Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Wrocław dostał 65 milionów z rządowego programu Polski Ład na tramwaj na Jagodno. Na co je ostatecznie wyda?

Maciej Rajfur
Maciej Rajfur
To wiadukt kolejowy nad ulicą Buforowa, pod którym na Jagodno miały jeździć tramwaje. Na razie to niemożliwe. Miasto planuje buspas.
To wiadukt kolejowy nad ulicą Buforowa, pod którym na Jagodno miały jeździć tramwaje. Na razie to niemożliwe. Miasto planuje buspas. Paweł Relikowski
Pieniądze zostały przyznane z Programu Inwestycji Strategicznych na budowę linii tramwajowej na Jagodno. Chodzi o kwotę 65 milionów złotych. Miasto na razie wybrało rozwiązanie tymczasowe, mianowicie wybuduje buspas.

Jagodno to jedno z najdynamiczniej rozwijających się osiedli w aglomeracji wrocławskiej. Przypomnijmy, że realizacja trasy tramwajowej na Jagodno znalazło się na liście pięciu priorytetów Wrocławskiego Programu Tramwajowego 2.0. Była to także obietnica przedwyborcza Jacka Sutryka.

65 mln zł na budowę linii tramwajowej na Jagodno

W ramach drugiej edycji rządowego Programu Inwestycji Strategicznych miasto otrzymało 65 milionów złotych. To prawie cała suma wartości inwestycji pod nazwą: "Przebudowa ulic Bardzkiej oraz Buforowej i rozbudowa ul. Kajdasza polegająca na budowie trasy komunikacji zbiorowej na Jagodno we Wrocławiu".

"To jeszcze większa motywacja, żeby pilnować realizacji tego projektu. Pod koniec tego roku będziemy mieli projekt i będziemy mogli ogłosić przetarg na budowę tego korytarza transportowego" - stwierdził prezydent Wrocławia Jacek Sutryk po ogłoszeniu rozstrzygnięcia Programu Inwestycji Strategicznych.

Buspas na Jagodno to rozwiązanie pośrednie i tymczasowe na bolączki mieszkańców tego osiedla, którzy stoją w korkach.
Autobus jadący wydzielonym buspasem w założeniu ma skrócić czas przejazdów na południe miasta.

Czy tramwaj na Jagodno powstanie?

Wielu już przestało w to wierzyć.

"Jak pamiętamy, ówczesny kandydat na prezydenta Jacek Sutryk przed wyborami obiecał tramwaj na Jagodno. Problem w tym, że pomysłu budowy trasy tramwajowej przecinającej linię kolejową nie skonsultowano z kolejarzami, którzy jasno stwierdzili, że to niezgodne z przepisami. Buspas, choć nie jest rozwiązaniem idealnym, pomoże doprowadzić relatywnie szybką komunikację autobusową do zakorkowanego Jagodna. Rozwiązanie to będzie umożliwiało stosunkowo łatwą przebudowę tej trasy pod tramwaj" - komentuje dla nas Michał Kurczewski, radny klubu PiS w Radzie Miejskiej Wrocławia.

Linia kolejowa z Wrocławia do Świdnicy, która obecnie przechodzi rewitalizację, przecina przebudowaną ulicę Buforową w poziomie terenu. Na ten moment to główna przeszkoda w utworzeniu połączenia tramwajowego na Jagodno. W Polsce brakuje bowiem przepisów, które pozwalają na tworzenie skrzyżowań kolejowo-tramwajowych w jednym poziomie. Stąd wypracowanie optymalnego rozwiązania z z koleją trwa już ponad trzy lata.

"Dotacja ta po raz kolejny udowadnia, że na rządowe wsparcie mogą liczyć mieszkańcy wszystkich samorządów w Polsce, niezależenie od sympatii politycznych ich włodarzy" - dodaje Michał Kurczewski.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Dziennik Zachodni / Wielki Piątek

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na wroclaw.naszemiasto.pl Nasze Miasto