Parkomaty reaktywacja

Bartosz WawryszukZaktualizowano 
FOT. MAGDA KOLODZIŃSKA W 1999 roku na ulicach Wrocławia stanęły parkomaty Intelparku, które jednak nie sprawdziły się.
FOT. MAGDA KOLODZIŃSKA W 1999 roku na ulicach Wrocławia stanęły parkomaty Intelparku, które jednak nie sprawdziły się.
Wczoraj wieczorem przyjechały do Wrocławia z Augsburga pod Monachium pierwsze parkomaty firmy Siemens. W najbliższych dniach urządzenia będą montowane na ulicach, a od początku października kierowcy będą mogli w nich ...

Wczoraj wieczorem przyjechały do Wrocławia z Augsburga pod Monachium pierwsze parkomaty firmy Siemens. W najbliższych dniach urządzenia będą montowane na ulicach, a od początku października kierowcy będą mogli w nich zapłacić za postój w płatnej strefie.

Do końca października w obszarze, gdzie za parkowanie trzeba płacić Siemens ma zainstalować 181 automatów. Dla wrocławian oznacza to pożegnanie z parkingowymi, którzy do tej pory sprzedawali bilety na postój. Kolporterzy będą pracować tylko do 30 października. Do tego czasu ma zakończyć się montaż i pełne uruchamianie systemu. Siemens, który wygrał przetarg ogłoszony przez Zarząd Dróg i Komunikacji będzie bowiem nie tylko montował, ale również obsługiwał i serwisował parkomaty. De facto urządzenia nie zostały kupione przez miasto. Gmina będzie płacić co miesiąc za usługę polegającą na pobieraniu opłat przy użyciu automatów.

Firma otworzy i będzie przez czas obowiązywania umowy (7 lat) prowadzić w mieście biuro obsługi klienta. Zlokalizowano je przy ul. Drzewnej 4. Będzie czynne od godz. 8 do 18. Warunki umowy nakładają ponadto na Siemensa obowiązek dystrybucji kart elektronicznych, którymi będzie można płacić za postój w parkomatach zamiast monetami. W 15 parkomatach uda nam się doładować karty, podobnie jak w biurze obsługi klienta.

Za to wszystko Siemens otrzyma miesięcznie wynagrodzenie w wysokości 173 tys. zł. Suma ta nie wzrośnie nawet, w przypadku gdy koszty serwisowania automatów będą wyższe. Ale operator zarobi więcej, gdy przychody z opłat za parkowanie przekroczą miesięcznie 320 tys. zł. Dla porównania firma Projekt & Parking sprzedająca bilety przez parkingowych dostawała miesięcznie za obsługę 140 tys. zł.

Oszczędność dla parkujących

Dla kierowców najważniejsze będzie to, że płacąc za postój kartą mikroprocesorową uiszczą tylko za czas faktycznego parkowania. Zaczynając postój będziemy musieli włożyć kartę do automatu. Wtedy urządzenie ściągnie nam wszystkie impulsy z karty. Po zakończeniu postoju wkładamy kartę jeszcze raz i parkomat odlicza nam opłatę za czas który staliśmy z dokładnością co do minuty. Co więcej operator wprowadzi dodatkową opcję, dzięki której zakończenie parkowania możemy zrobić w każdym innym urządzeniu stojącym w tej samej strefie opłat. Pozwala na to połączenie parkomatów systemem GPRS, który umożliwia wymianę danych.

Urządzenia, które staną na ulicach będą także przyjmować bilon. - Automat rozpoznaje 32 rodzaje monet, więc z czasem będzie można płacić w nim także walutą euro - mówi Jacek Słaby, kierownik działu zajmującego się w Siemensie parkomatami. Parkomat pozwoli również na mieszany sposób zapłaty - kartą i monetami.

- Można go ulepszać. Dodatkowe funkcje to na przykład przyjmowanie opłaty banknotami, kartami kredytowymi, albo za pośrednictwem SMS-ów - wylicza Słaby.

Nowe horyzonty

Są i inne możliwości. Typ karty jakim będziemy posługiwać się przy płaceniu pozwala na włączenie jej do szerszego systemu usług. - W przyszłości to może być nie tylko karta do parkomatu, ale karta miejska do płacenia za autobus, wejście do muzeum, albo do zoo - wyjaśnia Jacek Słaby. Wszystko zależy od tego, czy miasto będzie chciało rozbudować system.

Parkomaty można ponadto włączyć do systemu zarządzającego komunikacją miastem. - Takie rozwiązanie nasza firma wprowadziła w Wiedniu. Tam wszystko jest ze sobą połączone od sygnalizacji ulicznej począwszy, przez komunikację miejską, pociągi podmiejskie i dalekobieżne a na parkingach i miejscach postojowych skończywszy - mówi Karol Szyndzielorz, rzecznik Siemensa. - Wtedy na przykład na specjalnych tablicach świetlnych kierowca jadący ulica widzi informacje o tym, gdzie znaleźć wolne miejsce parkingowe, albo którędy jechać, żeby nie utknąć w korku - tłumaczy Szyndzielorz.

Zyski dla miasta

Póki co urzędnicy spodziewają się, że wprowadzenie parkomatów zwiększy wpływy z opłat za postój. Poznań, gdzie Siemens założył urządzenia 3 lata temu w pierwszych miesiącach po uruchomieniu automatów zyskał wzrost wpływów o 30 procent. - System w którym bilety sprzedają parkingowi jest po prostu mniej szczelny - twierdzą urzędnicy.

We Wrocławiu na początek przygotowane zostanie 2 tys. kart do parkomatów. Operator i ZDiK chcą zobaczyć, czy wrocławianie przekonają się do takiej formy płacenia. Bo przykładowo w Poznaniu taka sposób nie zyskał powodzenia. Z planowanych 50 tys. sztuk kart, w ciągu 3 lat sprzedało się tylko 17 tys. - Ale tam kierowcy nie płacą kartą za rzeczywisty czas parkowania, tak jak będzie to we Wrocławiu - wyjaśnia Słaby.


Zniesie nawet upał

Parkomat Siemensa waży ok. 85 kg, i ma 177 cm wysokości. Wyposażony jest w elektroniczny tester monet wykluczający przyjęcie fałszywego bilonu. Specjalny moduł radiowy może informować operatora o potrzebie uzupełnienia papieru, albo o uszkodzeniu. W ten sposób można także sprawdzić czy kasetka z bilonem jest pełna. Wrocławskie automaty mają srebrnoszarą obudowę z blachy nierdzewnej zakończoną kolorową kopułką (żółtą, czerwoną lub czarną). Mogą pracować w temperaturze od - 20 do + 55 st. C.


Historia parkomatów

*1998 r - pierwszy przetarg na na zamontowanie urządzeń na ulicach

*czerwiec 1999 r - podpisanie umowy z Intelparkiem, który ma zamontować 200 urządzeń połączonych w sieć (z tego jedna trzecia na bilon). W rzeczywistości firma zainstalowała tylko 170, za mało było też modeli na monety.

*luty 2001 - ZDiK rozwiązuje umowę z Intelparkiem, bo narosły zaległości finansowe firmy wobec miasta a parkomaty często się psuły.

*marzec 2001 - na ulicach pojawiają się parkingowi z firmy Mar-Old, którzy sprzedają bilety na postój kierowcom.

*marzec 2002 - kończy się umowa z Mar-Oldem, przetarg na na kolportaż biletów wygrywa Projekt & Parking.

*grudzień 2002 - ZDiK ogłasza przetarg na system przenośnych urządzeń do pobierania opłat za rzeczywisty czas parkowania. Przetarg jednak unieważniono, ponieważ wyrok Trybunału Konstytucyjnego postawił pod znakiem zapytania pobieranie opłat za postój na ulicach.

*grudzień 2003 - kierowcy parkują za darmo, następuje wskutek podjętej w ostatniej chwili nowelizacji przepisów dotyczących płacenia za parkowanie na ulicach.

*kwiecień 2004 - kolejny przetarg na montaż, serwis i obsługę parkomatów.

*sierpień 2004 - podpisanie umowy z Siemensem, który wygrał przetarg


Gdzie będzie można doładować karty

Kiełbaśnicza, Rzeźnicza lub Malarska, Kotlarska, Nożownicza, Kuźnicza,

Łaciarska, Nankiera, pl. Solny, Szajnochy lub Psie Budy, Oławska lub Wita Stwosza, Świdnicka lub pl. Wolności, Włodkowica lub św. Antoniego, rejon Reja - Nehringa - Piwna - Polaka - Ładna, ul. Kościuszki lub pl. Kościuszki,

Piłsudskiego lub pl. Legionów lub Bogusławskiego

polecane: FLESZ: Parkowanie drożeje. Znamy nowe stawki.

Wideo

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3