Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Wrocław przestaje dofinansowywać rowery miejskie. Co dalej z jednośladami?

Redakcja
Monika tak jak wielu innych wrocławian przeciwna jest sprzedawaniu Rowerów Miejskich
Monika tak jak wielu innych wrocławian przeciwna jest sprzedawaniu Rowerów Miejskich Piotr Bera
Miasto nie chce już dofinansowywać Wrocławskiego Roweru Miejskiego i planuje przekazać swoje komponenty prywatnemu inwestorowi. Rozpisano już przetarg na przejęcie 17 stacji i 140 rowerów obsługiwanych przez magistrat.

- Gdy rozpoczynaliśmy projekt w czerwcu 2011 roku mówiliśmy, że rolą miasta jest inicjowanie takiego przedsięwzięcia. Odnieśliśmy ogromny sukces, czego dowodem są setki tysięcy wypożyczeń. Na początku obsługiwaliśmy 17 stacji i 140 rowerów - mówi Arkadiusz Filipowski z Urzędu Miejskiego we Wrocławiu. - Przez trzy lata system rozrósł się dwukrotnie o kolejne 18 stacji i 70 rowerów, obsługiwane przez firmę Nextbike. Chcemy, żeby system działał w pełni komercyjnie.

Do przetargu może stanąć każdy zainteresowany podmiot, także Nextbike, którego obecna umowa z miastem wygasa 14 grudnia.

- Planujemy sprzedać miejski komponent na rok (17 stacji i 140 rowerów). Dlatego rozpisaliśmy przetarg. Jednym z głównych warunków przetargu jest zobowiązanie do funkcjonowania systemu. Nie wyobrażamy sobie, żeby rowery miejskie zniknęły z ulic - dodaje Filipowski.

Likwidacja WRM to strzał w stopę?

Cezary Grochowski z Wrocławskiej Inicjatywy Rowerowej idzie jeszcze dalej. Według niego ewentualna rezygnacja z programu byłaby strzałem w stopę.

- Wrocławski Rower Miejski działa i ma wielu odbiorców. Rower to element komunikacji publicznej, która nie powinna podlegać zasadom rynku. Gdybyśmy w ten sposób podchodzili do tramwajów i autobusów, to upadłaby większość firm oferujących przewozy - mówi Grochowski.

Całkowitemu przejęciu WRM przez prywatną firmę sprzeciwiają się internauci oraz osoby, które z rowerów miejskich korzystają. 20 listopada na Facebooku powstał fanpage "Ratujmy Wrocławski Rower Miejski". Obecnie profil polubiło 113 użytkowników (stan na godzinę 12:45).

Wrocławski Rower Miejski podrożeje?

Wielu cyklistów już zadaje sobie pytanie, czy po komercjalizacji projektu wzrosną ceny korzystania z publicznych jednośladów.

- Jeśli ceny zostaną podniesione, to program upadnie. Projekt odniósł sukces, bo był łatwo dostępny. Jego siłą jest cena, każdego stać na przejażdżkę - twierdzi Grochowski. - Rower Miejski zwiększa mobilność mieszkańców przynosząc mnóstwo korzyści. Błędnym założeniem jest samofinansowanie się inicjatywy. Nie chodzi o to, żeby przepłacać, ale dopłacać. Komercjalizacja to wizerunkowy uszczerbek - dodaje. 

Z Grochowskim zgadza się 22-letnia wrocławianka Monika (zob. zdjęcie główne). - Rowery miejskie to świetny pomysł. Pozwalają odciążyć ruch samochodowy oraz są przyjemną formą ruchu. Jeśli miasto finansuje tramwaje i autobusy, to logiczne jest, że rowery również powinny być dofinansowywane.

Innego zdania jest Małgorzata Gilen, która wierzy, że prywatny podmiot podniesie jakość usługi.

- Nie mam dobrych wspomnień z WRM. Raz próbowałam wypożyczyć trzy jednoślady z jednego stanowiska i za każdym razem pokazywało mi, że rowery znajdują się w serwisie. Jeśli wzrosną ceny, to może będzie lepiej? Wyznaję zasadę, że za dobrą usługę można więcej zapłacić.

Magistrat tonuje pesymistyczne nastroje, twierdząc że nie wie, czy wzrosną ceny.

- Niedługo nadejdzie zima i rowery znikną do wiosny. Przez ten czas zdążymy ustalić wszystkie szczegóły użytkowania Wrocławskiego Roweru Miejskiego. Jeszcze raz podkreślam: ani miastu, ani przyszłemu nabywcy nie zależy na tym, żeby zlikwidować tak świetny projekt - uważa Filipowski.

Otwarcie ofert przetargowych nastąpi 27 listopada. 

W piątek 22 listopada, ok. godziny 15. w Ratuszu odbyło się spotkanie pomiędzy przedstawicielami firmy Nextbike i miasta. Na tym spotkaniu miały zapaść decyzje dotyczące przyszłej współpracy obu podmiotów.

Oświadczenie prezydenta - warunki korzystania nie ulegną zmianie


"W ciągu ostatnich trzech lat Wrocławski Rower Miejski stał się istotnym elementem komunikacji miejskiej. Cieszę się, że wrocławianie to rozwiązanie polubili i chętnie z niego korzystają. Dotychczasowa, pilotażowa umowa z operatorem systemu wygasa 14 grudnia, co zgodnie z ustawą o zamówieniach publicznych nakłada na nas obowiązek przeprowadzenia kolejnej procedury. Niezależnie od formuły, jaką przyjmiemy dla funkcjonowania systemu, z punktu widzenia użytkownika roweru miejskiego w przyszłym roku warunki korzystania z jednośladów będą tak samo korzystne" - zapewnia Rafał Dutkiewicz, prezydent miasta.

Czy rzeczywiście są na to szanse, jak sądzicie?

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na wroclaw.naszemiasto.pl Nasze Miasto