Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Tysiączka w akcji

Bartosz Wawryszuk
– Wiadukt będzie podnoszony przy użyciu haka wyglądem przypominającego kotwicę – mówi Marian Benedyktowicz, operator dźwigu.
  FOT. PAWE£ RELIKOWSKI
– Wiadukt będzie podnoszony przy użyciu haka wyglądem przypominającego kotwicę – mówi Marian Benedyktowicz, operator dźwigu. FOT. PAWE£ RELIKOWSKI
W tym tygodniu z ul. Strzegomskiej zniknie ponadstuletni wiadukt Żuraw EDK 1000/2 podnosił już lokomotywy i generatory, a w tym tygodniu jego ponad 20-metrowe ramię pomoże w rozbiórce wiaduktu nad torami ...

W tym tygodniu z ul. Strzegomskiej zniknie ponadstuletni wiadukt

Żuraw EDK 1000/2 podnosił już lokomotywy i generatory, a w tym tygodniu jego ponad 20-metrowe ramię pomoże w rozbiórce wiaduktu nad torami kolejowymi na ul. Strzegomskiej

Demontaż wiaduktu, który ze względu na wiek (ma 108 lat) i fatalny stan techniczny został zamknięty dla ruchu samochodowego w listopadzie ubiegłego roku, wkracza w decydującą fazę. W ubiegłym tygodniu firma Radpol, która prowadzi prace rozbiórkowe, zerwała asfalt i leżące pod nim drewniane belki. W ten sposób zmniejszona została waga konstrukcji, która po przecięciu na pół będzie zdjęta z przyczółków i odłożona na bok, gdzie zostanie pocięta na mniejsze fragmenty.
W najbliższych dniach ekipy pracujące przy rozbiórce czeka najtrudniejsze zadanie – zdjęcie przepołowionej konstrukcji. Dokonają tego pracownicy Zakładu Linii Kolejowych we Wrocławiu, którzy przywiozą dziś żuraw kolejowy EDK 1000/2. „Tysiączka”, jak potocznie nazywają dźwig kolejarze, waży 256 ton i spoczywa na dwóch platformach kolejowych o długości prawie 42 m. Żuraw wchodzi w skład pociągu ratunkowego.
– Ale mamy zróżnicowane zlecenia. Na przykład przy konserwacji młyna do cięcia złomu podnosimy element ważący 50 ton. Podczas budowy autostrady A4 unosiliśmy przęsło – mówi Zbigniew Sobczyk, kierownik pociągu ratunkowego.
Przy demontażu wiaduktu „Tysiączką” pokieruje Marian Benedyktowicz, który na kolei pracuje od 31 lat, z czego 19 jako operator żurawia.
– Różne rzeczy już podnosiłem tym dźwigiem, na przykład lokomotywę dla Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy. A wiadukt na Strzegomskiej to nie będzie pierwsza tego typu konstrukcja, z jaką przyjdzie mi się zmierzyć – mówi pan Marian.
Jednym z najtrudniejszych doświadczeń, jakie miał przy pracy na dźwigu, było podnoszenie mostu w Kostrzynie. – Przez źle obliczony punkt zaczepienia pomost chwiał się i nie można go było podnieść do góry. Udało nam się opanować sytuację przy pomocy drugiego haka, którym doprowadziliśmy most do poziomu – opowiada Marian Benedyktowicz.
Dzisiaj kolejarze zaczną pracę od ustawiania żurawia. •

Wykonano w NRD
EDK 1000/2 zbudowany został w 1978 r. w zakładach Kirow w Lipsku (dawne NRD). We Wrocławiu są dwa tego typu żurawie. Oba mogą podnieść ciężar o maksymalnej wadze 125 ton. W Poznaniu kolej ma dźwig, który może unieść ładunki o większej wadze – bo aż do 250 ton. Połówka wiaduktu, którą ma usunąć „Tysiączka”, waży ok. 48 ton.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na wroclaw.naszemiasto.pl Nasze Miasto