Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Wrocław: Czy sekundniki znikną ze skrzyżowań?

Jarosław Garbacz
Sekundniki odmierzają czas na al. Hallera przy Grabiszyńskiej
Sekundniki odmierzają czas na al. Hallera przy Grabiszyńskiej Fot. Janusz Wójtowicz
Za dwa lata znikną ze słupów sygnalizacyjnych sekundniki odmierzające czas do zapalenia się zielonego lub czerwonego światła na skrzyżowaniach. Z głównych arterii zostaną przełożone na mniej ważne skrzyżowania.

Dziś 22 sekundniki poprawiają płynność jazdy na 7 krzyżówkach. Pięć z nich odlicza czas na ulicach biegnących w ciągu obwodnicy śródmiejskiej. Zegary działają na skrzyżowaniach al. Karkonoskiej i ul. Zwycięskiej, Tarnogajskiej z Piękną, Grabiszyńskiej i al. Hallera, Bystrzyckiej i Na Ostatnim Groszu, Orlińskiego z Na Ostatnim Groszu, Legnickiej z ul. Na Ostatnim Groszu oraz Brücknera i Toruńskiej.

Wszystkie zostały zamontowane pod koniec lipca ubiegłego roku. Ich instalacja została poprzedzona testowaniem rozwiązania na skrzyżowaniach ul. Powstańców Śl. i Swobodnej oraz Milenijnej z Legnicką. Badania wypadły pomyślnie - urządzenia usprawniały ruch i były chwalone przez zmotoryzowanych wrocławian.

Kolejny zegar popędzał kierowców przy Sky Tower, ale wraz z przebudową ulic wokół powstającego wieżowca zniknął ze słupów sygnalizacji na skrzyżowaniu ul. Powstańców Śl. i Wielkiej w stronę centrum. Po zakończonej w sierpniu modernizacji tego odcinka jezdni czasomierz już tu nie wrócił.
- Został zdjęty na czas przebudowy ul. Powstańców Śl., ale w ciągu miesiąca zawiśnie ponownie - zapewnia Katarzyna Kasprzak z departamentu infrastruktury i gospodarki urzędu miejskiego.

Na jak długo? Okazuje się, że na niecałe dwa lata. Od grudnia 2012 roku 153 spośród 227 skrzyżowań z sygnalizacją w mieście będzie sterował ruchem komputer (Inteligentny System Transportu). Wszystkie działające dziś sekundniki nie mogą współpracować z systemem i zostaną zdjęte.

- Przesuniemy je wtedy na inne skrzyżowania, bo na głównych arteriach mogłyby zakłócać prace sygnalizacji sterowanej przez komputer - wyjaśnia Błażej Trzcinowicz, odpowiedzialny w magistracie za Inteligentny System Transportu.

Sekundniki zamontowane zostaną tylko na tych skrzyżowaniach, gdzie nie będzie kursował tramwaj i z mniejszą liczbą sygnalizatorów na przejściach dla pieszych. Urzędnicy tłumaczą, że zegar na głównych arteriach z komunikacją tramwajową co chwilę pokazywałby nowy czas, wprowadzając niepotrzebne zamieszanie.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na wroclaw.naszemiasto.pl Nasze Miasto