Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Wrocław: Czerwone światło nie dla tramwaju

Marcin Torz
Zielone światła dla tramwajów będą na całej ulicy Legnickiej
Zielone światła dla tramwajów będą na całej ulicy Legnickiej Tomasz Hołod
W 2011 roku tramwaje pojadą wreszcie szybciej. Dostaną: zielone światło, osobne tory i nowe wagony

Na 139 wrocławskich skrzyżowaniach dla jadących tramwajów zawsze będzie paliło się zielone światło. Magistrat po wakacjach wybierze firmę, która wprowadzi taki system w mieście (zgłosiło się sześć przedsiębiorstw). - Chcemy, aby system działał już w przyszłym roku - mówi Błażej Trzcinowicz, inżynier odpowiadający w urzędzie miejskim za ten projekt.

Co to oznacza dla pasażerów? To, że tramwaje nie będą już zatrzymywały się na światłach, tak jak to często dzieje się teraz. Dla przykładu: na pl. Strzegomskim te jadące w stronę Dworca Mikołajów najpierw zatrzymują się na przystanku, a chwilę później przed skrzyżowaniem. Powód: muszą przepuścić samochody jadące z Legnickiej w lewo i ze Strzegomskiej w prawo. Przez to wagony muszą stać nawet kilka minut. Inna niekorzystna sytuacja jest na skrzyżowaniu Krakowskiej i Karwińskiej. Tam tramwaje często czekają, aż przejadą samochody i dopiero wtedy podjeżdżają na przystanek w stronę centrum.

Po wprowadzeniu zmian sytuacja będzie wyglądała tak, że samochody przejadą przez skrzyżowanie dopiero wtedy, gdy tramwaj stanie na przystanku. Będzie to możliwe dzięki temu, że tramwaj, dojeżdżając do skrzyżowania wyśle wcześniej informację sygnalizacji świetlnej.

To nie wszystkie zmiany, które mają usprawnić komunikację we Wrocławiu. Miasto zdecydowało także, że zostaną wydzielone kolejne torowiska. Po to, aby tramwaje nie musiały stać w korkach razem z samochodami.

Jest szansa, że jeszcze w tym roku torowiska zostaną wydzielone na części ul. Pułaskiego (od Małachowskiego do Kościuszki), całej ul. Wyszyńskiego, Słowiańskiej (przy Jedności Narodowej), Hubskiej, a także na mostach Uniwersyteckim, Dmowskiego i Osobowickim (w stronę centrum). Jednak docelowo na prawie wszystkie torowiska w mieście (oprócz tych, których wydzielić się nie da, bo jest za wąsko) samochody już nie wjadą. Kiedy? Urzędnicy zapewniają, że w ciągu kilku najbliższych lat.

Wiadomo jednak, że nie ma szans na to, aby wydzielać osobne jezdnie dla autobusów: czyli stworzyć tzw. buspasy (taki funkcjonuje już na ul. Ruskiej: od pl. Jana Pawła II do Kazimierza Wielkiego).

- Założenie jest takie, że w samym centrum, gdzie ruch jest największy, kursowały przede wszystkim tramwaje - mówi Elwira Nowak, zastępca dyrektora wydziału inżynierii miejskiej w magistracie.

Plany magistratu zakładają, że autobusy mają przede wszystkim kursować poza centrum, gdzie korków właściwie nie ma.

Adrian Furgalski, eksport od spraw infrastruktury, uważa, że plan wrocławskich urzędników jest bardzo dobry. - W Europie Zachodniej zielone światła dla tramwajów czy wydzielone torowiska wprowadzono już dawno. W Polsce robi się to od niedawna, ale na szczęście: robi - mówi Furgalski.

Aby tak się stało we Wrocławiu, nie wystarczy jednak wydzielić torowisk i wprowadzić priorytetów na skrzyżowaniach. - Trzeba mieć jeszcze porządne wagony, żeby nie odstraszały pasażerów - uzupełnia Furgalski.

I takie będą. W przyszłym roku MPK ma dostać 47 nowych wozów.

- Będzie to 31 skód dla Tramwaju Plus, a reszta to tramwaje niskopodłogowe - zdradza Patryk Wild, zastępca prezesa MPK.

Na razie wypalił ostatni pomysł MPK, czyli nocne autobusy, które na większości przystanków zatrzymują się tylko na żądanie.

Pasażerowie nie skarżyli się na nowe rozwiązanie. A MPK zanotowało oszczędności mierzone choćby w zużyciu paliwa. Tylko przez ostatni weekend autobusy spaliły o 132 litry paliwa mniej niż zwykle.

Tu tramwaje będą mieć pierwszeństwo (lista wciąż jest uzupełniana):
Krakowska/Karwińska, Traugutta/pl. Wróblewskiego, pl. Wróblewskiego/pl. Społeczny, Traugutta /Podwale, Kazimierza Wlk./ Widok, Kazimierza Wlk./Krupnicza, Legnicka/pl. Strzegomski, Legnicka/Zachodnia, Legnicka/Małopanewska, Legnicka/Wejherowska, Legnicka/Na Ostatnim Groszu, Lotnicza/Bajana, Lotnicza/Hutnicza, Lotnicza/Metalowców, Kosmonautów/ Kamiennogórska, Grabiszyńska/Hallera, Grabiszyńska/Zaporoska, Grabiszyńska/Piłsudskiego, Grodzka/most Uniwersytecki, Drobnera/Jedności Narodowej, Sienkiewicza/Wyszyńskiego, most Szczytnicki/al. Kochanowskiego, Piastowska/pl. Grunwaldzki, al. Kromera/Toruńska, most Osobowicki/Osobowicka, Żmigrodzka/Kamieńskiego, Trzebnicka/Kleczkowska, Pułaskiego/Worcella, Pułaskiego/Komuny Paryskiej, Pułaskiego/Małachowskiego, Powstańców Śląskich/Wielka, Powstańców Śląskich/Sztabowa, Powstańców Śląskich/Hallera, Powstańców Śląskich/ Krzycka, Ślężna/Armii Krajowej, Hubska/Gliniana, Piłsudskiego/Kołłątaja, Kołłątaja/Podwale.

od 12 lat
Wideo

Wybory samorządowe 2024 - II tura

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na wroclaw.naszemiasto.pl Nasze Miasto