MKTG NaM - pasek na kartach artykułów

Sąsiedzi chcą jeździć

Wojciech Jankowski
LUBAWKA, KAMIENNA GÓRA Pociągi pasażerskie nie jeździły tędy od 59 lat, pociągi towarowe przestały kursować pod koniec lat dziewięćdziesiątych. Teraz są szanse, że ożywi się najruchliwsza przez wiele stuleci droga do ...

LUBAWKA, KAMIENNA GÓRA Pociągi pasażerskie nie jeździły tędy od 59 lat, pociągi towarowe przestały kursować pod koniec lat dziewięćdziesiątych. Teraz są szanse, że ożywi się najruchliwsza przez wiele stuleci droga do Czech przez Sudety, zwana Bramą Lubawską.

Kolej przez Bramę Lubawską chce uruchomić czeska firma Viamont, która ma europejska licencję na kolejowe przewozy pasażerskie, od 1 maja ważną również w Polsce. Na razie Viamont planuje weekendowe połączenia dla polskich turystów, którzy zechcą odwiedzić po czeskiej stronie gór Skalne Miasto, uważane za jedną z największych turystycznych atrakcji Czech.
W przyszłości firma nie wyklucza codziennych połączeń kolejowych. Nieoficjalnie – bo trwają rozmowy handlowe okryte tajemnicą – wiadomo, że polskie koleje skłonne są zgodzić się na wykorzystywanie torów przez czeską firmę.
– Już prawie cztery lata temu proponowałem PKP uruchomienie takiego połączenia – mówi burmistrz Lubawki Tomasz Kulon. – Nie było żadnej odpowiedzi. Cieszę się, że teraz kolej jest skłonna do rozmów o uruchomieniu linii.
Burmistrz uważa za błąd traktowanie linii kolejowej z Kamiennej Góry do Trutnova jako lokalnej. O znaczeniu połączenia świadczy, zdaniem burmistrza, dworzec w Lubawce, drugi pod względem wielkości po wrocławskim. Budowla, przed 10 laty opuszczona przez PKP, niszczeje.
Władze Lubawki od ponad czterech lat próbują przejąć dworzec od kolei, ale dopiero teraz zaczęły negocjacje. Kolej chce za dworzec umorzenia zaległych podatków od nieruchomości, burmistrz nie godzi się na takie warunki.
O tym, że mogą tędy jeździć pociągi przekonali się wszyscy 1 maja, kiedy na trasie Trutnov – Královec – Žacléř – Lubawka – Kamienna Góra jeździł specjalny pociąg ciągnięty przez zabytkowy parowóz. To była jednak tylko feta z okazji wejścia do UE, nowe połączenie kolejowe ma być unijną codziennością.

od 7 lat
Wideo

Plan na budowę Tarczy Wschód – minister podał szczegóły

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na wroclaw.naszemiasto.pl Nasze Miasto