Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Przejście Świdnickie pójdzie do remontu już w 2014 r. Zobacz, jak będzie wyglądać (WIZUALIZACJE)

Marcin Hołubowicz
Przejście Świdnickie zmieni się nie do poznania
Przejście Świdnickie zmieni się nie do poznania Major Architekci
Przejście Świdnickie ma się zmienić nie do poznania. Ruch pieszych zostanie puszczony górą, a nad przejściem powstaną wielkie wiaty przystankowe. Pierwsze prace mają ruszyć już w 2014 r.

Przejście Świdnickie to ważne miejsce z punktu widzenia ruchu miejskiego. Urzędnicy postanowili je jednak przebudować. Wiąże się to z planem wyrzucania ruchu samochodowego z centrum miasta. Kierowców czekają więc kolejne ograniczenia, ponieważ główny ruch pieszy zostanie puszczony górą wzdłuż ul. Świdnickiej. Przejście podziemne zostanie zmniejszone i zabudowane, a w środku ma powstać galeria sztuki. Obok przejścia ma się również pojawić kultowy niegdyś bar Barbara.

W październiku 2012 r. odbył się konkurs na zagospodarowanie przejścia Świdnickiego. Spośród 45 prac wybrano projekt pracowni Major Architekci. Początkowo zakładał on budowę wysokich wiat przystankowych z membrany przypominającej tą na Stadionie Miejskim. Aktualnie projekt uległ modyfikacji. Elewacja wiat zostanie wykonana z prętów z włókna szklanego, które dodatkowo będzie można podświetlać.

Wiaty mają wypełnić pustą przestrzeń pomiędzy kamienicami i nawiązywać do dawnej zabudowy tego terenu. Zarząd Inwestycji Miejskich informuje, że dokumentacja projektowa jest w końcowej fazie opracowania. Szacuje się, że w pierwszym kwartale 2014r. zostanie ogłoszony przetarg na wybór wykonawcy robót. Rozpoczęcie prac planowane jest na pierwsze półrocze 2014 r., natomiast przejście ma być gotowe do końca 2015 r.

Urzędnikom projekt się podoba: - Żyjemy w XXI wieku i trudno obecnie proponować rozwiązania historyczne. W dzisiejszym świecie powinniśmy stawiać na projekty nowoczesne. Budować obiekty oparte o współczesne technologie - mówi Beata Urbanowicz, koordynator projektu plastycznego wystroju miasta z Wydziału Architektury i Budownictwa UM - Trzeba jednak zaznaczyć, że projekt obiektów kubaturowych "przejścia Świdnickiego" wybrany w konkursie nawiązuje swoją formą do zabudowy historycznej, wyburzonej dla wybudowania trasy W-Z - dodaje.

Jak twierdzi Beata Urbanowicz, projekt nie zamyka również osi widokowej najstarszego szlaku handlowego północ-południe biegnącej ulicą Świdnicką, a także dobrze wpisuje się w otaczającą zabudowę, zarówno współczesną, jak i zabytkową.

A co sądzą o przebudowie mieszkańcy Wrocławia? - Korzystam z przejścia Świdnickiego praktycznie od ponad 20 lat - mówi Antoni Kowalik - Chodzę tamtędy codziennie do pracy i cieszę się, że nie muszę stać na kolejnych światłach. Po zmianach może być już z tym gorzej. Pomysł nie podoba mi się również jako kierowcy. Do tej pory większość pieszych przechodziła dołem. Obawiam się, że po zmianach ul. Kazimierza Wielkiego będzie się mocno korkować - dodaje.

Innego zdanie jest Maria Ziółkowska, której projekt przejścia bardzo się podoba: - Wszystko zależy od gustu. Osobiście wolę nowoczesną architekturę, dlatego podobają mi się współczesne projekty, w tym ten dotyczący przejścia Świdnickiego. Osobiście nie przepadam za przejściami podziemnymi. Późną porą wolę nimi nie przechodzić, ponieważ mogą być niebezpieczne - dodaje.

Przypomnijmy, że projekt przebudowy przejścia Świdnickiego związany jest z szerszą koncepcją ograniczenia ruchu samochodowego w centrum miasta. Jednak ruch na ul. Kazimierza Wielkiego zostanie wyciszony dopiero za kilka lat. Wcześniej trzeba wyremontować m.in. ul. Kościuszki, na którą mają zostać skierowane samochody. Do remontu pójdzie również ul. Zamkowa, z której zniknie darmowy parking. Zastąpi go prawdopodobnie biurowiec. Na ul. Kazimierza Wielkiego, na wysokości ul. Zamkowej ma powstać przystanek tramwajowy, który może dodatkowo zwolnić ruch na trasie.

Przejście na ul. Świdnickiej powstało w 1974 r. Władze komunistyczne postanowiły przebudować skrzyżowanie ul. Świdnickiej i Kazimierza Wielkiego. Wtedy to powstała trasa tranzytowa W-Z przecinająca ul. Świdnicką. Na jej potrzeby wyburzono dwie zabytkowe, poniemieckie kamienice, a pod ulicą poprowadzono przejście podziemne. Prowadzą do niego schody z bardzo szerokimi i niskimi stopniami, które zyskały przydomek schodów dziwnych kroków. W tym miejscu odbywały się wystąpienia polityczne Pomarańczowej Alternatywy, które to upamiętnia pomnik krasnala stojący od północnej strony przejścia.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na wroclaw.naszemiasto.pl Nasze Miasto