Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

We Wrocławiu tramwaj wreszcie będzie oddzielony od samochodu

Bartłomiej Knapik, Marcin Torz
Maciej Dudzik
Miasto chce wydzielić pas dla pojazdów MPK. Dzięki temu tramwajem mamy jeździć szybciej

To prawdziwy przełom w myśleniu. Prezydent Rafał Dutkiewicz nakazał swoim urzędnikom opracowanie planu wydzielenia torowisk w mieście i zsynchronizowanie tego z otwarciem autostradowej obwodnicy Wrocławia.

Marcin Garcarz, rzecznik prezydenta Wrocławia, potwierdza te plany. - Wszędzie tam, gdzie to będzie możliwe, torowiska tramwajowe mają być wydzielone - mówi. Oczywiście nie wszędzie uda się to zrobić od razu, bo może to spowodować poważne utrudnienia dla kierowców. - Dopiero po uruchomieniu obwodnicy i wyprowadzeniu ruchu tranzytowego z miasta będziemy mogli wydzielić większą liczbę torów - tłumaczy Garcarz.

W Warszawie taki plan zaczęto wprowadzać w ubiegłym roku. Część kierowców klnie na zmiany do dziś, choć jak pokazują statystyki, spora część przesiadła się do tramwajów. - Efekty zmian dobrze jest pokazać na przykładzie trasy WZ i mostu Śląsko-Dąbrowskiego - tłumaczy Jan Jakiel, szef warszawskiego stowarzyszenia SISKOM, zajmującego się komunikacją. Tak jak u nas na Curie-Skłodowskiej, między mostem Zwierzynieckim a Norwida czy na Sienkiewicza, są tam w każdą stronę po dwa pasy dla aut, z czego jeden dzielony z tramwajami. Przed zmianami przejeżdżało tam w ciągu godziny 1200 samochodów i 3 tysiące osób w tramwajach i autobusach. - Po wydzieleniu pasa dla autobusów i tramwajów samochodów przejeżdża 900, ale komunikacją zbiorową aż 9 tysięcy osób - dodaje Jan Jakiel.

Tyle że w Warszawie nie było ulgi dla aut, jaką będzie pojawienie się autostradowej obwodnicy Wrocławia. Z badań Politechniki Wrocławskiej, o których pisaliśmy dwa tygodnie temu, wynikało, że najbardziej ruchliwymi odcinkami AOW pojedzie dziennie 30 tys. aut. A to oznacza, że tyle aut zniknie z wrocławskich ulic. - Dlatego prezydent polecił przygotowanie takiego planu - dodaje Garcarz.

Oczywiście plan dopiero jest opracowywany, więc urzędnicy nie są w stanie powiedzieć, na które konkretnie tory samochody nie będą mogły wjechać. Ekspertów cieszy jednak sama decyzja. - Dzięki temu tramwaje będą bardziej punktualne - przekonuje Igor Gisterek z Politechniki Wrocławskiej. - A do tego tą samą liczbą wozów i przy zaangażowaniu takiej samej liczby motorniczych będziemy w stanie przewieźć więcej pasażerów - dodaje.

Przemysław Filar, prezes Towarzystwa Upiększania Miasta Wrocławia, podkreśla, że dobrym pomysłem jest zsynchronizowanie wydzielania torowisk z otworzeniem obwodnicy. - Spowoduje to, że zmiany nie będą tak wielkim szokiem dla kierowców - mówi. Eksperci TUMW i Politechniki Wrocławskiej zaczęli już opracowywanie planu ze swoimi propozycjami zmian. Część z nich, dotyczącą wydzieleń torów, prezentujemy na infografice.

Czy we Wrocławiu należy wydzielać pasy tylko dla tramwajów i autobusów?

Tak robią inni
Miasta na Zachodzie masowo powracają do uprzywilejowania tramwajów w mieście. Na przełomie lat 60. i 70. wydawało się, że samochód będzie najlepszym sposobem na poruszanie się po mieście. Ale gdy 20 lat później ulice zmieniły się w jeden gigantyczny korek, na Zachodzie tramwaj wrócił do łask. W miastach takich jak Strasburg, gdzie linie tramwajowe zlikwidowano, teraz pojazdy szynowe wróciły. W innych, gdzie tylko je zaniedbano, stały się podstawowym środkiem jazdy po mieście (Zurych, Bazylea, Drezno). Wszędzie tramwaje są szybsze od aut, bo mają wydzielone torowiska. Często są o tyle szybsze, że biznes wymógł na władzach powstanie tramwajów towarowych. W Dreźnie czy w Amsterdamie tramwajami dowozi się np. części do fabryk.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na wroclaw.naszemiasto.pl Nasze Miasto