Wrocław: Kierowcy nie będą płacić za most Wschodni

Marcin Torz, Jerzy WójcikZaktualizowano 
Most Wschodni połączy al. Armii Krajowej z ul. Mickiewicza
Most Wschodni połączy al. Armii Krajowej z ul. Mickiewicza wizualizacja: biprogeo projekt
Miasto ogłosiło przetarg na firmę, która doradzi urzędnikom, jaki najlepszy wariant budowy mostu Wschodniego wybrać.

Bo już zapadła decyzja, że przeprawa - łącząca wiadukt na Armii Krajowej z ul. Mickiewicza - powstanie w formie partnerstwa publiczno-prywatnego. Oznacza to, że most za własne pieniądze wybuduje prywatna firma, a miasto później będzie jej płaciło przez ustaloną liczbę lat czynsz (np. 50 milionów złotych rocznie). Ale są też inne możliwości rozliczenia.

Firma może również czerpać zysk z mostu. Np. poprzez ustawianie reklam na poboczach. Wtedy miasto płaciłoby mniej. Najlepsze rozwiązanie ma przedstawić właśnie doradca. Pewne jest jednak, że za przejazd mostem nie będą płacili kierowcy. Wcześniej był taki pomysł. - Ale zrezygnowaliśmy z niego - mówi Katarzyna Kasprzak z departamentu infrastruktury i gospodarki.

Budowa mostu Wschodniego ma się rozpocząć w przyszłym roku. Po-trwa kilkanaście miesięcy. Szacunkowy koszt to blisko 400 milionów złotych. Dlatego też pewne jest, że jedynie potężna firma zdecyduje się na taką inwestycję. W magistracie są jednak spokojni o chętnych. Bo już w zeszłym roku, gdy rozważano wprowadzenie formuły partnerstwa publiczno-prywatnego, do urzędu zgłosiła się francuska firma Bouygues Group. To przedsiębiorstwo, które wybudowało tunel pod kanałem La Manche i siedzibę Parlamentu Europejskiego w Strasburgu. Most Wschodni będzie częścią obwodnicy śródmiejskiej.

Mimo że wcześniej planowano inaczej, trasa nie będzie przedłużona w stronę al. Jana III Sobieskiego. Możliwość przedłużenia drogi właśnie do wylotu na Warszawę była jednym z punktów spornych pomiędzy mieszkańcami osiedli Biskupin, Sępolno i Dąbie oraz miastem. Jeszcze jesienią część mieszkańców protestowała przeciwko obecnemu przebiegowi trasy. Obawiano się puszczenia przez tzw. Wielką Wyspę tranzytu ciężarówek i zniszczenia środowiska. Po spotkaniach mieszkańców, przedstawicieli rady osiedla oraz urzędników udało się osiągnąć kompromis.

polecane: Polska jest częścią zagłębia motoryzacyjnego Europy

Wideo

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3