Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

We Wrocławiu pojedziemy jak we francuskim Reims

Jerzy Wójcik
Tramwaj w centrum Reims
Tramwaj w centrum Reims Błażej Trzcinowicz / UM Wrocław
Co łączy Wrocław i francuskie, niespełna 200-tysięczne miasteczko Reims? Gertrude. Bo tak nazywa się firma, która wprowadzała inteligentny system transportu miejskiego w Reims i to samo, w ramach konsorcjum z Wasko Gliwice, będzie robić we Wrocławiu.

Kiedy? Pierwsze tzw. inteligentne skrzyżowania ułatwią jazdę Tramwaju Plus już w wakacje. Ta szybka linia pojedzie na trasie z Gaju przez Świeradowską, Bardzką, Hubską do Piłsudskiego. Będzie to 10 skrzyżowań z inteligentnym systemem transportu (ITS). Dlatego nasi urzędnicy odpowiedzialni za tę inwestycję odwiedzili Reims, gdzie funkcjonuje podobny system. Co jest jego istotą?

Czytaj też: Wrocław: Tramwaj Plus zacznie kursować w wakacje

- Chodzi o to, by w jak najkrótszym czasie umożliwić płynny przejazd kilku tramwajów przez skrzyżowanie - wyjaśnia Błażej Trzcinowicz z urzędu miejskiego prezentując wykresy podpatrzone we Francji. Wynika z nich, że kluczowe dla płynności ruchu będzie takie ustawienie sygnalizacji, by po wykryciu tramwaju przez urządzenia, te spowodowały zmianę światła dla niego zaledwie na kilka sekund. Oczywiście, w tym czasie mogą przejechać razem z Tramwajem Plus inne tramwaje czekające na światłach.

We Wrocławiu będzie większe wyzwanie niż w Reims, gdzie działają dwie linie tramwajowe, których trasy zazębiają się w zabytkowym centrum miasta.

Ciekawostką jest, że tramwaje mają tam tradycyjne zasilanie z wiszącej nad ulicami trakcji tylko poza centrum. W zabytkowym centrum wozy składają pantografy i są zasilane z sieci poprowadzonej pomiędzy dwoma szynami, w nawierzchni torowiska (widoczne na zdjęciu obok). To pozwala pozostawić nienaruszone zabytkowe budynki, do których nie trzeba montować trakcji tramwajowej.

Nasi urzędnicy mieli okazję podpatrzeć we Francji jeszcze jedno rozwiązanie. Wysokie na kilkadziesiąt centymetrów barierki oddzielają torowiska od jezdni i chodników i powodują, że tramwaj jedzie bez zbędnych przestojów. U nas wydzielone przy pomocy farby na jezdni torowiska, niestety, nie zdają egzaminu.

W Reims wrocławianie zobaczyli także, jak w praktyce działa centrum zarządzania ruchem, analogiczne (choć nieco mniejsze) do tego, które powstanie u nas przy ulicy Strzegomskiej 148. Francuzi mają tam informacje np. o wypełnieniu największych parkingów wielopoziomowych czy schematy wszystkich skrzyżowań dostępne "od ręki" na specjalnych planszach.

Podobnie ma być przy Strzegomskiej w naszym centrum, które ruszy w listopadzie. Będą tam pracowali ludzie zarządzający ruchem, odpowiedzialni za drogi oraz za komunikację miejską. Dlaczego zacznie pracę dopiero za siedem miesięcy? Bo dopiero wtedy będzie czym zarządzać: jesienią powinniśmy mieć w mieście 50 tzw. inteligentnych skrzyżowań.

Więcej o komunikacji miejskiej w serwisie: www.wroclawskiautobus.pl

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na wroclaw.naszemiasto.pl Nasze Miasto