Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Wrocław. Co z tramwajem na Ołtaszyn? Znamy trasę, ale...

Redakcja
Tramwaj na Ołtaszyn. Miasto odsuwa budowę tej trasy w przyszłość i nikt nie potrafi podać terminu jej rozpoczęcia. Czemu? Przeczytajcie

Tramwaj na Ołtaszyn to kolejna inwestycja, obok np. tramwaju na Jagodno, na Nowy Dwór, czy na Popowice, która miała być lekiem na komunikacyjne problemy Wrocławia. I podobnie jak w przypadku linii na Jagodno, jej powstanie oddala się w czasie.

Początki były obiecujące: we wrześniu 2017 r. były pierwsze konsultacje społeczne. Zaprezentowano 8 wariantów przebiegu linii tramwajowej. Wygrała propozycja nazwana 1a, która zakłada początek linii koło pętli na Ślężnej, następnie jej przebieg przez ogródki działkowe i koniec w ul. Zwycięskiej. W październiku 2018 r. ówczesny prezydent miasta Rafał Dutkiewicz ogłosił, że linia będzie przedłużona do Wysokiej (gm. Kobierzyce) i ślubował, że będzie gotowa do końca 2022 r.

Od 2018 r. w sprawie tramwaju na Ołtaszyn niewiele się działo. W ostatnich dniach roku 2019 PKP PLK negatywnie zaopiniowały projekt skrzyżowania kolejowo-tramwajowego dla linii na Jagodno. Bartosz Nowak z Wrocławskich Inwestycji zapewnia, że były prowadzone analizy. Linia tramwajowa na Ołtaszyn napotyka te same problemy, co linia na Jagodno. Także w tym przypadku musi przecinać linię kolejową Wrocław – Świdnica. Jak twierdzi Nowak, na potrzeby opracowywania dokumentacji technicznej projektant zasięgał opinii Zakładu Linii Kolejowych, jednak żadnej korespondencji na ten temat nie prowadzono: - W ramach zadania „Budowa trasy tramwajowej do osiedla Ołtaszyn” nie została wystosowana odrębna korespondencja władz Wrocławia do PKP, z uwagi na założenie, iż odpowiedź PKP w ramach zadania „tramwaju na Jagodno” posłuży jako materiał wyjściowy dla wielu inwestycji o tak szczególnym uwarunkowaniu – przekonuje Bartosz Nowak.

Dziś wiadomo, że PKP PLK nie zgadza się na skrzyżowania kolejowo-tramwajowe w poziomie i konsekwentnie proponuje prowadzenie ruchu nad lub pod linią kolejową: - W przypadku Ołtaszyna, jeśli chodzi o przecięcie linii kolejowej w poziomie szyn, ze strony PLK była sugestia „przerzucenia” linii tramwajowej ponad torami linii 285. Warianty przecięcia linii w poziomie szyn PLK zaopiniowały negatywnie – informuje Mirosław Siemieniec.

To nie jedyna trudność, jak się pojawiła. Linia tramwajowa od ul. Zwycięskiej miała być przedłużona do Wysokiej, miejscowości w gminie Kobierzyce. Dziś wójt Ryszard Pacholik zwraca uwagę, że decyzja marszałka województwa o budowie wschodniej obwodnicy Wrocławia przez Wysoką stawia pod znakiem zapytania powstanie i przebieg linii tramwajowej. Jak jednak dodaje Pacholik, jego gmina czeka na propozycje Wrocławia dotyczące zarówno przebiegu linii, jak i kwestii finansowych. Szef gminy Kobierzyce przyznaje, że wielkim problemem dla Wrocławia jest skrzyżowanie torowisk kolejowego i tramwajowego, a termin zakończenia inwestycji zapowiedziany na rok 2022 nazywa nierealnym.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Wielki Piątek u Ewangelików. Opowiada bp Marcin Hintz

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na wroclaw.naszemiasto.pl Nasze Miasto