Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Szybki tramwaj będzie nas woził już za dwa lata (13.02.2009)

Marcin Torz
Pokazujemy, którędy pojedzie Tramwaj Plus. Szybka kolejka połączy ważne osiedla w mieście. We Wrocławiu rozpoczęła się budowa nowych torowisk, po których już za dwa lata pojedzie Tramwaj Plus, czyli szybka kolejka ...

Pokazujemy, którędy pojedzie Tramwaj Plus. Szybka kolejka połączy ważne osiedla w mieście.
We Wrocławiu rozpoczęła się budowa nowych torowisk, po których już za dwa lata pojedzie Tramwaj Plus, czyli szybka kolejka miejska.

Na początku dojedziemy nią z Leśnicy na Sępolno oraz z Gaju na Kozanów i do stadionu piłkarskiego na Maślicach.
Wcześniej trzeba jednak wybudować nowe torowiska na ulicach: Świeradowskiej, Bardzkiej, Hubskiej, Suchej, Milenijnej i Pilczyckiej.

Powstaną też dwa wielkie przystanki: jeden przy ul. Suchej (pomiędzy dworcami PKP a PKS), a drugi - przy skrzyżowaniu ul. Szczecińskiej i Kosmonautów, czyli tuż obok piłkarskiego stadionu na Maślicach.

Robotnicy już pracują przy ul. Świeradowskiej. Niebawem przeniosą się na pobliską ul. Bardzką. Szyny na tych ulicach będą gotowe w czerwcu przyszłego roku. Nie oznacza to jednak, że już wtedy Tramwaj Plus tamtędy pojedzie.

Dopiero dwa miesiące później rozpocznie się bowiem kolejny etap inwestycji - budowa przystanku przy ul. Suchej.
Cała trasa Gaj-Kozanów-Maślice uruchomiona zostanie we wrześniu 2011 roku. Wtedy Tramwaje Plus pojadą też na drugiej linii - z Leśnicy przez ul. Kosmonautów, Legnicką, Kazimierza Wielkiego, pl. Społeczny, pl. Grunwaldzki, ul. Skłodowskiej-Curie i Mickiewicza na Sępolno. Na tej linii nie będzie trzeba jednak układać nowych szyn, ale jedynie zmodernizować istniejące.

Czy urzędnikom uda się dotrzymać terminów? Jest na to szansa. Bez problemów udało się przeprowadzić przetarg na dostawę 28 nowoczesnych wagonów. Zwyciężyła oferta czeskiej Skody, a przegrany kanadyjski Bombardier zapowiedział, że nie będzie składał protestów.

Wagon Tramwaju Plus będzie wyglądał podobnie jak kolejka metra. Ma mieć dwie kabiny dla motorniczych (na obu końcach wagonów) i drzwi dla pasażerów po obu stronach. Dzięki temu będzie mógł kursować wahadłowo.
- A my nie będziemy musieli szukać dodatkowego miejsca na budowę pętli. Nie będą one potrzebne - mówi Paulina Tyniec, która kieruje projektem Tramwaj Plus.

Szybka kolejka ma być lekarstwem na wrocławskie korki. Choć rozpędzi się maksymalnie jedynie do 70 km/h, pozwoli przejechać przez miasto błyskawicznie.
Nie będzie bowiem zatrzymywać się na światłach. Kiedy wagon będzie zbliżał się do skrzyżowania, komputer zmieni dla niego światło na zielone. Taka sygnalizacja działać będzie m.in. na placach Jana Pawła II, Dominikańskim, Społecznym i Grunwaldzkim oraz na skrzyżowaniach Lotniczej z Milenijną, Lotniczej z Metalowców, Mickiewicza z Wróblewskiego i Bardzkiej ze Świeradowską. Tramwaj na całej trasie będzie miał też wydzielone torowisko.

Tymczasem urzędnicy zastanawiają się nad tym, jak nowe pojazdy mają wyglądać. Do współpracy zaprosili architektów i grafików. Wspólnie mają wybrać kolorystykę kolejki.
Wagony na pewno nie będą niebieskie.
- Być może pojazdy będą zielone, pasujące kolorystyką do logo Euro 2012 - zastanawia się Paulina Tyniec.

Linie z Leśnicy na Sępolno oraz z Gaju na Kozanów i Maślice to dopiero początek. W przyszłości, najwcześniej w 2013 roku, szybki tramwaj dotrzeć ma także na Nowy Dwór, Zakrzów, Psie Pole, Ołtaszyn czy Jagodno.

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Szybki tramwaj będzie nas woził już za dwa lata (13.02.2009) - Wrocław Nasze Miasto

Wróć na wroclaw.naszemiasto.pl Nasze Miasto