Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Wrocław. Na Dworcu Świebodzkim ma powstać nowy peron, blisko ul. Robotniczej (SZCZEGÓŁY)

ch
fot. Tomasz Hołod
Dworzec Świebodzki ma - w zamyśle władz województwa - odciążyć Dworzec Główny, a przede wszystkim estakadę grabiszyńską na Główny. Ponieważ planuje się rozwój kolei aglomeracyjnej (metropolitarnej), należy się spodziewać dużego wzrostu liczby pociągów z zachodniej strony Dolnego Śląska. A już dziś estakada pęka w szwach...

Świebodzki dla pociągów podmiejskich

Wniosek marszałka Cezarego Przybylskiego do programu Kolej Plus przewiduje więc budowę toru na odcinku przystanek Wrocław Muchobór - Dworzec Świebodzki. To dość krótki odcinek - nieco ponad 2 km. Dzięki jego odbudowie powstanie możliwość prowadzenia na Świebodzki ruchu pociągów np. z Kątów Wrocławskich, Środy Śląskiej czy Wołowa. Co więcej, wniosek marszałka przewiduje rozbudowę stacji Środa Śląska, by mogły tam swobodnie rozpoczynać i kończyć bieg pociągi relacji Wrocław Świebodzki - Środa Śląska.

Pociągi na stare perony Świebodzkiego... nie wjadą

A jak będzie wyglądała sama stacja Dworca Świebodzkiego?

O tej koncepcji opowiedział nam Patryk Wild, radny klubu Bezpartyjni Smorządowcy w sejmiku dolnośląskim, który zajmuje się problemami komunikacyjnymi.

- Zakładamy, że wybudujemy na Świebodzkim nowy peron, gdzie będą kończyły i zaczynały bieg pociągi aglomeracyjne, czyli obsługujące najbliższe miasta sąsiadujące z Wrocławiem - mówi Patryk Wild. - Powstałby on jednak nie w miejscu obecnych starych peronów, a z boku, od strony ulicy Robotniczej, tam gdzie kończy się budynek dworcowy. W ten sposób np. osoby wysiadające z pociągu miałyby bardzo blisko do przystanku tramwaju, bo realizowana jest teraz na Robotniczej trasa tramwajowa na Nowy Dwór.

Dlaczego nowy peron miałby powstać na obrzeżu starych peronów? - Przyszłość Świebodzkiego i jego starych peronów będzie zależeć m.in. od opracowywanego obecnie studium wykonalności dotyczącego Wrocławskiego Węzła Kolejowego - wyjaśnia radny.

W grę wchodzi kwestia budowy w tym miejscu peronów podziemnych, czy w zagłębieniu. „Na stole” leży bowiem kwestia budowy linii średnicowej, biegnącej pod centrum miasta w kierunku wschodnim. Wówczas Świebodzki stałby się dworcem przelotowym i odgrywałby dużą rolę w komunikacji nie tylko podmiejskiej, ale i miejskiej.

Realizacja tej wizji to kwestia analiz i decyzji strategicznych. Ale żeby nie doszło do zakłócenia działalności peronu obsługującego ruch aglomeracyjny na Dworcu Świe-bodzkim, proponuje się jego budowę na obrzeżu. Mógłby wtedy działać bez względu na to, jakie inwestycje byłyby realizowane na starych peronach.

Wnioski do programu Kolej Plus są teraz analizowane. PKP Polskie Linie Kolejowe mają opracować ostateczną llistę wniosków do realizacji.

od 7 lat
Wideo

Wyniki II tury wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na wroclaw.naszemiasto.pl Nasze Miasto