Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Uwaga kierowcy. Nowe oznakowanie na drogach ekspresowych. Zobaczcie, co się zmieni!

JEW
Na zlecenie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oraz Narodowego Centrum Badań i Rozwoju powstał projekt nowego oznakowania. Co się zmieni?

- Nowe, ujednolicone i bardziej intuicyjne oznakowanie wypracowane w ramach projektu naukowego będzie wpływać na podniesienie poziomu bezpieczeństwa użytkowników - zapewnia GDDKiA. - Kompleksowa propozycja nowego oznakowania jest w końcowej fazie uzgodnień z innymi służbami, m.in. Państwową Strażą Pożarną, Głównym Inspektoratem Transportu Drogowego, Policją oraz MSWiA. Na zadaniach realizowanych w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych wiele elementów nowego oznakowania już zostało zastosowane - wyjaśniają drogowcy.

Kolejnymi zmianami w zakresie nowego oznakowania są już stosowane na wybranych trasach numery węzłów oraz ich nazwy. To ułatwia zapamiętywanie określonych zjazdów szczególnie dla zagranicznych kierowców. Właściwy wybór pasa (np. do skrętu) wskazują strzałki umieszczone nad tablicami kierunkowymi, które znajdują się bezpośrednio nad pasami ruchu. Są jednakowej wielkości, a umieszczone strzałki są odniesieniem do określonych pasów ruchu.

GDDKiA informuje, że wspólnie z policją opracowuje ujednolicenie zasad korzystania z bram, wyjazdów i przejazdów awaryjnych na drogach szybkiego ruchu. - Wypracowywane i ujednolicone schematy działań mają pomoc w szybszym podejmowaniu decyzji podczas akcji ratowniczych, w tym w zakresie wyprowadzenia pojazdów zatrzymanych na trasie z powodu zdarzania. Skupiamy się na wypracowaniu wspólnych mechanizmów działania w sytuacjach, kiedy dochodzi do zdarzenia, w wyniku którego nie ma rokowań na szybkie udrożnienie drogi i puszczenia ruchu - tłumaczą urzędnicy.

Takie sytuacje dobrze znamy z dróg ekspresowych i autostrad na Dolnym Śląsku, gdzie często trzeba tkwić godzinami w korkach tworzących się przed miejscem groźnego lub śmiertelnego w skutkach wypadku. GDDKiA przypomina, że w pierwszej kolejności podczas akcji ratowniczej działania służb są skierowane na ratowanie życia i zdrowia poszkodowanych, a dopiero w następnym etapie wyprowadzenie ruchu i udrożnienie trasy.

- Każda sytuacja awaryjna jest inna i wymaga sprawnego reagowania - zaznaczają w GDDKiA. - Wraz z innymi służbami dążymy do wypracowania pewnych automatyzmów w działaniu służb. Przykładem tego może być przygotowana w ramach ww. projektu badawczego „księga objazdów”, czyli kompleksowe wyznaczenie stałych objazdów dla wszystkich dróg szybkiego ruchu. Wszystko po to, aby podejmować optymalne decyzje w dynamicznie zmieniającej się sytuacji i ułatwić kierowcom opuszczenie miejsca zdarzenia, kiedy udrożnienie drogi w krótkim czasie nie jest możliwe - piszą drogowcy.

Zobaczcie nowe oznakowanie dotyczące dróg ekspresowych i autostrad w galerii zdjęć przy tekście.

źródło: GDDKiA

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Powrót reprezentacji z Walii. Okęcie i kibice

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na wroclaw.naszemiasto.pl Nasze Miasto