Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Wrocław potrzebuje nowego mostu w centrum

Lucyna Jadowska
Lucyna Jadowska
Stuletnie mosty mogą długo "nie pociągnąć" - mówi prof. Jan Biliszczuk.

5 lutego Photo Day we wrocławskich muzeach. Zapisz się!


- Ostatni most w centrum miasta powstał w latach 50. ubiegłego wieku, pozostałe przeprawy to "stare dziadki", które w końcu odmówią posłuszeństwa - mówi w rozmowie z MM Wrocław prof. Jan Biliszczuk, zastępca dyrektora Instytutu Inżynierii Lądowej Politechniki Wrocławskiej, autor projektu mostu Rędzińskiego. - Nie pomogą remonty i modernizacje. Powód? "Termin ważności" mostów to sto lat. Jedynym rozwiązaniem jest budowa nowych przepraw w centrum miasta, a na to się nie zanosi.

Trwałość mostów obliczana jest na sto lat, duża część wrocławskich mostów dobiega setki. Mamy się czego bać?

Z mostami jest jak z ludźmi, w pewnym momencie, gdy mają już swoje lata, mogą odmówić posłuszeństwa. Nie pomogą nawet częste remonty i renowacje. We Wrocławiu większość przepraw w centrum właśnie dobiega setki. Most Grunwaldzki obchodził przecież ostatnio 100 lat istnienia (Most Grunwaldzki kończy sto lat), podobna sytuacja jest z mostem Sikorskiego, który został zbudowany około 1875 roku, a także z mostem Zwierzynieckim czy Szczytnickim, którego środkowa, najstarsza część, ma 150 lat. Obecnie najmłodszą przeprawą w centrum jest most Pokoju, który niedawno skończył 50 lat. Reszta to "stare dziadki", którym w każdym momencie może coś trzasnąć i będą musiały zostać zamknięte. 

Czy jakiś most we Wrocławiu może się po prostu zawalić?

Nie, myślę, że tego nie powinniśmy się obawiać. Pewnego dnia może coś się po prostu popsuć. Nie można tego wykluczyć w przypadku tak wiekowych konstrukcji.
Co się wtedy stanie?

Może pęknąć jedna z podłużnic, które podtrzymują most i przeprawa będzie wymagała zamknięcia. Mosty są naprawdę wytrzymałe, ale są też mocno eksploatowane. Z moich wyliczeń wynika, że w ciągu stu lat przez most Grunwaldzki przejechało ok. 300 mln pojazdów. Powinien wytrzymać jeszcze ok. 30-40 lat. Potem trzeba będzie go zamknąć i odnowić.

Co zrobić, żeby mosty jak najdłużej spełniały swoją rolę?

Przede wszystkim konstrukcja musi być poddawana corocznej, skrupulatnej kontroli i w tej kwestii służby radzą sobie świetnie. Stare mosty są dobrze sprawdzane i obecnie nie ma niebezpieczeństwa, że jedna z głównych przepraw przez Odrę będzie musiała zostać zamknięta. Ale za kilkanaście lat stan tych konstrukcji może ulec pogorszeniu.

I co wtedy?

Miasto będzie musiało mieć jakiś plan awaryjny. We Wrocławiu w centrum powinien powstać nowy most. Musimy mieć jakąś alternatywę w przypadku awarii któregoś ze "staruszków". Most Zwierzyniecki wkrótce może być odciążony przez planowany most Wschodni. To dobrze, że poprawi się kolejna przeprawa przez Odrę. Ale ciągle nie ma planu co do centrum miasta. Sądzę, że taka alternatywa dla obecnie działających mostów powinna powstać w ciągu najbliższych 10 lat. Może to być nowy most, może jakiś tunel przez wrocławskie Śródmieście. Ale plan musi powstać, w innymi wypadku możemy zostać niemile zaskoczeni.

Dziękuję za rozmowę

Mosty MłyńskieMost Sikorskiego

Mosty Młyńskie i Most Sikorskiego


Nowe przeprawy we Wrocławiu

Kończy się budowa mostu Rędzińskiego. Będzie on częścią Autostradowej Obwodnicy Wrocławia (AOW). Betonowa konstrukcja zawieszona zostanie na jednym 122-metrowym pylonie i będzie najwyższą tego typu konstrukcją w Polsce. Długość mostu to 612 metrów. Budowla ma zostać oddana do użytku w czerwcu 2011 roku.

Kolejny most na Odrze, która może powstać we Wrocławiu, to most Wschodni. Konstrukcja będzie częścią Obwodnicy Śródmiejskiej, ale jeszcze nie wiadomo, kiedy pojawi się na mapie miasta (zobacz: Most Wschodni znowu dzieli)

- Inwestycja obejmuje budowę drogi łączącej ulicę Krakowską z ulicą Mickiewicza o długości około 3,8 km, most nad rzeką Oławą oraz most i estakadę nad Odrą i terenami zalewowymi - wyjaśnia Piotr Bujnowski, kierownik projektu z Wrocławskich Inwestycji. - Celem projektu jest poprawa komunikacji, czystości środowiska i bezpieczeństwa. Po wybudowaniu tej drogi znacznie spadnie natężenie ruchu na ulicach Wróblewskiego i Mickiewicza.

W tym roku ma zostać wyremontowana tylko jedna przeprawa przez Odrę, a mianowicie północny i południowy most Młyński - zapowiada Ewa Mazur z ZDiUM-u. - Prace rozpoczną się w drugim kwartale roku.


Zobacz podsumowanie wrocławskich inwestycji 2010

Czytaj też:

Opublikuj materiał i wygraj nawet 500 zł!

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na wroclaw.naszemiasto.pl Nasze Miasto