Linia C-E 59 Międzylesie - Wrocław - Kostrzyn - Szczecin jest częścią sieci połączeń transeuropejskich, łączących kraje skandynawskie i nadbałtyckie, w tym port w Szczecinie z Europą Środkową i Południową. Planowany remont ma na celu zwiększenie wydajności ruchu kolejowego i poprawienie bezpieczeństwa ma tej linii.
- Prace modernizacyjne nie obejmą tylko samych torowisk, ale także powiązaną z nimi infrastrukturę, w tym remonty stacji, wiaduktów drogowych i kolejowych, tuneli oraz montaż specjalistycznych elektronicznych urządzeń sterowania ruchem kolejowym - informuje Robert Kuczyński, rzecznik prasowy Centrum Realizacji Inwestycji PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. - Zmniejszy się także ilość przejazdów tradycyjnych ze szlabanami na rzecz bezpieczniejszych przejazdów dwupoziomowych. Pozostałe przejazdy zostaną wyposażone w monitoring i nowoczesną sygnalizację. Przebudowa peronów ma za zadanie wyeliminować wszelkie niedogodności architektoniczne, które do tej pory utrudniały korzystanie z naszych usług osobom niepełnosprawnym - dodaje.
Zmieniona konstrukcja i geometria torowiska pozwoli na utrzymanie większej stabilności i wytrzymałości. Dzięki temu znacznie zwiększy się prędkość pociągów. Osobowe będą osiągać nawet 160 km/h, a pociągi towarowe, 120 km/h.
Modernizacja wiąże się również z redukcją emisji zanieczyszczeń i ograniczeniem hałasu.
- Na całej długości trasy zostaną zastosowane specjalne siatki ochronne oraz inne rozwiązania umożliwiające zwierzętom bezpieczne przekraczanie torów kolejowych, np. poprzez odrębne tunele - relacjonuje rzecznik. - Równocześnie linia kolejowa zostanie dostosowana do sąsiadujących obszarów związanych z programem Natura 2000 tak, aby kursowanie pociągów według nowych standardów nie zakłócało życia na obszarach chronionych.
W ramach zakończonego właśnie pierwszego etapu inwestycji sporządzona została dokumentacja (w tym analiza środowiska i dokumentacja przetargowa). Koszt całkowity tej części projektu to 3 216 000 euro. W 85 proc. finansowany jest on ze środków Unii Europejskiej, pozostałe 15 proc. zostanie pokryte z budżetu państwa.
Podróżni wydają się bardziej zaniepokojeni kolejnymi remontami, niż zadowoleni z korzyści, które za nimi idą. Powód wydaje się oczywisty.
- Już teraz podróż z Wrocławia do Szczecina trwa pięć i pół godziny. Czas ten wydłużał się właśnie ze względu na remonty - komentuje Adrian, szczecinianin studiujący we Wrocławiu. - Modernizacja z pewnością przyda się naszym liniom kolejowym, ale jeśli w trakcie realizacji inwestycji podróż miałaby trwać jeszcze dłużej, to chyba przesiądę się do jakiegoś innego środka lokomocji - dodaje.
Czytaj też:
Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?