Oto najlepsza dieta na koronawirusa i odporność. Przeczytaj szczegóły

Agata Pustułka
Agata Pustułka

Wideo

Zobacz galerię (10 zdjęć)
Oto rady dr Katarzyny Kasperkiewicz z Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Przeczytajcie

- Warzywa korzeniowe, tj. burak, dynia i marchew to warzywa lekkostrawne, o dużej zawartości witamin, składników mineralnych oraz błonnika. Burak zarówno gotowany, pieczony, jak i w postaci soku, wzmacnia przeciwwirusowe mechanizmy odpornościowe - mówi pani doktor. Ale to tylko niektóre składniki zdrowego jadłospisu.

Bądź bieżąco. Dołącz do grupy KORONAWIRUS DOLNY ŚLĄSK na Facebooku.

Dieta na koronawirusa i odporność

Co powinniśmy jeść w czasie epidemii koronawirusa SARS-CoV-2? Podpowiada dr Katarzyna Kasperkiewicz z UŚ w Katowicach. Jak podkreśla, to szczególnie ważne, aby zwracać uwagę na to, co jemy i podnosić naszą odporność na infekcje.

Do produktów o dużej wartości odżywczej należą warzywa i owoce. Zalecane jest, aby spożywać minimum 400 g warzyw i owoców dziennie, ale im więcej, tym lepiej.

Warzywa i owoce są źródłem bioaktywnych związków, takich jak:

  • witamina C i E
  • kwas foliowy
  • beta-karoten
  • likopen
  • flawonoidy
  • izoflawony
  • składniki mineralne
  • błonnik.

Związki te m.in. mają działanie antyoksydacyjne, chronią DNA komórek, regulują działanie hormonów oraz stymulują układ immunologiczny.

Co jeść w czasie epidemii

Co jeszcze powinniśmy jeść w czasie epidemii koronawirusa SARS-CoV-2?

  • warzywa korzenne
  • owoce
  • czosnek
  • dynię
  • kiszonki
  • produkty mleczne fermentowane

Kilka słów o układzie odpornościowym

Układ odpornościowy to tarcza ochronna naszego organizmu przed mikroorganizmami chorobotwórczymi. Jednocześnie układ ten wyposażony jest w unikatowy mechanizm wytwarzania tolerancji na mikroorganizmy niezbędne do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu.

Czytaj także

Odporność na zakażenie może być wrodzona, „naturalna” lub nabyta, jako wynik swoistej odpowiedzi na wnikające patogeny (produkcja przeciwciał, szczepienia). W skład układu odpornościowego wchodzą różnego rodzaju narządy:

  • śledziona
  • węzły chłonne
  • komórki rozsiane po całym organizmie: limfocyty, makrofagi.

Jednym z głównych obszarów występowania dużych skupisk komórek odpornościowych są jelita, stąd udowodniono, że prawidłowy ich stan oraz skład i aktywność metaboliczna mikrobioty jelitowej wpływa na prawidłowe funkcjonowanie mechanizmów odpornościowych. Rola mikrobioty jelitowej w utrzymaniu dobrostanu człowieka jest niepodważalna.
I tak drobnoustroje:

  • odpowiadają za produkcje witamin
  • pełnią rolę ochraniająca nabłonek jelitowy
  • wpływają na procesy trawienia
  • wpływają na proces wchłaniania
  • zapobiegają kolonizacji i namnażaniu bakterii patogennych.

Jednym z ważniejszych czynników wpływających na mikroflorę jelitową, jak również na optymalne działanie mechanizmów obronnych, jest dieta i styl życia. Co kryje się pod pojęciem diety? Jest to system odżywiania się, polegający na dostosowaniu ilości i rodzaju pokarmu do potrzeb organizmu.

Często pojęcie to stosowane jest nieprawidłowo w odniesieniu do diet odchudzających bądź modeli żywieniowych nie będących optymalnymi dla funkcjonowania organizmu człowieka. Pacjenci, którzy mają szczególne potrzeby żywieniowe wynikające z różnego rodzaju chorób lub dolegliwości, powinni realizować indywidualne zalecenia lekarza i dietetyka.

Nie przegap

Aby organizm człowieka funkcjonował prawidłowo niezbędne jest spożywanie w odpowiedniej ilości i wzajemnych proporcjach:

  • białek
  • tłuszczy
  • węglowodanów
  • witamin
  • składników mineralnych.

Mówimy wtedy o diecie zbilansowanej. Warto podkreślić, iż nie istnieje idealny produkt spożywczy, który dostarczałby nam wszystkich tych składników w idealnej ilości i proporcjach, dlatego tak ważna jest różnorodność spożywanych produktów. Modulacja systemu odpornościowego za pomocą substancji bioaktywnych z żywności polega na podwyższeniu poziomu leukocytów, przeciwciał oraz makrofagów. Możemy tego dokonać, wprowadzając do codziennego jadłospisu wybrane produkty i zwracając uwagę na ich sezonowość oraz pochodzenie.

Zobacz koniecznie

Aby nie dopuścić do powstania niedoborów żywieniowych, a tym samym obniżenia wydajności mechanizmów odpornościowych, należy w codziennym jadłospisie uwzględnić produkty ze wszystkich grup, a więc:

  • warzywa i owoce
  • produkty zbożowe
  • mleko i jego przetwory
  • produkty dostarczające białka
  • oleje.

ZOBACZ KONIECZNIE!

Komentarze 2

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

W
Weronika

Dietę mam dokładnie rozpisaną przez dietetyka i się jej trzymam. A odporność wzmacniam pijąc codziennie rano szklankę cisowianki z cytryną, imbirem i suplementując witaminę D.

M
Monikaaa

przy przeziębieniu witamina c i odpoczynek w domu to podtawa Pamiętajmy o właściwym odżywianiu gdy jesteśmy zdrowi, zdrowe jedzenie nie musi być drogie i pamiętajmy, że Vit. C nie magazynuje się, trzeba zadbać o nią na każdy dzień, jej braki sprawiają, że łapiemy infekcje. Myśl / przeciwdziałaj, gdy jesteś zdrowy - to jest pierwszy i najważniejszy krok.

Ja pije syrop konopny z Rokitnikiem (dokładnie rok), to nie choruję - nie przeziębiam się, nie mam kaszlu, nie boli nie gardło. Wcześniej notorycznie się przeziębiałam, miałam ogromny katar, który ciągnął się przez dwa tygodnie. Przez ten rok byłam chora tylko raz, ale tego nawet nie można nazwać przeziębienie - kilka razy wydmuchałam nos, bardzo lekko bolało mnie gardło przez jeden dzień. Rokitnik jest bogaty w witaminę C jest jej więcej 20 razy niż w pomarańczach polecam syrop na wzmocnienie odporności i przy przeziębieniu kupiłam na www.konopiafarmacja.pl

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3