Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Tak powstaje dolnośląska droga ekspresowa donikąd. W tej sprawie interweniował minister

Jerzy Wójcik
Jerzy Wójcik
Budowa drogi ekspresowej S3 na odcinku od Kamiennej Góry do granicy polsko - czeskiej w okolicach Lubawki. Stan prac w maju 2022 roku
Budowa drogi ekspresowej S3 na odcinku od Kamiennej Góry do granicy polsko - czeskiej w okolicach Lubawki. Stan prac w maju 2022 roku Materiały Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad
Powstaje najnowsza trasa ekspresowa na Dolnym Śląsku - droga S3 na odcinku od Kamiennej Góry do granicy polsko-czeskiej w w okolicach Lubawki. Problem w tym, że po jej wybudowaniu, przez kilka lat będzie się kończyła w szczerym polu, bo Czesi na razie nie prowadzą budowy przy granicy, ma się ona dopiero rozpocząć. Kilka dni temu w tej sprawie odbyły się w Pradze polsko-czeskie konsultacje międzyrządowe.

Spis treści

Droga ekspresowa S3 to niezwykle ważna trasa nie tylko w skali zachodniej Polski, ale również całego kraju, a po połączeniu z czeską autostradą - także o znaczeniu międzynarodowym.

Ekspresowa S3 kluczowa dla wielu regionów

W Polsce droga ekspresowa S3 Świnoujście - Lubawka (granica z Czechami) liczy około 500 kilometrów i zapewnia połączenie tzw. zachodniej ściany z Bałtykiem. Na terenie Dolnego Śląska droga S3 ma około 135 kilometrów długości. Większość odcinków została już wybudowana i korzystają z nich kierowcy. W budowie są dwa przygraniczne fragmenty dolnośląskiej S3:

  • Bolków - Kamienna Góra
  • Kamienna Góra - granica państwa w okolicach Lubawki

NAJNOWSZE ZDJĘCIA Z BUDOWY S3 PRZY GRANICY POLSKO-CZESKIEJ - CAŁA GALERIA

Dolnośląski tunel S3 wśród najdłuższych

W ramach pierwszego z nich powstaje opisywany wielokrotnie, najdłuższy pozamiejski tunel w Polsce i jednocześnie najdłuższy w kraju tunel drążony w skale. Dłuższym od niego tunelem, już istniejącym, jest tunel pod Ursynowem zbudowany w ramach południowej obwodnicy Warszawy. Został otwarty w 2021 roku.

NAJDŁUŻSZE TUNELE DROGOWE W POLSCE (istniejące i w budowie):

  1. Tunel pod Ursynowem w ramach drogi S2 - 2355 metrów - oddany do użytku
  2. Tunel na drodze S3 pod Starymi Bogaczowicami - 2302 metry (dłuższa nawa wschodnia) - w budowie, otwarcie drogi z tunelami planowane na I połowę 2024 roku
  3. Tunel na S7 "Zakopiance" pomiędzy Naprawą a Skomielną Białą - 2058 metrów - w budowie, otwarcie planowane jesienią 2022 roku

Ważna droga, która zakończy się w polu między górami...

W ramach drugiego wspomnianego powyżej odcinka, czyli Kamienna Góra - granica państwa, powstaje nieco ponad 15 km trasy szybkiego ruchu, która powinna być oddana do ruchu jeszcze w tym roku. Jednak dopóki nie będzie gotowy odcinek Bolków - Kamienna Góra, z przygranicznego fragmentu skorzystają głównie lokalni kierowcy. Co więcej, będzie on wykorzystywany do węzła Lubawka, położonego ponad 1,5 kilometra od granicy państwa - na węźle możliwy będzie wjazd i zjazd z trasy.

Dwa przygraniczne odcinki dolnośląskiej S3 w budowie
Dwa przygraniczne odcinki dolnośląskiej S3 w budowie GDDKiA

Natomiast te 1,5 km nowiutkiej drogi, pomiędzy węzłem Lubawka i granicą polsko-czeską, wraz z poszerzeniem trasy na "punkt kontroli granicznej", będzie przez kilka lat prowadziło donikąd. Cztery pasy zakończą się w polu pomiędzy górami. Tak to będzie wyglądało, dopóki Czesi nie wybudują swojego odcinka autostrady D11 przy granicy z Polską.

Jak idzie Czechom budowa autostrady do Polski?

I niestety tutaj nie ma dobrych informacji dla kierowców. Czesi, w porównaniu z Polską, są znacznie dalej z budową swojej drogi D11 o klasie autostrady. Można powiedzieć z przekąsem, że są daleko w polu. Problem w tym, że tego pola jeszcze nie wykupili, bo na przygranicznym odcinku trwają dopiero wykupy gruntów pod budowę.

A to właśnie droga D11 ma się połączyć z naszą S3 na granicy i poprowadzić w kierunku Hradca Kralove i dalej Pragi (te kolejne odcinki już istnieją). To właśnie dzięki połączeniu tych dróg Wrocław i Dolny Śląsk zyskałby szybkie połączenie ze stolicą Czech - przez A4 i S3, natomiast Czesi dzięki swojej autostradzie i naszej ekspresówce mieliby połączenie z portami bałtyckimi, szczególnie ważne handlowo i surowcowo przy aktualnej sytuacji geopolitycznej.

Przebieg czeskiej autostrady D11, widoczny brakujący odcinek przy granicy z Polską
Przebieg czeskiej autostrady D11, widoczny brakujący odcinek przy granicy z Polską Wikipedia

Polski minister w Pradze: Ta trasa będzie dźwignią naszych gospodarek

Właśnie w sprawie budowy, połączenia tych dwóch dróg i przyspieszenia prac, trwały w Pradze polsko-czeskie konsultacje międzyrządowe. Ministrowie transportu obu państw wyrazili zamiar odbycia wizyty terenowej odcinków przygranicznych tras S3-D11, by móc na miejscu dokładnie zapoznać się z aktualnym stanem prac budowlanych i przygotowawczych.

Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk i minister transportu Czech Martin Kupka
Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk i minister transportu Czech Martin Kupka
Ministerstwo Infrastruktury

- Projekt ten jest kluczowy zarówno w dwustronnych relacjach, jak i dla całego regionu Europy Środkowej, gdyż w dogodny sposób łączy Czechy z polskimi portami morskimi Morza Bałtyckiego - podkreślał minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. - Ten nowoczesny ciąg drogowy po wybudowaniu będzie dźwignią naszych gospodarek, dlatego tak konieczne i kluczowe jest ich ukończenie w najszybszym możliwym czasie. Podtrzymujemy wcześniejszą deklarację wsparcia działań celem maksymalnego przyśpieszenia budowy autostrady D11 po stronie czeskiej – dodał minister Andrzej Adamczyk.

Kiedy pojedziemy autostradami i ekspresówką z Wrocławia do Pragi?

Czesi mają zintensyfikować działania, by przyspieszyć rozpoczęcie budowy kluczowego odcinka od miejscowości Jaroměř do granicy z Polską. Budowa kilkudziesięciu kilometrów drogi mogłaby się rozpocząć najszybciej w 2023 roku. Przypomnijmy, że w tym czasie polski przygraniczny odcinek będzie już oddany do użytku, natomiast cała nitka S3 po naszej stronie powinna być gotowa chwilę później - bo w pierwszym półroczu 2024 roku. Ile lat poczekamy na Czechów?

ZOBACZ AKTUALNE ZDJĘCIA Z BUDOWY S3 PRZY GRANICY Z CZECHAMI

Wcześniejsze szacunki zakładały, że ta wymagająca inwestycja, prowadzona w górzystym terenie, może być gotowa po stronie czeskiej do 2030 roku. Być może wspólne działania obu państw na szczeblu rządowym, spowodują, że ten termin uda się przyspieszyć o 2-3 lata. Jest zatem realne, że z Wrocławia do Pragi pojedziemy drogami A4 - S3 i D11 w okolicach 2027 roku, chociaż na tym etapie trudno dokładnie przewidzieć termin.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na wroclaw.naszemiasto.pl Nasze Miasto