We Wrocławiu trwa dewastacja zabytków! W obronie Portu Miejskiego powstała specjalna petycja. Ty też możesz ją podpisać

Janusz Gajdamowicz
Janusz Gajdamowicz
Spichlerz podłogowy z przełomu XIX/XX w., spichlerz olejowo-komorowy z 1941 r. oraz  magazyn materiałów sypkich w trakcie prac rozbiórkowych.
Spichlerz podłogowy z przełomu XIX/XX w., spichlerz olejowo-komorowy z 1941 r. oraz magazyn materiałów sypkich w trakcie prac rozbiórkowych. Arch. Maciej Mądry
Udostępnij:
W związku z trwającą niszczącą przebudową zespołu dawnego Portu Miejskiego we Wrocławiu, na podstawie zgód i zezwoleń wydanych przez Miejskiego Konserwatora Zabytków, Fundacja Ochrony Dziedzictwa Przemysłowego Śląska przygotowała petycję skierowaną do Prezydenta Wrocławia Jacka Sutryka z wezwaniem do wstrzymania prac i zrewidowania pozwoleń oraz ogłoszenia konsultacji społecznych, co do sposobu jego zagospodarowania. Petycję można podpisać do 24 maja.

- Mimo licznych interwencji i okresowego wstrzymania prac na przełomie 2021/2022 wciąż trwa dewastacja zabytkowych budynków znajdujących się na terenie d. Portu Miejskiego we Wrocławiu - mówi prof. Piotr Gerber, architekt i historyk architektury przemysłowej z Fundacji Ochrony Dziedzictwa Przemysłowego. - Po zniszczeniu magazynu materiałów sypkich z 1895 r. i betonowego elewatora zbożowego z lat 1914-1918 (co miało miejsce jeszcze jesienią 2021 r.) inwestor zniszczył także następne obiekty: wyróżniający się masywną betonową bryłą spichlerz lejowo-komorowy na 10 000 ton zboża z 1941 r. oraz najbardziej charakterystyczny dla Portu obiekt, pochodzący z przełomu XIX i XX wieku ceglany spichlerz – dodaje prof. Gerber.

Jak czytamy na stronie internetowej www.muzeatechniki.pl: „W modernistycznym spichlerzu wyburzono część zawierającą leje i komory na zboże oraz pozbawiono pozostałe części obiektu fasad, odsłaniając żelbetową konstrukcję obiektu. Spichlerz z XIX wieku pozbawiony został nie tylko dachu, ale również wyjątkowej drewnianej konstrukcji stropów. Drewniane elementy zostały już częściowo wywiezione, część złożona na pryzmach – oczekiwała na transport. Ich los został przesądzony, o czym świadczyły zgromadzone w pobliżu stalowe dwuteowniki, mające docelowo zastąpić zabytkową konstrukcję.”

- Te obiekty przetrwały dwie wojny światowe i cztery dekady realnego socjalizmu, a nie wytrzymują starcia z agresywnymi deweloperami. Na bieżąco monitorujemy sytuację w Porcie Miejskim, 21.04.2022 r. wystąpiliśmy z wnioskiem o ponowne wstrzymanie prac do Generalnego Konserwatora Zabytków, dr Jarosława Sellina. Przygotowaliśmy też specjalną petycję skierowaną do Prezydenta Wrocławia Jacka Sutryka, z wezwaniem do wstrzymania prac i zrewidowania pozwoleń oraz ogłoszenia konsultacji społecznych. Zachęcam do zapoznania się z jej tekstem i proszę o wsparcie naszej akcji. Petycję można podpisać do 24 maja, a to już ostatni moment, żeby ratować te historyczne budynki – dodaje prof. Piotr Gerber.

Petycję można podpisać tutaj: PETYCJA - kliknij

Podpisy zbierane są także na profilu facebookowym https://www.facebook.com/muzeatechnikipl i przez Instagram https://www.facebook.com/muzeatechnikipl

O sprawie Portu Miejskiego pisaliśmy już tutaj:

Zamieszczamy pełną treść petycji

Prezydent Miasta Wrocławia
Jacek Sutryk
PETYCJA
Szanowny Panie Prezydencie,
Zwracamy się z prośbą o interwencję w związku z dalszym wyburzaniem budynków zabytkowej zabudowy Portu Miejskiego we Wrocławiu przy ul. Kleczkowskiej. Mimo interwencji Generalnego Konserwatora Zabytków polegającej na wstrzymaniu robót budowlanych w końcu 2021 roku oraz z dnia 19.04.2022 r. - prowadzone prace naruszają zabytkową substancję i charakter obiektów.
Kompleks zabudowy Portu to inwestycja miejska powstała w latach 1897-1902 w oparciu o międzynarodowy konkurs. Była to największa inwestycja infrastrukturalna na przełomie XIX i XX wieku we Wrocławiu, mająca zasadniczy wpływ na rozwój miasta. Mimo zniszczeń wojennych najważniejsze budynki i infrastruktura portowa przetrwały w dobrym stanie. Zachowany zespół budynków, wraz z terenem otoczony korytem Odry i kanałem żeglugowym, stanowi ważny dokument rozwoju gospodarczego Wrocławia.
Prace zostały rozszerzone o kolejny obiekt wpisany do rejestru zabytków (spichlerz zbożowy). Rozebrano  jego dach oraz usunięto zabytkową konstrukcję drewnianych stropów. Zniszczeniu uległ także towarzyszący mu budynek modernistycznego elewatora lejowo-komorowego z 1941 roku - pozbawiono go elewacji i wyburzając część zawierającą zbiorniki.
Na terenie Portu znajdują się jeszcze kolejne zabytki, które także  objęte są projektem przebudowy. Należą do nich między innymi budynek materiałów sypkich po południowej stronie basenu portowego, dwa żurawie portowe, gigantyczna suwnica z 1900 roku oraz basen portowy.
Mimo wielu dyskusji proces niszczenia Portu Miejskiego postępuje. Zawieszenie realizacji projektu nakazane przez Generalnego Konserwatora Zabytków nie zostało wykorzystane do weryfikacji projektu w celu ochrony zabytków.  Nadal realizowany jest pierwotny, niszczący charakter portu, projekt.
W związku z powyższym wzywam Pana do zatrzymania prac i zrewidowania - wydanych przez MKZ - pozwoleń i zgód określających zakres prowadzonych prac oraz ogłoszenia konsultacji społecznych dotyczących przygotowanych projektów.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Ten rok szkolny był trudny, ale lepszy od ubiegłego

Wideo

Materiał oryginalny: We Wrocławiu trwa dewastacja zabytków! W obronie Portu Miejskiego powstała specjalna petycja. Ty też możesz ją podpisać - Gazeta Wrocławska

Więcej informacji na stronie głównej Nasze Miasto
Dodaj ogłoszenie