Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Rower górski - wady i zalety

Łukasz Kopaczyński, sklep rowerowy Im Motion
Rowery górskie są jedynymi rowerami pozwalającymi na jazdę i pokonywanie przeszkód w najtrudniejszym terenie. Obecne nie przypominają już konstrukcji, które były do kupienia 15 lat temu, kiedy "górale" przeżywały swój boom.

Wówczas modele popularne montowano na ciężkich, stalowych ramach, pojazdy nie posiadały amortyzacji czy wygodnych siodełek. Obowiązkowym wyposażeniem była za to kierownica typu "bycze rogi", czyli z podgięciami do przodu, które teoretycznie ułatwiały podjazdy. Niestety, w tanich rowerach miały one charakter tylko stylizacyjny. Klientów zachęcała jednak agresywna sylwetka, grube opony i 18 biegów.

Obecnie rowery górskie są wykonane z wyższej jakości materiałów, upowszechnienie i ulepszenie technologii zredukowało cenę produkcji. Dzisiaj rower MTB (do jazdy górskiej) ma amortyzację i hydrauliczne hamulce tarczowe. Liczba biegów waha się pomiędzy 27 a 30. Niezmienna od samego początku pozostała średnica koła wynosząca 26 cali (około 66 cm). Jednak od następnego sezonu producenci mają zamiar wprowadzić na szeroki rynek nowe rozwiązania.

Pomysł zwiększenia średnicy kół z 26 do 29 cali wyszedł od amerykańskiego konstruktora Gary'ego Fishera, uznawanego za jednego z ojców kolarstwa górskiego. Zmiana rozmiaru jest w pełni uzasadniona - większe koło łatwiej pokonuje nierówności, utrzymuje kierunek jazdy, a także jest bardziej stabilne w zakrętach. Z powodu swojej wielkości jest też oczywiście szybsze. Pomysł zyskał uznanie. Obecnie firmy oferują już alternatywy dla rozwiązań 26-calowych w postaci tych samych rowerów na kołach 29 cali, dopiero modele na 2012 rok w pełni wykorzystają przewagi nowego pomysłu.

Rower na kołach 29-calowych jest idealny dla osoby, która ma ochotę na górskie wyprawy. To doskonały pomost pomiędzy możliwościami roweru crossowego (wyczynowego, roweru górskiego), bardzo popularnego w tym sezonie, a osiągami roweru MTB na kołach 26 cali. W znacznym stopniu zwiększą się możliwości turysty na szlaku. Duże koła zapewnią szybkość, a szerokie opony sprawdzą się nawet w najtrudniejszym terenie. Jazda stanie się stabilniejsza, dodatkowo wymagać będzie mniej wysiłku, większe koło sprawniej się toczy i jest mniej podatne na utratę pędu na wybojach.

Całość jest symbolicznie cięższa od konstrukcji na kołach 26 cali. Sama eksploatacja nie ulegnie zmianie, pojazd będzie wymagał takiego samego serwisu. Na początku cena roweru może być trochę wyższa. Obecnie za model 29-calowy marki Giant zapłacimy ok. 3 tys. złotych, a wysokiej klasy rower Specialized Epic jest jeszcze droższy.

Oprac. Marcin Pluskota

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na wroclaw.naszemiasto.pl Nasze Miasto