Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

TBS Wrocław i sponsoring Śląska. Prawnik: To niezgodne z prawem!

Błażej Organisty
Anna Kaczmarz / Dziennik Polski / Polska Press
Spółka miejska przekazała 800 tys. zł drugiej drużynie koszykarskiego Śląska Wrocław. Najważniejszy powód to wzmocnienie rozpoznawalności marki i celu działalności TBS Wrocław. Prawnik ocenia, że ten sponsoring był nielegalny.

Towarzystwo Budownictwa Społecznego Wrocław podniosło czynsz mieszkańcom średnio o ponad 4,5 zł za metr kwadratowy, uzasadniając to rosnącymi kosztami eksploatacji budynków i drożejącymi ratami kredytów. Zaskoczeni lokatorzy protestowali w Rynku, wysłali listy z żądaniem wyjaśnień i prośbą o przedstawienie dokładnych kalkulacji. O pomoc poprosili prawników. Pozwy przygotowują dwie kancelarie. Tylko do jednej z nich zgłosiło się ponad tysiąc osób.

Setki tysięcy na koszykówkę

Jedną z najbardziej kontrowersyjnych kwestii, na którą zwrócono uwagę po zarządzeniu podwyżki, jest sponsorowanie drugiej drużyny koszykarskiego Śląska Wrocław. TBS Śląsk II Wrocław gra na zapleczu ekstraklasy i jest w środku stawki. Sponsor tytularny wspiera finansowo drużynę od września 2021 roku, przekazując jej 800 tys. zł.

Spółka początkowo nie chciała zdradzić, ile pieniędzy przeznacza na sport, ale ostatecznie ujawniła kwotę w oficjalnym oświadczeniu. Poinformowała, że umowa wygasa w czerwcu tego roku i nie zostanie przedłużona. To oznacza, że sponsoring skończy się przed wejściem podwyżek w życie.

"Spółka przeznacza na realizację swoich zobowiązań wynikających z tej umowy środki finansowe uzyskane z prowadzonej działalności komercyjnej (dzierżawy gruntów, najmu lokali usługowych itp.), a nie z opłat za czynsz. Umowa (...) nie miała, nie ma i nie będzie miała wpływu na wysokość czynszu" - czytamy w oficjalnym oświadczeniu TBS Wrocław.

Sponsoring zgodny z prawem?

To oświadczenie nie przekonało najemców i obserwatorów, a przede wszystkim – prawników.

"W mojej ocenie nie było to zgodne z prawem, ponieważ sponsorowanie sportu nie jest ani celem statutowym spółki, ani ustawowym" – ocenia adwokat Grzegorz Prigan z kancelarii Laurifer Adwokaci, który przygotowuje pozwy w imieniu najemców. - "Wątek sponsorowania koszykówki ma znaczenie w sprawie, ponieważ biegły i sąd będą musieli ocenić, czy działalność tego typu mieści się w celach statutowych i może wpływać na wysokość czynszów. Nadwyżka zebranych czynszów nad kosztami ponoszonymi przez towarzystwo powinna spowodować obniżkę czynszu, a nie być przeznaczona na promocję poprzez sponsorowanie sportu".

Ustawa o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego mówi, że przedmiotem działania TBS jest budowanie domów mieszkalnych i ich eksploatacja na zasadach najmu. Ponadto, towarzystwa uprawnione są do kilku innych działań (np. remonty, modernizacje, zarządzanie częściami wspólnymi), ale w żadnym miejscu ustawy nie ma słowa o promocji poprzez sponsorowanie.

Dlaczego spółka sponsorowała koszykarzy?

Odpowiada Łukasz Maślanka, rzecznik TBS Wrocław:
Współpraca promocyjna TBS Wrocław z koszykarskim Śląskiem opiera się na kilku kluczowych dla spółki elementach.
Pierwszy z nich to dążenie do poszerzenia rozpoznawalności marki i oferty TBS Wrocław. W naszym przekonaniu, idea i zalety wynajmu mieszkania w systemie budownictwa społecznego w Polsce nie jest należycie rozpoznawalna. Utarło się przekonanie, że mieszkanie można albo kupić (najczęściej w oparciu o długoletni kredyt hipoteczny), albo wynająć na rynku komercyjnym. Budownictwo społeczne jest propozycją dla osób, które nie chcą lub nie mogą zaciągnąć długoletniego kredytu na zakup mieszkania, a jednocześnie nie mają przekonania do najmu komercyjnego. Promując naszą markę i ofertę poprzez sport profesjonalny, docieraliśmy do grupy odbiorców, która może być zainteresowana najmem mieszkania w systemie budownictwa społecznego.
Drugim powodem jest świadomość procesów demograficznych w polskim społeczeństwie. Dane GUS wskazują, że nasze społeczeństwo się starzeje. Dlatego jest ważne, aby podjąć działania promocyjne, żeby dotrzeć do zmniejszającej się młodszej grupy osób – potencjalnych odbiorców oferty. W naszej ocenie, koszykarski Śląsk Wrocław – jeden z najbardziej utytułowanych klubów sportowych w Polsce – jest dobrym partnerem w naszych dążeniach do realizacji obu opisanych wyżej celów. Marka TBS Wrocław jest bardzo wyraźnie eksponowana przez koszykarski Śląsk Wrocław, m.in. na strojach drużyny oraz na reklamach wyświetlanych podczas domowych meczów Śląska.
Po trzecie – w tym zespole swoje umiejętności rozwijają młodzi, zdolni koszykarze z Wrocławia. Nasze wsparcie promocyjne dla tego zespołu było działaniem w zakresie odpowiedzialności społecznej i zaangażowaniem w ważny obszar życia społecznego Wrocławia. Tego typu forma promocji jest często stosowana przez różne podmioty – zarówno prywatne, jak też należące do samorządów.

Jeden z uczestników protestu w Rynku zwracał uwagę na to, że towarzystwo nie potrzebuje sponsorowania koszykarskiego Śląska Wrocław i innych działań marketingowych, bo wszystkie mieszkania są wynajęte, a chętni czekają w kolejce. Sponsoring nazwał fanaberią, za którą muszą płacić mieszkańcy.

Sprawę skomentowała także związana z Wrocławiem posłanka Małgorzata Tracz. W pisemnej interwencji napisała: „Uważam osobiście, że spółka, której podstawowym celem jest zaspokojenie taniego społecznego zasobu mieszkaniowego powinna redukować wszelkie koszty niezwiązane z jej podstawową działalnością do minimum.”

Sponsorowanie drugiej drużyny koszykarskiego Śląska rzuciło cień na działania wrocławskiego towarzystwa. Dla sądu może być to argument do rozstrzygnięcia sprawy na korzyść lokatorów, czyli orzeczenia bezzasadności podwyżki.

"Jest ona całkowicie niepotrzebna, ponieważ spółce nie brakuje pieniędzy, tylko dobrego gospodarza" - twierdzi Izabela Krawczyk, prezes Krajowej Rady Mieszkańców TBS - "Na sponsorowanie drużyny koszykarskiej nie pozwalają przepisy!"

Warto wspomnieć, że spółka zakończyła rok 2020 z zyskiem prawie 10 mln zł, a jej były prezes, Kazimierz Fiurst, powiedział w trakcie protestu, że w momencie odejścia w 2019 roku zostawił firmę w doskonałej sytuacji ekonomicznej.

Nowy zarząd podjął decyzję o przekazaniu części wypracowanych przychodów na sport, a teraz chce pokryć wzrost kosztów pieniędzmi lokatorów. Mecenas Marcin Zatorski, który także będzie reprezentował lokatorów TBS w sądzie, uważa, że skoro wycofuje się ze sponsoringu, dzięki czemu zaoszczędzi, być możne zasadne byłoby nie tyle wstrzymanie podwyżek, co obniżenie czynszu najmu.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Krokusy w Tatrach. W tym roku bardzo szybko

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: TBS Wrocław i sponsoring Śląska. Prawnik: To niezgodne z prawem! - Gazeta Wrocławska

Wróć na wroclaw.naszemiasto.pl Nasze Miasto