Wybór firmy, która przełoży rurę z mostu pod dno Odry, rodził się w wielkich bólach. W trzech poprzednich przetargach firmy żądały zbyt dużo pieniędzy. Ostatni storpedowały odwołania jednego z oferentów.
– Musieliśmy ogłosić nowe postępowanie, ponieważ w poprzednim firma Cipa Societa Per Azioni złożyła odwołanie. Krajowa Izba Odwoławcza nakazała nam ponownie rozpatrzyć przetarg. To jednak nic nie zmieniło, bo w dokumentacji złożonej przez firmę nadal były błędy formalne. Z kolei zwycięzca przetargu, konsorcjum spółek PPI Chrobok i Kelvin nie przedłużyło ważności swojej oferty – mówił w lipcu Marek Szempliński, rzecznik Wrocławskich Inwestycji, które nadzorują przełożenie rury z mostu pod dno Odry.
Rurę przełoży włoska firma Cipa Societa per Azioni. Zrobi to za 15,5 mln zł - o ponad milion złotych mniej, niż planowało wydać miasto i firma Fortum, do której należy sieć ciepłownicza we Wrocławiu. Tym razem jednak, według ustaleń miasta i Fortum, rura zostałaby przełożona, nawet gdyby zwycięska oferta była wyższa od zaplanowanego na nią budżetu. Nadwyżkę na spółkę sfinansowałyby oba podmioty.
Jeśli nie będzie odwołań, umowa zostanie podpisana jesienią, a wykonawca będzie miał miesiąc na rozpoczęcie prac. Ich zakończenie planowane jest w grudniu przyszłego roku.
Jak będzie wyglądało przełożenie rury? Wykonawca najpierw zbuduje komorę startową przy ul. Księcia Witolda. Dalszy odcinek nowej sieci ciepłowniczej będzie przebiegał pod dnem Odry w dwóch tunelach o długości około 142 metrów.
Zdjęcie rury ciepłowniczej z południowego mostu Pomorskiego jest niezbędne, aby remont przeszedł sam most, a w zasadzie jego trzy części. Jak informuje Marek Szempliński, kiedy rozpocznie się przenoszenie rury, miasto ogłosi przetarg na remont trzech mostów.
Gruntowny remont przejdzie wtedy cała konstrukcja – wymienione zostanie m.in. stalowe przęsło mostu środkowego. Nowe będą także nawierzchnia i tory tramwajowe. Przy okazji renowację przejdą zabytkowe elementy mostu - m.in. baszty przy skrzyżowaniu z ul. Grodzką i Nowym Światem.
Będzie to pierwszy w historii remont trzyprzęsłowego południowego mostu Pomorskiego, który przetrwał w obecnej formie od początku XX w., kiedy powstał. Remontowany był jedynie most północny, który został uszkodzony przez bombę w 1945 r.
Oprócz mostu Pomorskiego, w najbliższych latach remontu doczeka się także wysłużona, w dużej części wykonana z bruku ul. Pomorska. Do połowy września, Wrocławskie Inwestycje czekają na oferty firm, które opracują projekt remontu 1,5-kilometrowej ulicy.
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?