Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Wreszcie ważna decyzja w sprawie przebudowy mostu Osobowickiego

Andrzej Zwoliński
Mosty Osobowickie we Wrocławiu.
Mosty Osobowickie we Wrocławiu. Wrocławskie Inwestycje
Wybrano projektanta remontu jednej z najważniejszych przepraw na Odrze w stolicy Dolnego Śląska. Dopiero za trzecim podejściem.

Wrocławskie Inwestycje rozstrzygnęły przetarg na projektowanie przebudowy zabytkowych mostów Osobowickich. Wybrana w trzecim podejściu konkursowym firma, przygotuje trzy koncepcje przebudowy tak, aby pogodzić interesy kierowców, rowerzystów, pieszych, a także poprawić warunki dla autobusów i tramwajów MPK. Wykonawca ma też sprawdzić, czy istnieje możliwość schowania rury ciepłowniczej w konstrukcji przeprawy.

Do przetargu stanęły dwie firmy: GF-Mosty Grzegorz Frej z Piekar Śląskich i PBW Inżynieria z Wrocławia. Wygrała na druga, oferując cenę o ponad 200 tys. zł niższą od zaproponowanej przez pierwszą firmę. Ostatecznie miasto wyłoży na zaprojektowanie przebudowy przeprawy blisko 1,4 mln zł. Prace mają potrwać do jesieni przyszłego roku, natomiast jego przebudowa potrwa kolejne trzy lata. Projektant będzie musiał przeprowadzić konsultacje z radami osiedli, co umożliwi ustosunkowanie się mieszkańców do jego propozycji.

Sypiący się i oszpecony rurami ciepłowniczymi most Osobowicki we Wrocławiu nie ma szczęścia do projektantów. Spółka Wrocławskie Inwestycje już dwukrotnie unieważniła przetargi na opracowanie dokumentacji projektowej wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego przebudowy mostu Osobowickiego. Zarówno w listopadzie ubiegłego roku, jak i w styczniu, oficjalnie podanymi powodami były zbyt wysokie ceny zaoferowane przez wykonawców - przekraczały one znacząco 2 mln złotych. Przypomnijmy, że tym razem zadaniem projektanta było znalezienie optymalnego rozwiązania, które nie pogorszą warunków przejazdu samochodów, czyli pogodzą interesy kierowców z interesami rowerzystów i pieszych.

Oskarżenia o forowanie rowerzystów kosztem kierowców

Wcześniejszym przetargom towarzyszyły głośne protesty radnych opozycji oraz mieszkańców północnych osiedli Wrocławia. Poszło przede wszystkim o zapis w zamówieniu mówiącym o znaczącym zwężenia jezdni na moście, tak, by znalazło się tam miejsce na dwukierunkową drogę rowerową. Na pasie w kierunku centrum dopuszczony miałby być ruch autobusowy na torowisku, a z centrum - jeden pas miał być przeznaczony tylko dla samochodów, a na drugim miało znaleźć się wbudowane torowisko, po którym miały jeździć autobusy i samochody.

Przed taką koncepcją ostrzegał między innymi Michał Kurczewski, miejski radny klubu PiS. W liście przesłanym do prezydenta miasta Jacka Sutryka wskazywał, że wytyczne dla projektanta przebudowy mostu Osobowickiego mogą przynieść kompletny paraliż komunikacyjny, zwłaszcza dla mieszkańców osiedli Osobowice-Rędzin, Karłowice-Różanka czy Polanowice-Poświętne-Ligota. Protestujący radni wskazywali, że już wcześniejsze wprowadzenie buspasów na ul. Reymonta i na moście Osobowickim spowodował, że tworzą się tam zatory. Zaproponowali budowę kładki dla pieszych i rowerzystów wraz z zachowaniem lewoskrętu w ulicę Osobowicką, który zgodnie z założeniami miał zniknąć.

Miasto się ugięło i dopuściło różne warianty projektu w tym „autorski”

W opisie zamówienia na projekt przebudowy, które przedstawiły Wrocławskie Inwestycje, tym razem dopuszczono trzy warianty. Pierwszy zakłada przedstawienie projektu, który nie będzie zakładał zmian obecnej szerokości jezdni na moście Osobowickim, ale zaproponowanymi rozwiązaniami dla komunikacji publicznej, dla rowerzystów i pieszych.

Drugi wariant przewiduje ograniczenie szerokości pasów jezdni w dwóch kierunkach do trzech metrów i na pasie do centrum, współdzielenie go przez samochody z autobusami i tramwajami. Zwężenie jezdni ma być w tym wariancie wykorzystane do zaprojektowania dwukierunkowej trasy rowerowej. W tym wariancie przewiduje się też nawrotkę dla aut na ulicy Bałtyckiej od mostu Osobowickiego umożliwiającą wjazd w ulicę Osobowicką.

Trzeci wariant przewiduje przedstawienie przez wykonawcę „własnego, autorskiego projektu”.
Projektant ma znaleźć optymalne rozwiązania, które nie pogorszą warunków przejazdu samochodów, a poprawią warunki dla komunikacji miejskiej, pieszych oraz rowerzystów. Projektant ma przedstawić wielowariantową koncepcję, która zostanie skonsultowana z radami osiedli oraz przeprowadzić analizę przełożenia rury ciepłowniczej w konstrukcję przeprawy.

Spółka oczekuje też od projektanta, że projektując wymianę nawierzchni na moście i dojazdach, uwzględni odzyskanie historycznego wyglądu przez przeprawę. Jak określono w zamówieniu, tak by przekrój mostu po remoncie w „maksymalny sposób pogodził uwarunkowania konserwatorskie z potrzebami różnych użytkowników”.

Most Osobowicki - północny - liczy osiem przęseł i został wybudowany w latach 1895-1897. Drugi – południowy, jednoprzęsłowy – zbudowano w latach 1904-1905.

od 7 lat
Wideo

Pismak przeciwko oszustom, uwaga na Instagram

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Wreszcie ważna decyzja w sprawie przebudowy mostu Osobowickiego - Gazeta Wrocławska

Wróć na wroclaw.naszemiasto.pl Nasze Miasto