Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Starym samochodem nie wjedziesz do centrum Wrocławia? "Ambitny" wariant zakłada wykluczenie 1/3 pojazdów

Michał Perzanowski
Michał Perzanowski
Konsultacje społeczne w sprawie Strefy Czystego Transportu ruszą wiosną 2023 i mają trwać do końca roku.
Konsultacje społeczne w sprawie Strefy Czystego Transportu ruszą wiosną 2023 i mają trwać do końca roku. Przemyslaw Wronecki / Gazeta Wroclawska
Władze Wrocławia zapowiedziały wprowadzenie w 2025 roku Strefy Czystego Transportu, która wykluczy starsze pojazdy z poruszania się po centrum miasta. Analizowane są trzy warianty granic strefy, trwa również dyskusja na temat wieku niedopuszczanych do ruchu samochodów.

Spis treści

Wrocław nie spełnia normy emisji spalin

Pomysł ograniczenia ruchu dla starszych pojazdów jest wynikiem przeprowadzonego w połowie czerwca 2022 roku badania. Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) przeprowadziło obserwację ponad 70 tys. pojazdów w dziewięciu miejscach Wrocławia. Zmierzono emisję spalin oraz uśrednionego wieku aut na ulicach.

Maciej Mazur, dyrektor zarządzający PSPA, zwrócił uwagę na zbyt duży udział w ruchu miejskim pojazdów liczących około 20 lat, czego konsekwencją jest odbieganie od norm emisji spalin w porównaniu do reszty Europy.

- Wynika, że realne emisje zanieczyszczeń w ruchu miejskim są wyższe – często kilkukrotnie – niż to, czego wymagają odpowiednie normy EURO. Ograniczenie ruchu stosunkowo niewielkiej liczby pojazdów może przynieść duże korzyści dla życia i zdrowia wszystkich mieszkańców Wrocławia - wyjaśnia.

Gdzie umieścić Strefę Czystego Transportu? Są trzy warianty

  • Wariant I - ścisłe centrum miasta, a zatem obszar zawarty wewnątrz Fosy Miejskiej i Odry,
  • Wariant II - teren objęty w wariancie I oraz: Kleczków, Nadodrze, Ołbin, okolice Placu Grunwaldzkiego, Przedmieście Oławskie (do ul. Niskie Łąki), Przedmieście Świdnickie, Szczepin i Popowice do wiaduktu kolejowego przy ul. Popowickiej i Starogroblowej.
  • Wariant III - teren objęty w dwóch poprzednich plus: Zacisze, Zalesie, Szczytniki, Biskupin, Sępolno, Dąbie, Bartoszowice, Tarnogaj, Gaj, Huby, Borek, osiedle Powstańców Śląskich i Gajowice.
Gdzie umieścić Strefę Czystego Transportu? Są trzy warianty.
Gdzie umieścić Strefę Czystego Transportu? Są trzy warianty. UM Wrocław

Mazur sugeruje, że opcja pośrednia jest kompromisem między redukcją emisji spalin a tym, co oczekują kierowcy we Wrocławiu.

- Objęłaby ona nie tylko centrum, ale także osiedla o typowej zabudowie kwartałów kamienic. Stanowi on ok. 6 proc. obszaru miasta, ale mieszka tam już co czwarty wrocławianin. W granicach strefy znalazłoby się wiele instytucji publicznych, kampusów uczelnianych, zakładów pracy, a także centrów handlowych i usługowych. Można tu z łatwością dojechać komunikacją miejską, zostawiając pojazd na publicznych parkingach zlokalizowanych poza jej granicami – wyjaśnia Maciej Mazur.

Kogo wpuścić do strefy?

W tym przypadku również pojawiły się trzy warianty.

  • Ostrożny - zakaz wjazdu dla samochodów benzynowych starszych niż 30 lat i diesli starszych niż 25 lat (EURO 2 oraz EURO 3). Wówczas wykluczonych z ruchu będzie ok. 2 proc. pojazdów.

- Ponieważ zakładana data wdrożenia strefy to rok 2025, odsetek ten będzie zapewne wyraźnie niższy i prawdopodobnie nie przełoży się zauważalnie na poprawę jakości powietrza w mieście – opisuje Tomasz Stefanicki z Biura Zrównoważonej Mobilności w Urzędzie Miejskim Wrocławia.

  • Zrównoważony - ustawia poprzeczkę na wysokości 25 lat (EURO 3) dla silników benzynowych oraz 20 lat (EURO 4) dla diesli i jest to wariant rekomendowany przez autorów raportu.
  • Ambitny - wykluczenie z ruchu samochodów benzynowych starszych niż 20 lat i diesli starszych niż 15 lat (EURO 5). Wówczas do centrum miasta może nie wjechać nawet 33 proc. kierowców.
Warianty zakazu poruszania się po mieście samochodów według lat ich produkcji. Plan do 2032 roku.
Warianty zakazu poruszania się po mieście samochodów według lat ich produkcji. Plan do 2032 roku. UM Wrocław

Najpierw konsultacje z mieszkańcami

Projekt jest dopiero w bardzo wstępnej fazie. Do wprowadzenia SCT nie wystarczą rekomendacje ekspertów i badania. Do dyskusji zostaną bowiem włączeni mieszkańcy. Konsultacje społeczne w tej sprawie ruszą wiosną 2023 i mają trwać do końca roku. Ostateczną decyzję podejmą radni miejscy.

Pozytywne rozpatrzenie tej propozycji oznacza uchwalenie strefy w 2024 roku i uruchomienie jej rok później.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Starym samochodem nie wjedziesz do centrum Wrocławia? "Ambitny" wariant zakłada wykluczenie 1/3 pojazdów - Gazeta Wrocławska

Wróć na wroclaw.naszemiasto.pl Nasze Miasto