Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Strefa 30 km/h w centrum Wrocławia już od 31 października

Weronika Skupin
28.07.2008 wroclaw znak drogowy ograniczenie predkosci do 30 km/h. przepisy ruchu drogowego znak drogowy ograniczenie predkosci wypadek 30 predkosc gazeta wroclawska fot. pawel relikowski / polskapresse
28.07.2008 wroclaw znak drogowy ograniczenie predkosci do 30 km/h. przepisy ruchu drogowego znak drogowy ograniczenie predkosci wypadek 30 predkosc gazeta wroclawska fot. pawel relikowski / polskapresse Fot. Pawel Relikowski / Polskapresse
Władze Wrocławia spowalniają samochody w centrum miasta. Na obszarze ograniczonym Podwalem, ul. Świdnicką, Kościuszki, pl. Legionów i Sądową nie będzie można jechać szybciej niż 30 km/h. Takie przepisy zaczną obowiazywać od 31 października. To skutek polityki, którą miasto wprowadza już od dawna. W 2013 r. pisaliśmy, że strefa do 30 km/h pojawiła się na Purkyniego po remoncie tej ulicy. Już wtedy zapowiadano poszerzenie tej strefy na inne ulice w centrum.

Do tej pory strefy, w których obowiązuje ograniczenie prędkości, tworzono poza ścisłym centrum miasta. Teraz się to zmienia, bo od soboty objęte taką strefą zostaną ulice między Podwalem, ul. Świdnicką, Kościuszki, pl. Legionów i Sądową.

Wprowadzenie takiej "bezpiecznej strefy 30 km/h" magistrat zapowiadał już wcześniej. Jak wyjaśniają urzędnicy, jej głównym celem jest zwiększenie bezpieczeństwa wszystkich osób korzystających z drogi, a więc zarówno pieszych, jak i rowerzystów oraz kierowców.

Kierowcy będą musieli zwolnić i zwrócić większą uwagę na to, co dzieje się na drodze. Wewnątrz strefy wszystkie skrzyżowania są równorzędne. Znajduje się tam m.in. podstawówka przy pl. Muzealnym, więc nowa strefa ograniczenia prędkości poprawi zapewne bezpieczeństwo dzieci.

Magistrat tym samym konsekwentnie realizuje politykę uspokajania ruchu w centrum, głównie po to, by spowolnić samochody i dać większe bezpieczeństwo pieszym. Wpisuje się w nią także doskonale m.in. wyniesienie przystanku na Krupniczej, a poniekąd także ograniczanie liczby miejsc parkingowych na ulicach w centrum. Nowe znaki już stoją, zaczną obowiązywać od soboty.

Jak przyznaje oficer pieszy Tomasz Stefanicki, miasto konsekwentnie wprowadza strefy ograniczenia prędkości do 30 km/h na drogach dojazdowych i lokalnych. Zostało już niewiele obszarów, gdzie takie strefy mogłyby powstać. Na koniec ubiegłego roku statystyka mówiła, że aż 42 procent ulic w mieście znajduje się w strefie uspokojonego ruchu. Obecnie takie ograniczenia są wprowadzane głównie na wniosek zewnętrznych podmiotów, m.in rad osiedli.

– W przypadku ulic otoczonych Podwalem, Sądową, pl. Legionów, Świdnicką i Kościuszki, była to inicjatywa Akcji Miasto i Towarzystwa Upiększania Miasta Wrocławia. Zwrócili się z prośbą, by przy okazji otwarcia parkingu pod Narodowym Forum Muzyki, przyjrzeć się tej okolicy – wyjaśnia Tomasz Stefanicki.

Jak mówi, punktem wyjścia nie była likwidacja miejsc postojowych, a poprawienie bezpieczeństwa pieszych. – Przy Łąkowej jest przedszkole i uczelnia, przy placu Muzealnym szkoła podstawowa, nie mówiąc o budynkach sądu, policji i prokuratury. Ruch pieszych jest tam bardzo duży. Jednocześnie są one otoczone głównymi ulicami takimi jak Podwale, Świdnicka czy Sądowa, wyposażonymi w sygnalizację świetlną i generującymi duży ruch samochodów. Kierowcy często skracali sobie drogę przekraczając prędkość na mniejszych uliczkach i stanowiąc zagrożenie – opowiada Tomasz Stefanicki.

Oprócz wprowadzenia strefy ograniczenia prędkości do 30 km/h, zwężono jezdnię przesuwając miejsca postojowe z chodników na ulice. Tym samym oddano chodniki pieszym. – Często kierowcy parkowali tam niezgodnie z przepisami, należy zostawić 10 metrów od skrzyżowania, a miejsca te były zastawiane samochodami. Teraz wymalowaliśmy tam tzw. strefy martwe, by pieszy mógł przejść bezpiecznie przez ulicę nie wychodząc niezauważony zza samochodu – wyjaśnia oficer pieszy.

Dodatkowo postawiono słupki na skrzyżowaniu Krupniczej i Podwala (po północnej stronie), gdzie często nielegalnie parkowały samochody. Ograniczono też parkowanie aut przy budynku sądu na Podwalu, by pozostawić pieszym wymagane 2 metry szerokości chodnika.

Gdzie wprowadzone zostaną kolejne strefy ograniczania prędkości?
– Taka polityka wprowadzania stref ograniczenia prędkości jest realizowana od wielu lat, ale jest na ukończeniu. Niewiele zostało już miejsc, gdzie strefy uspokojonego ruchu czyli np. "Tempo 30" mogłyby zostać wprowadzone – mówi nam Tomasz Stefanicki. Zdradza, że z wnioskiem o uporządkowanie istniejącej już strefy zwróciła się rada osiedla Przedmieście Świdnickie. – Kierowcy nie stosują się do ograniczenia prędkości mimo oznakowania strefy między nasypem kolejowym i ulicami: Piłsudskiego, Grabiszyńską i Zielińskiego w okolicach tzw. szkieletora. W przyszłym roku będziemy tak układać miejsca postojowe, by zwęzić ulice – podobnie jak to miało miejsce w okolicach pl. Muzealnego.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na wroclaw.naszemiasto.pl Nasze Miasto