Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Tanie loty: o tym warto pamiętać podczas zakupu biletów. Jak szukać i rezerwować bilety lotnicze w taki sposób, by oszczędzić pieniądze?

Patrycja Seklecka
Patrycja Seklecka
Podczas zakupu biletów przewoźnicy starają się przekonać nas do zakupu dodatkowych opcji – o czym warto pamiętać?
Podczas zakupu biletów przewoźnicy starają się przekonać nas do zakupu dodatkowych opcji – o czym warto pamiętać? Pawel Dubiel / Polska Press / Zdjęcie ilustracyjne
Podróżowanie może być niedrogie – wystarczy tylko wiedzieć, jak szukać i rezerwować bilety lotnicze tak, żeby końcowa kwota nie zwalała z nóg. Dla tych, którzy nieczęsto mają okazję wybierać się w podniebną podróż przygotowaliśmy poradnik na temat tanich lotów i tego, o czym warto pamiętać podczas zakupu biletów – dzięki tym wskazówkom już nigdy nie przepłacicie.

Spis treści

Jak znaleźć tanie bilety lotnicze?

Jest kilka sposobów na to, by wejściówki na pokład kupić jak najtaniej – wypróbowanymi sposobami dzielą się w internecie zarówno doświadczeni podróżnicy, jak i „zwykli” pasażerowie. Znalezienie tanich biletów wymaga niekiedy odrobiny cierpliwości i czasu, jednak efekty są mocno odczuwalne w budżecie. Jak szukać tanich ofert?

  • Korzystaj z porównywarek (np. Google Flights, eSky, Flipo, Skyscanner, Kayak, Travelplanet itd.).
  • Jeżeli to możliwe, biletów szukaj korzystając z trybu incognito (prywatnego) w przeglądarce internetowej.
  • Jeżeli nie zależy ci na czasie, szukaj lotów z przesiadkami.
  • Odwiedzaj popularne miejsca poza sezonem.
  • Nie narzucaj ścisłego terminu – niekiedy kilka dni przesunięcia robi dużą różnicę w cenie.
  • Szukaj lokalizacji na urlop bazując na cenach biletów, a nie odwrotnie – jeżeli szukasz inspiracji i tanich lotów, po prostu znajdź tanie bilety i zaplanuj podróż do miejsca, do którego dotrzesz za niewielką kwotę.

Jeżeli chcecie poznać więcej sposobów na znalezienie tanich lotów, zapraszamy was do zapoznania się z naszym tekstem, do którego link znajdziecie poniżej.

Zobacz: Tanie loty: jak szukać? Dzięki tym wskazówkom upolujecie bilety lotnicze w okazyjnych cenach

Rzeczy, o których trzeba pamiętać, kupując tanie bilety

Niedrogie bilety lotnicze to gratka dla miłośników podróżowania, jednak część linii lotniczych stara się zwiększyć zarobek poprzez bombardowanie klientów udogodnieniami, które są oczywiście dodatkowo płatne. Osobom, które nieczęsto latają samolotem, warto przypomnieć kilka faktów, o których należy pamiętać podczas zakupu biletów. Zazwyczaj tania podróż obejmuje tylko przelot – bez bagażu rejestrowanego, za to z jedną sztuką bagażu podręcznego. O czym warto pamiętać, jeśli nie chcecie dać złapać się w pułapkę dodatkowych kosztów?

  • Nie wybieraj miejsca w samolocie – to opcja płatna dodatkowo. Jeżeli go nie wybierzecie, system po prostu przydzieli siedzenie losowo.
  • W cenie biletu jest tylko bagaż podręczny – za dodatkowy bagaż podręczny i rejestrowany trzeba uiścić – często niemałą – opłatę.
  • Zrezygnuj ze wszystkich dodatkowych opcji, które pojawiają się w trakcie procesu zakupu
  • Zrób odprawę online, inaczej sporo zapłacisz na lotnisku.

Jeżeli nie podróżujecie sami i zależy wam na tym, żeby zająć miejsca obok siebie, zazwyczaj do wyboru są dwa rozwiązania: pierwszy to dopłata za wybór miejsc, a drugi… kilka trików, które powinny rozwiązać ten problem – wskazówki znajdziecie w naszym artykule:

Tego unikaj podczas rezerwacji biletów – może skończyć się problemami

W trakcie procesu rezerwacji często zapominamy o podstawach, które później mogą skomplikować nam całą podróż lub, co gorsza, narazić na dodatkowe wydatki. Podróżując do jakiejś destynacji lotem z przesiadką trzeba pamiętać, że niektóre lotniska są naprawdę duże i nie tak łatwo jest się na nich odnaleźć – czas na przesiadkę powinien być wystarczający na znalezienie miejsca odlotu, warto zostawić sobie też kilkadziesiąt minut zapasu (np. na jedzenie, rozprostowanie nóg czy skorzystanie z toalety). Duże spóźnienie najprawdopodobniej poskutkuje koniecznością zakupu na kolejny samolot, czyli niepotrzebnym wydatkiem.

To też może cię zainteresować: 15 najczęstszych błędów w czasie podróży samolotem. O tych rzeczach musisz pamiętać, by uniknąć stresu i komplikacji przed i w trakcie lotu

FAQ – prawa pasażera samolotu

Kiedy należy się odszkodowanie za opóźniony lot czy zniszczony bagaż? O co powinien zadbać przewoźnik w przypadku odwołania lotu? Odpowiadamy na najważniejsze pytania dotyczące praw, jakie przysługują pasażerom samolotów na terenie Unii Europejskiej, Islandii, Szwajcarii, Liechtensteinu i Norwegii.

Przydzielono mi miejsce w niższej klasie – czy mogę żądać zwrotu pieniędzy?

Częściowo – tak. Kwota zwrotu będzie różnić się w zależności od trasy, tzn.:

  • 30 procent zwrotu – w przypadku lotów o długości do 1500 km,
  • 50 procent zwrotu – w przypadku lotów o długości powyżej 1500 km w obrębie UE (z wyłączeniem francuskich departamentów zamorskich) oraz innych lotów o długości od 1500 do 3500 km,
  • 75 procent zwrotu – w przypadku lotów, które nie dotyczą dwóch pierwszych punktów.

Przydzielono mi miejsce w wyższej klasie – czy muszę dopłacić?

Nie. Przewoźnik za umieszczenie pasażera w klasie wyższej niż wskazana na bilecie nie może wymagać dopłaty.

Odmowa przyjęcia na pokład, a osoba z niepełnosprawnością

Osoby z niepełnosprawnością są chronione przed dyskryminacją w transporcie lotniczym – przewoźnik może odmówić przyjęcia na pokład osoby z niepełnosprawnością tylko wtedy, kiedy nie pozwalają na to możliwości techniczne, np. nieodpowiedni rozmiar drzwi lub samolotu. W takim wypadku pasażer może ubiegać się o pełen zwrot kosztu biletu oraz przeplanowanie podróży.

Strajk na lotnisku a odszkodowanie – kiedy przysługuje rekompensata?

Chociaż prawo pasażera do odszkodowania stanowi, że podróżnemu nie należy się rekompensata, jeżeli na odwołanie czy opóźnienie lotu miały wpływ „nadzwyczajne okoliczności, których nie można było uniknąć pomimo podjęcia wszelkich racjonalnych środków” (wśród nich wymienia się m.in. strajki mające wpływ na działalność przewoźnika), to istnieje możliwość na wypłatę odszkodowania, o ile strajkującymi są pracownicy zatrudniani przez przewoźnika. Należy jednak pamiętać, że inaczej jest w przypadku pozostałego personelu lotniska (np. służby celnej), który nie ma nic wspólnego z liniami lotniczymi.

Problemy z bagażem – zniszczenie, zgubienie lub późniejsze dostarczenie

Jeżeli bagaż rejestrowany zostanie przez przewoźnika zgubiony, uszkodzony lub dostarczony z opóźnieniem, pasażerowi przysługuje odszkodowanie o maksymalnej wartości 1300 euro. Sytuacja wygląda jednak zupełnie inaczej w przypadku, w którym uszkodzenie wynika z zaniedbania właściciela lub wady samego bagażu – wtedy nie można liczyć na żadną rekompensatę. W przypadku bagażu podręcznego, linie lotnicze ponoszą odpowiedzialność wyłącznie za uszkodzenia powstałe z ich winy.

Obowiązki przewoźnika w przypadku opóźnienia, odwołania lub odmowy przyjęcia na pokład

Jeżeli wskazane sytuacje zaistniały z winy przewoźnika, ma od wobec swoich pasażerów obowiązki. Po pierwsze – pasażerowie powinni zostać pisemnie poinformowani przez linie lotnicze o przysługujących im prawach. Każdemu z nich, oprócz pomocy w ułożeniu nowego planu podróży, linie lotnicze powinny zapewnić wyżywienie i napoje, w przypadku długiego oczekiwania na kolejne połączenie – zakwaterowanie (włączając koszty transportu z i na lotnisko) oraz możliwość odbycia dwóch rozmów telefonicznych, faksów, dalekopisów lub e-maili.

Odmówiono mi przyjęcia na pokład – co mogę zrobić w takiej sytuacji?

W przypadku odmowy przyjęcia na pokład, pasażerowie powinni zostać pisemnie poinformowani przez linie lotnicze o przysługujących im prawach. W przypadku tzw. overbookingu – sprzedaży większej ilości biletów, niż miejsc w samolocie – przewoźnik powinien na początku poszukać ochotników, którzy za rekompensatę finansową i opiekę wynikającą z praw pasażera, zdecydują się na podróż następnym lotem. Osoby, które nie zostały przyjęte na pokład z winy przewoźnika, mają następujące możliwości:

  • Zwrot pełnego (lub części) kosztu biletu – w tym przypadku przewoźnik musi zwrócić pieniądze w terminie do 7 dni. Jeśli plan podróży uwzględniał przesiadkę, ale kontynuacja podróży nie jest zgodna z założeniami, przewoźnik ma obowiązek zwrócić pieniądze za zrealizowane i niezrealizowane etapy podróży oraz zapewnić lot do miejsca wylotu.
  • Zmiana planu podróży i dotarcie do miejsca docelowego jak najwcześniej – przewoźnik powinien zagwarantować pasażerowi zmianę planu podróży. Prawo to nie przysługuje pasażerom, którzy skorzystali z pełnego zwrotu kosztów.
  • Zmiana planu podróży i dotarcie do miejsca docelowego w dogodnym dla pasażera terminie – przewoźnik powinien zagwarantować pasażerowi zmianę planu podróży. Prawo to nie przysługuje pasażerom, którzy skorzystali z pełnego zwrotu kosztów.

Opóźniony lot – odszkodowanie i zwrot biletu

Jeżeli opóźnienie spowodowane jest ono zaistnieniem nadzwyczajnych okoliczności, których nie można było uniknąć (m.in. zagrożenie bezpieczeństwa czy niesprzyjające warunki meteorologiczne), odszkodowanie nie należy się podróżnym. Dobrą wiadomością jest fakt, że pasażerowie, których lot jest opóźniony o co najmniej 5 godzin mają prawo do otrzymania zwrotu pełnej kwoty biletu. 

Podróżni, których lot został opóźniony (nie w wyniku wystąpienia sytuacji nadzwyczajnej) mają prawo ubiegać się o odszkodowanie w wysokości:

  • 250 euro – loty o długości do 1500 km,
  • 400 euro – loty wewnątrzwspólnotowe (dłuższe niż 1500 km) i inne loty o długości od 1500 km do 3500 km,
  • 600 euro – loty inne niż wewnątrzwspólnotowe (o długości powyżej 3500 km).

Kwota ta może zostać zmniejszona o połowę jeśli dotyczy lotu innego niż wewnątrzwspólnotowy, o długości powyżej 3500 km, a czas opóźnienia na przekracza 4 godzin.

Odmowa przyjęcia na pokład – kiedy pasażerom należy się odszkodowanie, a kiedy nie?

Jeżeli podróżujący nie zostanie przyjęty na pokład z powodu nieposiadania wymaganych dokumentów, przeciwwskazań natury zdrowotnej lub wymogów bezpieczeństwa, nie przysługuje mu odszkodowanie za lot. W przypadku, kiedy wina nie leży po stronie pasażera, może się on ubiegać o wypłatę odszkodowania.

Jakie odszkodowanie za odmowę przyjęcia na pokład?

Podróżni, których lot został odwołany, mają prawo ubiegać się o odszkodowanie w wysokości:

  • 250 euro – loty o długości do 1500 km,
  • 400 euro – loty wewnątrzwspólnotowe (dłuższe niż 1500 km) i inne loty o długości od 1500 km do 3500 km,
  • 600 euro – loty inne niż wewnątrzwspólnotowe (o długości powyżej 3500 km).

Odwołany lot – możliwości pasażera

  • Zwrot pełnego (lub części) kosztu biletu – w tym przypadku przewoźnik musi zwrócić pieniądze w terminie do 7 dni. Jeśli plan podróży uwzględniał przesiadkę, ale kontynuacja podróży nie jest zgodna z założeniami, przewoźnik ma obowiązek zwrócić pieniądze za zrealizowane i niezrealizowane etapy podróży oraz zapewnić lot do miejsca wylotu.
  • Zmiana planu podróży i dotarcie do miejsca docelowego jak najwcześniej – przewoźnik powinien zagwarantować pasażerowi zmianę planu podróży. Prawo to nie przysługuje pasażerom, którzy skorzystali z pełnego zwrotu kosztów
  • Zmiana planu podróży i dotarcie do miejsca docelowego w dogodnym dla pasażera terminie – przewoźnik powinien zagwarantować pasażerowi zmianę planu podróży. Prawo to nie przysługuje pasażerom, którzy skorzystali z pełnego zwrotu kosztów

Kiedy nie można ubiegać się o odszkodowanie pomimo odwołania lotu?

Istnieją przypadki, w których prawo do odszkodowania w przypadku odwołania lotu nie obowiązuje. Są to sytuacje związane zaistnieniem nadzwyczajnych okoliczności, których nie można było uniknąć (m.in. zagrożenie bezpieczeństwa czy niesprzyjające warunki meteorologiczne). Przewoźnik nie jest także zobowiązany do wypłaty odszkodowania, jeżeli poinformował pasażerów o odwołaniu kursu: co najmniej dwa tygodnie przed planowanym wylotem, od 14 do 7 dni przed planowanym wylotem i zaoferował zmianę planu podróży na podobny (różnice do kilku godzin).

Jakie odszkodowanie za odwołany lot?

Podróżni, których lot został odwołany, mają prawo ubiegać się o odszkodowanie w wysokości:

  • 250 euro – loty o długości do 1500 km,
  • 400 euro – loty wewnątrzwspólnotowe (dłuższe niż 1500 km) i inne loty o długości od 1500 km do 3500 km,
  • 600 euro – loty inne niż wewnątrzwspólnotowe (o długości powyżej 3500 km).

Podane kwoty mogą zostać zmniejszone o połowę, jeżeli czas przylotu alternatywnego rejsu (w stosunku do planowanego) nie przekracza:

  • dwóch godzin (loty o długości do 1500 km),
  • trzech godzin (loty wewnątrzwspólnotowe o długości powyżej 1500 km),
  • trzech godzin (loty inne niż wewnątrzwspólnotowe o długości pomiędzy 1500 km a 3500 km),
  • czterech godzin (loty inne niż wewnątrzwspólnotowe o długości powyżej 3500 km).
od 7 lat
Wideo

Krzysztof Kolumb był polskim księciem?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Tanie loty: o tym warto pamiętać podczas zakupu biletów. Jak szukać i rezerwować bilety lotnicze w taki sposób, by oszczędzić pieniądze? - Strona Podróży

Wróć na wroclaw.naszemiasto.pl Nasze Miasto