MKTG NaM - pasek na kartach artykułów

Pożegnanie z uniwersalną

Bartosz Chochołowski
Właściciele maluchów, dużych fiatów i polonezów sami będą sobie mieszać paliwo Po nowym roku do starszych aut już nie zatankujemy benzyny uniwersalnej - zniknie ona ze stacji.

Właściciele maluchów, dużych fiatów i polonezów sami będą sobie mieszać paliwo

Po nowym roku do starszych aut już nie zatankujemy benzyny uniwersalnej - zniknie ona ze stacji. W zamian pojawi się preparat, który trzeba będzie dolewać do bezołowiowej

Najwięksi polscy producenci zapewniają, że środek o nazwie Unikat+ będzie dostępny na stacjach, pakowany w buteleczki po 50 mililitrów. Taką ilość będziemy zużywać przy tankowaniu 50 litrów benzyny. Na razie nieznana jest cena preparatu.
- Tankowanie z pewnością wyjdzie drożej - nie ma złudzeń Aurelia Koran-Puszkarska, prezes Polskiej Izby Paliw Płynnych. - Obecnie uniwersalna jest w tej samej cenie co bezołowiowa 95, ewentualnie grosz lub dwa droższa. Aby kierowcy nie odczuli różnicy, buteleczka Unikatu musiałaby kosztować od 50 groszy do złotówki. Nie sądzę, aby ten środek był aż tak tani.
Dlaczego koncerny paliwowe postanowiły utrudnić życie kierowcom?
- Przez ostatnie cztery lata sprzedaż benzyny uniwersalnej spadła aż o 60 proc - wyjaśnia Paweł Poręba z PKN Orlen. - Gdybyśmy chcieli utrzymać produkcję, cena tego paliwa musiałaby sporo wzrosnąć.
- Na naszych stacjach jedna trzecia sprzedaży to benzyny. W tym uniwersalna stanowi zaledwie 3 proc. - dodaje Marcin Zachowicz z Grupy Lotos, która także zaprzestaje produkcji uniwersalnej.
Wygląda na to, że właściciele starszych pojazdów zostaną postawieni przed faktem dokonanym. A może nie trzeba zawracać sobie głowy buteleczkami? Co się stanie, gdy nalejemy benzynę bezołowiowa Pb95?
- Silniki przystosowane do spalania benzyny bezołowiowej są inaczej skonstruowane, więc grozi nam kosztowny remont - tłumaczy Janusz Kondolewicz, szef Zakładu Usług Motoryzacyjnych Motus. - Te silniki mają utwardzone gniazda zaworów. Gdy będziemy jeździć na bezołowiowej starszymi autami, to gniazda zostaną wybite.
W sprzedawanej jeszcze uniwersalnej nie ma już ołowiu. Zastępuje go składnik mniej szkodliwy dla środowiska.
- Ten składnik będzie można kupić w buteleczce i dodać do benzyny. Dla silnika nie będzie żadnej różnicy - uspokaja Marcin Zachowicz z Grupy Lotos.
Fachowcy nie widzą przyszłości w tak jasnych barwach.
- Teraz kierowcy będą sami dawkować preparat, a więc jeden wleje go za dużo, inny za mało - mówi Janusz Kondolewicz z Motusa. - Zbyt wcześnie wycofują uniwersalną z obrotu. Nie ma sensu udawać, że nie ma w Polsce starych samochodów.

Jak płacić mniej
Jedziemy na stację Orlenu i kupujemy zapas Unikatów+. Następnie podjeżdżamy zatankować na inna stację, na której płacimy od 10 do 20 groszy na litrze mniej. Niektóre z takich stacji są niedostępne dla właścicieli starszych aut. Na wrocławskiej Neste nie ma w sprzedaży uniwersalnej. Ale gdy będziemy mieli buteleczkę Unikatu, zapłacimy tam 3,50 za litr bezołowiowej, zamiast 3,70 na Orlenie. Z nawiązką zwróci nam się wydatek na Unikat+. Jeśli jednak nie mamy w pobliżu takiej stacji, trudniej będzie zaoszczędzić.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Polacy ocenili rząd Tuska. Zaskakujące wyniki

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na wroclaw.naszemiasto.pl Nasze Miasto