Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Remont najdłuższego tunelu kolejowego w Polsce. Potrzebna opinia ekspertów (ZDJĘCIA)

Artur Szałkowski
PKP PLK S.A. zleciło wykonanie ekspertyzy dotyczącej zakresu prac remontowych w najdłuższym tunelu kolejowym w Polsce
PKP PLK S.A. zleciło wykonanie ekspertyzy dotyczącej zakresu prac remontowych w najdłuższym tunelu kolejowym w Polsce Artur Szałkowski
Dobiegła końca wymiana toru w najdłuższym tunelu kolejowym w Polsce, wydrążonym pomiędzy Wałbrzychem i Jedliną-Zdrój. Teraz zostanie wykonana ekspertyza, która określi zakres prac remontowych przy obudowie tunelu.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. prowadzą modernizację linii kolejowej nr 286 (Kłodzko Główne - Wałbrzych Główny). W ramach tej inwestycji zakończono niedawno prace związane z wymianą toru głównego na odcinku pomiędzy Wałbrzychem i Głuszycą, co umożliwi szybszą jazdę pociągów. Zostało wymienionych około 3 tys. sztuk podkładów oraz blisko 4 km szyn. Wzmocnione zostało podtorze poprzez wymianę podsypki oraz wykonano roboty odwodnieniowe. Część inwestycji była prowadzona w najdłuższym tunelu kolejowym w Polsce, który jest wydrążony we wzniesieniu Małego Wołowca (720 m n.p.m.) pomiędzy Wałbrzychem i Jedliną-Zdrój.

Galeria zdjęć z prac remontowych w tunelu pod Małym Wołowcem prowadzonych we wrześniu 2018 r. od strony Jedliny-Zdroju

W Małym Wołowcu wydrążone są dwa równoległe tunele. Starszy o długości 1560 metrów wydrążono w latach 1876–1879. Na początku lat 90. XX wieku kolej wyłączyła go z eksploatacji i zdemontowała torowisko. Natomiast drugi, obecnie remontowany wydrążono w latach 1907-1912. Ma 1601 metrów długości i jest najdłuższym tunelem kolejowym w Polsce. Inwestycja prowadzona na odcinku linii kolejowej nr 286 ruszyła pod koniec sierpnia 2018 r. Jej koszt, to około 5,6 mln zł. Jeśli ekspertyza wykaże konieczność wykonania dodatkowych prac remontowych w tunelu, koszt ten ulegnie zwiększeniu. Wykonawcą inwestycji jest firma DOLKOM z Wrocławia.

– W tunelu wykonane zostały już prace związane z wymianą toru. Obecnie trwają prace przy spoinowaniu i wypełnianiu ubytków w ceglanej obudowie wewnątrz obiektu. W ramach tej części inwestycji zleciliśmy ekspertom wykonanie opinii. Po jej uzyskaniu, co powinno nastąpić w ciągu najbliższych tygodni, będziemy wiedzieli, czy pozostajemy przy dotychczasowym zakresie remontu, czy prace trzeba poszerzyć– mówi Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. – Tunel pod Małym Wołowcem to obiekt, który ma już swoje lata, dlatego przy pracach korzystamy z opinii specjalistów. Obecnie ruch pociągów na tym odcinku jest zawieszony do końca 2018 r. Zapewniona jest komunikacja zastępcza.

Do 31 grudnia 2018 r. na odcinku Jedlina Górna - Wałbrzych Główny za pociągi Kolei Dolnośląskich obowiązuje zastępcza komunikacja autobusowa. Linia obsługiwana jest taborem niskopodłogowym - przewóz dużego bagażu, wózków dziecięcych, inwalidzkich i rowerów w pojazdach zastępczej komunikacji autobusowej jest dozwolony. Podczas podróży autobusami komunikacji zastępczej należy posiadać ważny bilet na przejazd, zgodnie z obowiązującą taryfą Kolei Dolnośląskich. Wszelkich szczegółowych informacji na temat komunikacji zastępczej udziela obsługa pociągu.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Kto musi dopłacić do podatków?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na walbrzych.naszemiasto.pl Nasze Miasto