nawożą śniegu czy błota, które potrafią zablokować zwrotnice.

Kolejna sprawa to konstrukcja wozów. - Skody, tak samo jak pojazdy Combino czy Alstom, rzeczywiście bardziej niż klasyczne tramwaje niszczą torowiska - tłumaczy Igor Gisterek. - Nie jest to żaden błąd budowy. Po prostu ten typ konstrukcji podwozia zużywa tory szybciej niż starsze wozy jeżdżące po Wrocławiu.

Łagodniejsze dla torów są choćby bombardiery jeżdżące po Krakowie czy pojazdy Protramu, model 205.

Dodajmy, że fatalny dziś stan torowisk ma się wkrótce poprawić. W tym roku na remonty torów ZDiUM ma 6,5 mln zł, a w przyszłym - 5 mln zł. Ekipy naprawiające tory już pojawiły się (albo dotrą tam wkrótce) na alei Armii Krajowej, ulicach: Tarnogajskiej, Ślężnej, Jagiełły, Sienkiewicza, Reymonta, Borowskiej i Pomorskiej oraz placach: Społecznym i Staszica.

W przyszłym roku prace toczyć się będą na pętlach: Leśnica i Sępolno, ul. Kosmonautów, Śrubowej, Świdnickiej, Dubois, Pomorskiej i pl. Wróblewskiego

Szczegółowy plan remontów znajdziecie tutaj.

Współpraca: WOW

od 7 lat
Wideo

echodnia Policyjne testy - jak przebiegają

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na wroclaw.naszemiasto.pl Nasze Miasto