Władze miasta szacują, że przebudowa ronda będzie kosztować około 1,8 miliona złotych.
- Złożyliśmy wniosek do Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg i pozyskaliśmy dofinansowanie w wysokości 1,4 miliona złotych - mówi Tomasz Soliński, wiceprezydent Krosna.
Przetarg na realizację inwestycji został już ogłoszony, magistrat czeka na oferty do połowy tego miesiąca. Władze Krosna chcą jeszcze w tym roku podpisać umowę z wykonawcą i mają nadzieję, że oferty zmieszczą się w szacunkowym kosztorysie (1 mln 770 tys. zł) i nie będzie potrzeby zwiększania kwoty przeznaczonej na to zadanie. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, to na koniec sierpnia przyszłego roku przebudowane rondo zostanie oddane do użytku.
- Wykonawcy na przeprowadzenie prac dajemy 270 dni - mówi wiceprezydent Soliński.
Projekt jest już gotowy, firma będzie miała za zadanie przebudować rondo, prowadząc prace tak, by zachowana została przejezdność skrzyżowania.
Rondo przejezdne, ale będą utrudnienia
- To jest kluczowe miejsce w układzie drogowym miasta, bo zbiega się tam kilka ulic, jest duże natężenie ruchu, dlatego nie ma mowy o zamknięciu ronda. Ale na pewno będą utrudnienia - nie ukrywa wiceprezydent Soliński.
Przebudowa ma służyć przede wszystkim poprawie bezpieczeństwa, zwłaszcza pieszych. Powstanie dodatkowe przejście przez ulicę Piłsudskiego, między rondem a mostem na Lubatówce. Istniejące przejścia zostaną odnowione. Każde będzie miało aktywną sygnalizacje czyli znak „uwaga pieszy” z dwoma pomarańczowymi lampami, migającymi pulsującym światłem, gdy pieszy zbliża się do przejścia. „Zebry” zostaną doświetlone, by zapewnić lepszą widzialność. Na peronie przy ul. Podwale, gdzie są wiaty przystankowe, i w innych miejscach, zostaną zamontowane specjalne kostki przed krawędzią jezdni, ułatwiające poruszanie się osobom słabowidzącym.
Separatory ruchu
Na rondzie pojawią się separatory rozdzielające ruch, które zwiększą bezpieczeństwo zarówno pieszych, jak i kierujących.
- Duży nacisk przy przebudowie ronda kładziemy na oznakowanie, zarówno poziome, jak i pionowe. Ponieważ kierunki ruchu zostaną wydzielone separatorami na jezdni, kierowcy będą musieli zająć właściwy pas - mówi Tomasz Soliński.
Nowym elementem będzie ciąg pieszo-rowerowy wzdłuż ulicy Podwale do ul. Paderewskiego.
- Staramy się o pozyskanie terenu od właściciela gruntu, na którym stoi budynek poczty, co pozwoli na połączenie ścieżką rowerową ul. Podwale z ul. Legionów. Jeśli się uda, to zrobimy to w ramach tej inwestycji - zapowiada wiceprezydent.
Obok przejść dla pieszych – na ul. Legionów, ul. Piłsuskiego (w części do rynku) i Podwale – będą przejazdy dla rowerzystów.
Rondo będzie miało charakter półturbinowy – dwa pasy będą jedynie na połowie tarczy ronda. Na pełną turbinę nie pozwoliły warunki terenowe.
Zdaniem władz miasta przebudowa skrzyżowania pozwoli też na upłynnienie i uporządkowanie ruchu w miejscu, które jest kluczowym węzłem komunikacyjnym w centrum Krosna.
- Kierowcy będą musieli się przyzwyczaić do tego, że muszą wcześniej wybrać kierunek jazdy, na rondzie nie będą mogli dowolnie go zmienić - mówi wiceprezydent Soliński.
Jadący ulicą Piłsudskiego mają do wyboru dwa pasy. Wewnętrzny będzie prowadził do ul. Okrzei. Zewnętrzny do Rynku i do ul. Legionów. Dwa pasy będą też od strony ul. Podwale – zewnętrzny do Rynku i ul. Legionów, wewnętrzny – do ul. Okrzei i Piłsudskiego. Jednym pasem będzie wjeżdżać się na rondo od Rynku, ul. Legionów i ul. Okrzei. Potem, w zależności od kierunku dalszej jazdy, trzeba będzie zjechać z ronda lub zająć odpowiedni pas.
Precz z Zielonym Ładem! - protest rolników w Warszawie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?