To właśnie most Grunwaldzki będzie znakiem firmowym Wrocławia na nadchodzących mistrzostwach Euro 2012. Ikona, przedstawiająca charakterystyczne filary mostu z rozciągniętym pomiędzy nimi uśmiechem, będzie reprezentować nasze miasto wśród fanów piłki nożnej z całego świata.
Każde z miast-gospodarzy miało dwie możliwości: albo zasugerować organizatorom Euro 2012 symbol i pozostawić do ich dyspozycji, albo samemu stworzyć logo. Wrocław zdecydował się na tę drugą możliwość.
- Mosty, a zwłaszcza Grunwaldzki, to bardzo charakterystyczny element architektury Wrocławia, który nie bez powodu nazywany jest Wenecją północy. Chcieliśmy pokazać coś zgodnego z charakterem miasta, a most symbolizuje spotkanie dwóch brzegów, różnych kultur, innych tradycji, skomplikowanej historii, to świetnie oddaje motto Wrocławia jako miejsca spotkań - wyjaśnia Magdalena Okulowska, kierownik zespołu promocji i PR w biurze Euro 2012. - Z kolei uśmiech rozciągnięty pomiędzy filarami mostu ma podkreślić przyjazny charakter miasta - dodaje Okulowska.
Prace nad nowym logo zaczęły się już rok temu. Wrocławskie agencje reklamowe przygotowywały swoje propozycje od listopada minionego roku. Ostatecznie wygrała propozycja autorstwa Izabeli Świerad z agencji CzART.
- Chcieliśmy przekazać pozytywne emocje i zaszczepić u turystów atmosferę naszego miasta, które jest miejscem dobrej zabawy - wyjaśnia wiceprezes agencji CzART Jakub Deryng-Dymitrowicz. - A czerwone usta wcale nie są tu przypadkowe - miały pokazać, że Wrocław jest sexy.
Z tego, ile treści można zmieścić w niewielkiej ikonie, najlepiej zdaje sobie sprawę Maciej Łagiewski, dyrektor Muzeum Miejskiego Wrocławia.
- Herb miasta jest swojego rodzaju rebusem, w którym zapisana jest jego historia - wyjaśnia. - Dlatego w 1938 r. hitlerowskie władze go zmieniły, bo było w nim zbyt wiele elementów słowiańskich - dodaje Łagiewski.
Choć droga od tradycyjnego herbu do nowoczesnego logo jest daleka, ich najważniejsza funkcja jest taka sama - każdy, kto na nie spojrzy, powinien skojarzyć miasto. Dziś zmieniły się realia i treści przekazywane przez herb straciły znaczenie na rzecz logo, które prezentuje promowane przez miasto wartości.
Wrocław zyskał swoje logo w 1996 r. i z powodzeniem używa go do dziś.
- Jest ono dynamiczne i lekkie, a tym samym dobrze reprezentuje otwartość miasta i jego radosny charakter - komentuje Paweł Romaszkan, szef biura promocji miasta.
Za bardzo trafione uważa je również Maciej Łagiewski.
- Nawiązuje ono do herbu poprzez charakterystyczną literę "W", a bardzo dobrą decyzją było wkomponowanie w literę ratusza. Trzeba pamiętać o tym, że jest to nie tylko zabytkowa budowla, ale także miejsce, w którym przez wieki rajcy decydowali o losach Wrocławia - wyjaśnia.
Czy nowe logo wzbudzi taki sam entuzjazm? Czas pokaże.
Miasto to marka
Z profesorem Michaelem Fleischerem rozmawia Aleksandra Buba
Panie profesorze, po co miastu potrzebne jest logo?
Logo potrzebne jest każdej marce, a więc i miastu, przede wszystkim po to, żeby było rozpoznawalne. Miasto organizuje różne imprezy i w Polsce, i na świecie, a logo pozwala łatwo zaadresować każdy event, który firmuje. Ponadto, jeśli jest adekwatne, może bardzo dobrze oddawać charakter danego miasta.
Jak się Panu podoba pomysł z umieszczeniem mostu Grunwaldzkiego w logo na Euro 2012?
Nie jest to najlepszy wybór, bo to logo ma być skierowane przede wszystkim do turystów, a bez znajomości historii nie powie im nic o mieście. Zresztą, jak stuletni most, zupełnie niezwiązany z piłką nożną, ma reklamować nowoczesną sportową imprezę?
Co byłoby w takim razie lepszym rozwiązaniem?
Na przykład charakterystyczna maskotka w formie graficznej połączona z logo miasta.
Jak w takim razie stworzyć dobre logo?
Trzeba by najpierw zbadać, z czym ludzie kojarzą miasto i na tej podstawie wybrać logo, a nie na odwrót.
Symbole miasta na przestrzeni wieków
Herb Wrocławia
Obowiązywał od 1530 r. do 1938 r. Ponownie wybrany na herb miasta w roku 1990. Centralnym motywem herbu jest głowa patrona miasta i wrocławskiej katedry św. Jana Chrzciciela na srebrnej misie. Na pozostałych polach tarczy znajdują się czeski lew z koroną, czarny orzeł Piastów wrocławskich, popiersie Jana Ewangelisty - patrona kaplicy ratuszowej i litera "W" - inicjał Wratislava, założyciela grodu.
Logo Wrocławia
Jego autorem jest plastyk Paweł Pawlak. Logo obowiązuje od 1996 r., kiedy zostało wyłonione w konkursie. Logo utrzymane w barwach miasta, czyli czerwonym i żółtym z dodatkiem niebieskiego, przedstawia uproszczoną literę "W" nawiązującą do nazwy miasta i inicjału Wratislava, który znajduje się w herbie. W kształt litery wpisany został schemat wschodniego szczytu elewacji ratusza.
Logo Wrocławia na Euro 2012
Autorem jest wrocławska agencja reklamowa CzART. Logo przedstawia most Grunwaldzki spięty uśmiechniętymi ustami. Most w tej kompozycji jest charakterystycznym elementem architektury Wrocławia jako miasta mostów, ale łącząc dwa brzegi, ma także symbolizować Wrocław jako miasto spotkań. Natomiast usta nawiązują do hasła "Wroclove".
Wybory samorządowe 2024 - II tura
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?